waterproof ??

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
hendrik71

waterproof ??

Bericht door hendrik71 » za nov 26 2011 9:46 pm

Hallo Nikon Club,

Vrijdagavond kocht ik een nieuwe nikkor 18-200 vrII voor op m'n d5100, en ik zou graag willen weten in welke mate deze bestendig is tegen regenwater.

hartelijk dank, Hendrik

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: waterproof ??

Bericht door Marwo » za nov 26 2011 9:55 pm

Net zo bestendig als de camera zelf.. Voor een spatje en/of condens zou ik me niet druk maken.
Maar als er echt een regenbui aankomt zou ik de spullen op tijd in veiligheid brengen.
in mijn DoKa zie ik niets...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za nov 26 2011 10:54 pm

De oude 18-200 kan wel tegen een buitje, de mijne heeft verscheidene plensbuien op z'n kop gehad. De nieuwe verschilt niet veel van de oude. Waar je wel aan moet denken is dat je de boel niet nat in de tas moet stoppen, maar goed op moet laten drogen voor je hem wegbergt.
Als ik 'm op liet drogen en ik had een handdoek ofzo tot mijn beschikking, dan zoomde ik wel een paar in en uit, zodat er zoveel mogelijk vocht naar buiten gewerkt werd. (Tijdens in- en uitzoomen dus wel afdrogen.)
Hoe goed de lens er echt tegen kan, weet ik niet, want ik heb hem nog maar 2,5 jaar en naarmate hij ouder wordt, ga ik er wel zorgelozer mee om.

Een D5100 heb ik niet, maar mijn D40 heeft ook best wel eens een buitje op z'n kop gehad, niet zoveel als mijn D300, maar toch genoeg. Hij doet het nog steeds. Vaak ben je te bang.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za nov 26 2011 11:12 pm

Een buitje moet hij wel kunnen hebben en hij heeft ook een rubberen afdichtingsring bij de vatting (zoals steeds meer goedkopere Nikkors).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

hendrik71

Bericht door hendrik71 » za nov 26 2011 11:18 pm

Hartelijk dank voor jullie reacties, om kort te zijn... Het is me duidelijk.

En wat de rubber ring betreft, het lijkt me zowel financieel als fabricage-technisch niet echt een "groot ding" en zou misschien op elke nikkor standaard moeten zijn?
kleine aanpassing, groot genot.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 27 2011 1:19 pm

Dit soort objectieven zou ik netjes opbergen bij een bui. Een paar spetters zou geen probleem moeten zijn, maar meer dan dat...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo nov 27 2011 1:31 pm

Mij lijkt condensvorming door grote temperatuurswisselingen eerder een probleem dan spatwater door regen.
Dus stap niet ineens een verwarmde woonkamer is als de camera bij vorst in de auto heeft gelegen.
Tegen een erge regebui zou ik zowel het toestel als de lens wel beschermen.
Moet je onder die omstandigheden moeten werken is wat plastic folie een oplossing.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”