2 hondenkoppen scherp krijgen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Kees3100
Forumlid
Forumlid

2 hondenkoppen scherp krijgen

Bericht door Kees3100 » ma nov 28 2011 1:12 pm

Hallo,

Ik heb een nikon d3100 met een 18 55 kitlens. Alleen ik zit met een probleem. Ik fotografeer namelijk graag mijn 2 honden. Nu ben ik al een hele tijd aan het klooien om hun beide scherp op de foto te krijgen. Ik namelijk een soort van portret foto..

Alleen ik krijg altijd maar 1 kop scherp omdat hun beide nooit op een lijn staan/zitten. Ik heb met de autofocus verschillende instellingen gedaan. 3D (11 punts), handmatig het maakt allemaal niet uit ik krijg ze niet allebei scherp. Zie bijlage voor het resultaat.

Wat moet ik doen? Of lukt het niet met mijn lens wat ik wil?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit:

Is geworden na de tips in dit topic:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt alvast voor de reacties!

Kees.
Laatst gewijzigd door Kees3100 op zo dec 04 2011 10:45 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 2 hondenkoppen scherp krijgen

Bericht door Johan1025 » ma nov 28 2011 1:35 pm

Wat een fijn stel boeven !!!!

Ik denk dat je een diafragma van ca F9 of hoger moet gaan gebruiken.

Succes en hiervan kun je niet genoeg plaatsen :)
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 1:49 pm

Het heeft een naam en dat heet scherptediepte.
Hoe kleiner het gaatje hoe groter de scherptediepte.
Ik zou je aanraden op een iets grotere afstand te gaan staan en gewoon eens met diafragma 16 of 22 proberen.
Je zal misschien met een wat grotere iso moeten werken ivm sluitertijd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma nov 28 2011 1:56 pm

De foto's zijn van te dichtbij gemaakt; behalve onscherpte van de achterste hond heb je daardoor ook last van perspectivische vertekening (te grote neus). Remedie: afstand vergroten, kleiner diafragma kiezen voor grotere scherptediepte, iets langer brandpunt en/of beeld croppen in de nabewerking.

Ik heb zo gauw geen beter voorbeeld bij de hand, maar onderstaande foto is gemaakt op DX formaat met 40mm bij f/7.1. De afstand is alleen wat groter dan bij de foto's van de honden en de foto is iets gekropt. Let op de scherpte in het achterste paard.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jur op ma nov 28 2011 8:01 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 28 2011 2:05 pm

f22 is niet aan te raden, want dan combineer je verhoogde scherptediepte met onscherpte door diffractie. f/11 lijkt mij het beste. En dat moet zeker voldoende zijn als je niet te dichtbij zit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 2:10 pm

Patrick schreef:f22 is niet aan te raden, want dan combineer je verhoogde scherptediepte met onscherpte door diffractie. f/11 lijkt mij het beste.
Begrijp ik niet helemaal , leg eens uit.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma nov 28 2011 2:54 pm

Kees, sowieso is stap 1 je camera op de 'M' stand zetten. Wat je tot nu toe met het scherpstellen doet maakt niet zoveel verschil als je niet genoeg afstand neemt van de (zeer knappe ;)) modellen.
Wat de rest ook al aangeeft is om een kleiner diafragma te kiezen, idd vanaf f/11 zou het al heel wat moeten schelen. De autofocus van je camera zal wel voor de honden kiezen om op scherp te stellen. Dan behoud je wel die minder scherpe achtergrond, zeker als je je diafragma niet te klein maakt. Wil je een portret van maken, dan zou ik een uitsnede maken in een nabewerkings-programma.

Succes!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » ma nov 28 2011 3:07 pm

Hallo,

Bedankt voor de reacties tot zo ver! De zon schijnt nu, dus ik neem dadelijk de camera mee naar buiten om het uit te proberen.

Ik maak alleen maar foto's in de 'M' stand.

Het is heel moeilijk om die 2 even 5 seconden (stil) naast elkaar te laten zitten/staan.

Het is trouwens moeder (links) en zoon!

Groeten Kees.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 3:17 pm

Dreamlogic schreef:Kees, sowieso is stap 1 je camera op de 'M' stand zetten. Wat je tot nu toe met het scherpstellen doet maakt niet zoveel verschil als je niet genoeg afstand neemt van de (zeer knappe ;)) modellen.
Wat de rest ook al aangeeft is om een kleiner diafragma te kiezen, idd vanaf f/11 zou het al heel wat moeten schelen. De autofocus van je camera zal wel voor de honden kiezen om op scherp te stellen. Dan behoud je wel die minder scherpe achtergrond, zeker als je je diafragma niet te klein maakt. Wil je een portret van maken, dan zou ik een uitsnede maken in een nabewerkings-programma.

Succes!
begrijp niet zo zeer waarom je hem op "M" moet zetten. :roll:
Gewoon in de "A" stand zodat je nog wel het diafragma kan beinvloeden (f11 off16 lijkt me het beste) en autofocus op de hondenkop.
@Patrick , ik begrijp wat je bedoeld.(even wat info opgehaald) :)

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » ma nov 28 2011 3:21 pm

Hallo,

Ja, je blijft dan toch houden dat de autofocus maar op 1 kop kan scherp stellen. Maar als ik het goed begrijp, heeft dat ivm scherp diepte bij een kleiner diafragma geen invloed de 2e kop zal ik maar zeggen?

Groeten Kees.

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Johan1025 » ma nov 28 2011 3:29 pm

Ga ze maken Kees, er is nog een uurtje zon.................................................... :D :D
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma nov 28 2011 3:31 pm

Kees3100 schreef:Hallo,

Ja, je blijft dan toch houden dat de autofocus maar op 1 kop kan scherp stellen. Maar als ik het goed begrijp, heeft dat ivm scherp diepte bij een kleiner diafragma geen invloed de 2e kop zal ik maar zeggen?

Groeten Kees.
De maximale scherpte zal altijd liggen op het scherpstelpunt; autofocus of manueel. De mate van scherpte van voor- en achtergrond hangt af van brandpunt, opnameafstand en diafragma. Speel eens wat met de scherptediepte calculator (DOF Calculator) om daar wat meer inzicht in te krijgen. Klik HIER
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 28 2011 4:04 pm

polleke666 schreef:
Patrick schreef:f22 is niet aan te raden, want dan combineer je verhoogde scherptediepte met onscherpte door diffractie. f/11 lijkt mij het beste.
Toch ook maar even een linkje ter verduidelijking. Ome Ken heeft wel een aardig stukje in Jip-en-Janneke taal geschreven: http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm. Wel in het Engels natuurlijk, maar de plaatjes zijn internationaal genoeg en laten het effect heel duidelijk zien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 4:16 pm

Patrick schreef:
polleke666 schreef:
Toch ook maar even een linkje ter verduidelijking. Ome Ken heeft wel een aardig stukje in Jip-en-Janneke taal geschreven: http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm. Wel in het Engels natuurlijk, maar de plaatjes zijn internationaal genoeg en laten het effect heel duidelijk zien.
Dank je wel Ome Patrick ik vraag me alleen af wat die f22 dan doet op m'n lens als er toch slechtere resultaten mee word verkregen.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma nov 28 2011 4:23 pm

polleke666 schreef:
Dreamlogic schreef:Kees, sowieso is stap 1 je camera op de 'M' stand zetten. Wat je tot nu toe met het scherpstellen doet maakt niet zoveel verschil als je niet genoeg afstand neemt van de (zeer knappe ;)) modellen.

Succes!
begrijp niet zo zeer waarom je hem op "M" moet zetten. :roll:
Gewoon in de "A" stand zodat je nog wel het diafragma kan beinvloeden (f11 off16 lijkt me het beste) en autofocus op de hondenkop.
@Patrick , ik begrijp wat je bedoeld.(even wat info opgehaald) :)
Denk je dat 'A' of 'M' heel veel uitmaakt?
Bij de manuele stand heb je zelf de meeste controle, bij 'A' wordt de sluitertijd gekozen die het beste past bij de door de fotograaf ingesteld diafragma. Voor een beginnende fotograaf is de 'A' stand misschien net even makkelijker, maar ook dan zul je toch wel kennis moeten hebben van wat diafragma en sluitertijd doen en kunnen.
'A' is zeker een handige stand, ik gebruik 'm zelf ook wel.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”