Instellingen flitser
Instellingen flitser
Bij de 5100 zijn diverse instellingen mogelijk voor de flitser. Ik wil deze graag op "automatisch stellen", maar er zit ook een instelling "automatisch + rode ogen" op. Is er wat op tegen op altijd de laatste instelling te gebruiken?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Instellingen flitser
Ja. Meest opvallende is als je met triggers werkt op afstand. Dan gaan je flitsers af voordat de sluiter open is.
In jouw geval heb je het punt dat het iets langzamer werkt door de voorflits. En je slachtoffers zijn enigszins gewaarschuwd. Dit alles in het ergste geval; in de praktijk gaat het allemaal erg snel.
In jouw geval heb je het punt dat het iets langzamer werkt door de voorflits. En je slachtoffers zijn enigszins gewaarschuwd. Dit alles in het ergste geval; in de praktijk gaat het allemaal erg snel.
- Léon Obers
- Forumlid
Het kan juist ook een spontaan moment wat je wilt vastleggen verstoren, omdat mensen met zichtbare vóórflitsjes geattendeerd worden dat er een opname zit aan te komen. Het is ook minder vlot natuurlijk voordat een opname gemaakt wordt omdat er eerst een paar flitsjes aan vooraf gaan. Een ontspanvertraging dus.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dus eigenlijk kun je beter dit soort foto's achteraf ontdoen van rode ogen? Als je "spontane" foto's wilt, dan kun je die instelling juist beter uitzetten?Léon Obers schreef:Het kan juist ook een spontaan moment wat je wilt vastleggen verstoren, omdat mensen met zichtbare vóórflitsjes geattendeerd worden dat er een opname zit aan te komen. Het is ook minder vlot natuurlijk voordat een opname gemaakt wordt omdat er eerst een paar flitsjes aan vooraf gaan. Een ontspanvertraging dus.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan doel ik op apparaatjes met een lichtgevoelige cel die een flitser laten afgaan. Leuk voor strobisten maar (voorlopig?) niet voor jou van belang.Koolmees schreef:Wat bedoel je exact met "triggers op afstand"?
Rode ogen werk je veelal vrij simpel weg in de nabewerking, maar voorkomen is natuurlijk veelal beter.
- Léon Obers
- Forumlid
Zowel NikonView NX2 als Capture NX2 hebben vrij eenvoudige functies om dat te corrigeren. (Nikon CaptureNX2 wat verfijnder).Koolmees schreef: Dus eigenlijk kun je beter dit soort foto's achteraf ontdoen van rode ogen?
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Is er wat op tegen
Beste K,
Eens met Leon maar om andere redenen.
De "voorflitsen" kosten tijd, en daarmee verlies je controle over de exaxte timing van jouw foto.
Groeten, Gijs
PS dat is ook 1 van mijn bezwaren tegen het Nikon CLS, dat overigens vele voordelen biedt.
Eens met Leon maar om andere redenen.
De "voorflitsen" kosten tijd, en daarmee verlies je controle over de exaxte timing van jouw foto.
Groeten, Gijs
PS dat is ook 1 van mijn bezwaren tegen het Nikon CLS, dat overigens vele voordelen biedt.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Leon,Léon Obers schreef:Zowel NikonView NX2 als Capture NX2 hebben vrij eenvoudige functies om dat te corrigeren. (Nikon CaptureNX2 wat verfijnder).Koolmees schreef: Dus eigenlijk kun je beter dit soort foto's achteraf ontdoen van rode ogen?
Ik heb helaas een andere ervaring met het achteraf bijwerken van rode ogen. Ik heb hierover ook al eens (ca. 1jaar geleden) een vraag gesteld bij Nikon Support. Ik vond het vreemd dat een programma als Picasa de rode ogen veel beter herkend dan ViewNX2.
Dit was de reactie van Nikon:
Hartelijk dank voor uw vraag aan Nikon Support.
Analyse geeft aan dat de beperking van de roden ogen reductie hier te maken heeft met de schakering van de kleur rood die gecorrigeerd wordt. De lichtelijk rode ogen van de jongen in het zwarte shirt zijn zodanig klein en dichtgeknepen en staan op zo'n hoek dat het nagenoeg niet mogelijk is om ze te corrigeren. De twee rode ogen achter de bril worden helaas niet goed herkend door de lichte kleurverstoring van de brilleglazen. De ogen van de jongen met de rode trui wordt wel goed herkend en aangepast.
Echter is de rode gloed in het rechteroog van de jongen tussen de laatste twee genoemde jongens iets lichter van kleur en valt dus net niet in de herkenningsalgoritmes van ViewNX 2. Hetzelfde geldt voor Capture NX 2 omdat deze programma's in dit opzicht dezelfde algoritmes bevatten.
Helaas is het momenteel niet binnen de huidige mogelijkheden van onze software om dit te verbeteren en moeten wij dit tot een beperking van ViewNX zelf rekenen. Wij bieden u hiervoor onze oprechte verontschuldigingen aan. Wij zullen uw voorbeeldfoto echter wel doorgeven aan onze ontwerp- en kwaliteitsafdeling om meegenomen te worden in de ontwikkeling van toekomstige algoritmes, aangezien een groter aantal proefbestanden de herkenning alleen maar ten goede zal komen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Léon Obers
- Forumlid
In Capture NX2 is dat beter afgehandeld (dat schreef ik ook). Daar moet je gewoon een "rode ogen" stuurpunt op de ogen zetten, en de afmeting van het cirkeltje trekken over het gedeelte van het oog waarop je de correctie wilt laten plaatsvinden. Klaar.
CLS geeft geen vertraging ten opzichte van het gebruik van een flitser op de camera hoor Gijs, je kan alleen problemen krijgen als je sneller bent dan het licht maar dat zijn er niet zoveelgijs sandberg schreef:De "voorflitsen" kosten tijd, en daarmee verlies je controle over de exaxte timing van jouw foto.
Groeten, Gijs

Groeten Jan
- Léon Obers
- Forumlid
De opmerkingen ten aanzien van vóórflitsen is hierbij vooral bedoeld de reeks aan vóórflitsen tegen het rode ogen effect.Grojan schreef: CLS geeft geen vertraging ten opzichte van het gebruik van een flitser op de camera hoor Gijs, je kan alleen problemen krijgen als je sneller bent dan het licht maar dat zijn er niet zoveel![]()
Doordat er een reeks vóórflitsen worden afgegeven voordat de daadwerkelijke opname wordt gemaakt, sluit de iris van mensen-ogen zich naar een kleinere opening waarbij het terugkeren van licht in de oogbol daarmee wordt geminimaliseerd. Dus het rode ogen effect wordt daarmee geminimaliseerd. Daarna heeft de werkelijke opname pas plaats. Een functie waarbij echt specifiek een vertraging in verwerkt is, anders zou het namelijk niet werken. De iris van ogen moeten namelijk wel de tijd gegund worden om zich aan te passen.
Hoe het zit met CLS is mij niet helemaal bekend. Ik dacht dat naarmate er meer flitsers worden aangestuurd het ingewikkelder wordt en er een groter aantal vóórflitsen plaats heeft, waarmee het mogelijk ook trager gaat worden naarmate er meer flitsers worden aangestuurd.
De voorflitsen tbv het rode-ogen effect zijn onafhankelijk van CLS. Een aanvulling voordat het flitsen begint.
Denk dat er sprake is van begripsverwarring door de opmerking van Gijs mbt CLS.
George
Denk dat er sprake is van begripsverwarring door de opmerking van Gijs mbt CLS.
George
Ik werk wel eens met twee SB900 flitsers los van de camera en merk dan niets van vertraging.Léon Obers schreef:Hoe het zit met CLS is mij niet helemaal bekend. Ik dacht dat naarmate er meer flitsers worden aangestuurd het ingewikkelder wordt en er een groter aantal vóórflitsen plaats heeft, waarmee het mogelijk ook trager gaat worden naarmate er meer flitsers worden aangestuurd.
Groeten Jan
- Léon Obers
- Forumlid
Ik lees bij de volgende uitleg over CLS toch een opmerking ten aanzien van vertraging bij actiefoto's:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... l_mode.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
"Let op bij actiefoto's; als je teveel groepen aan moet sturen kan dit een vertraging veroorzaken tijdens het nemen van een foto. Het is dan verstandig om ofwel met minder groepen te werken of met vooraf vastgestelde instellingen te werken."
Idem: http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... ch?q=delay" onclick="window.open(this.href);return false;
"Also the preflash sequence delay can cause problems when shooting action, so it is best to use FV Lock first which removes the preflash delay."
en: http://www.imaging-resource.com/ACCS/NI ... ONCLSA.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
"(If you have several groups of strobes involved in a single exposure, and have quick enough visual reflexes, you can actually see a very brief period of flickering strobe flashes before the main exposure itself.)"
Dus kennelijk toch iets om rekening mee te (moeten) houden.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... l_mode.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
"Let op bij actiefoto's; als je teveel groepen aan moet sturen kan dit een vertraging veroorzaken tijdens het nemen van een foto. Het is dan verstandig om ofwel met minder groepen te werken of met vooraf vastgestelde instellingen te werken."
Idem: http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... ch?q=delay" onclick="window.open(this.href);return false;
"Also the preflash sequence delay can cause problems when shooting action, so it is best to use FV Lock first which removes the preflash delay."
en: http://www.imaging-resource.com/ACCS/NI ... ONCLSA.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
"(If you have several groups of strobes involved in a single exposure, and have quick enough visual reflexes, you can actually see a very brief period of flickering strobe flashes before the main exposure itself.)"
Dus kennelijk toch iets om rekening mee te (moeten) houden.