D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
flitslicht

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door flitslicht » ma nov 28 2011 3:18 pm

Die opstelling ziet er wel OK uit. Hoewel het geen duur topstatief is en spikes op een tegelvloer ook niet ideaal zijn is er gefotografeerd met een sluitertijd die bij handmatig fotograferen geen probleem zou moeten opleveren. Als het nou een 500mm was met 1/8 seconde... En dan nog met een IR remote, al weet ik niet of die vertraging van 2 sec wel zin heeft, klapt dan aan het begin de spiegel op?

Maar evengoed, als de D7000 dan inderdaad met live view ook de spiegel twee keer beweegt voor een opname dan kunnen we trilling door de spiegel uitsluiten, want de opname met live view ziet er goed uit.

Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat het bijna lijkt alsof de hoogfrequente stofverwijderaar wordt aangezet tijdens het normaal fotograferen, maar niet tijdens fotograferen met live view. Lijkt wel ver gezocht natuurlijk.

@Jan, hoe heb je die opname met live view precies gemaakt, kan je de volgorde van handelingen omschrijven? Heb je iets fundamenteel anders gedaan dan met normaal fotograferen?

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 28 2011 3:55 pm

flitslicht schreef:Die opstelling ziet er wel OK uit. Hoewel het geen duur topstatief is en spikes op een tegelvloer ook niet ideaal zijn is er gefotografeerd met een sluitertijd die bij handmatig fotograferen geen probleem zou moeten opleveren. Als het nou een 500mm was met 1/8 seconde... En dan nog met een IR remote, al weet ik niet of die vertraging van 2 sec wel zin heeft, klapt dan aan het begin de spiegel op?

Maar evengoed, als de D7000 dan inderdaad met live view ook de spiegel twee keer beweegt voor een opname dan kunnen we trilling door de spiegel uitsluiten, want de opname met live view ziet er goed uit.

Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat het bijna lijkt alsof de hoogfrequente stofverwijderaar wordt aangezet tijdens het normaal fotograferen, maar niet tijdens fotograferen met live view. Lijkt wel ver gezocht natuurlijk.

@Jan, hoe heb je die opname met live view precies gemaakt, kan je de volgorde van handelingen omschrijven? Heb je iets fundamenteel anders gedaan dan met normaal fotograferen?
De LiveView knop bedient, maar goed dat kan niet anders. De camera van de AF afgehaald en op M(anual) en zo de scherpstelring op oneindig gezet.
Daarna de camera weer in de AF stand gezet en de ontspanknop ingedrukt tot de "beep" hoorbaar is en vervolgens de afstandbedieningsknop ingedrukt.
Deze staat ingesteld op "2s vertraagd op afstand".

Bij het fotograferen heb ik dezelfde handelingen uitgevoerd.

@En dan nog met een IR remote, al weet ik niet of die vertraging van 2 sec wel zin heeft, klapt dan aan het begin de spiegel op? Nee, de spiegel klapt dan nog niet op. Dat is na de 2sec.

Ik heb de vertraging bewust gekozen om uit te sluiten dat er nog eventuele vibraties zouden zijn van het scherpstellen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » ma nov 28 2011 4:04 pm

jan schreef:De camera van de AF afgehaald en op M(anual) en zo de scherpstelring op oneindig gezet.
Daarna de camera weer in de AF stand gezet en de ontspanknop ingedrukt tot de "beep" hoorbaar is en vervolgens de afstandbedieningsknop ingedrukt.
Deze staat ingesteld op "2s vertraagd op afstand".
Hoi Jan,

Nogmaals dank voor het uitgebeide onderzoek!

Waarom camera van AF af gehaald ? Had je 'm in Live View op AF-F staan?
Ook in Live View kun je met ingedrukte AF knop met het voor en achter wieltje de AF-stand op AF-S / klein veld zetten.
Verder kun je met + inzoomen om scherpte exact te zien

Ik denk dat met en zonder Live View de MuP-mode geen kwaad kan

gr
Amateurt
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » ma nov 28 2011 4:08 pm

jan schreef:
@En dan nog met een IR remote, al weet ik niet of die vertraging van 2 sec wel zin heeft, klapt dan aan het begin de spiegel op? Nee, de spiegel klapt dan nog niet op. Dat is na de 2sec.

Ik heb de vertraging bewust gekozen om uit te sluiten dat er nog eventuele vibraties zouden zijn van het scherpstellen.
Probeer het eens met de zelfontspanner en live view om scherp te stellen. Dan klapt de spiegel op aan het begin van de voorlooptijd. Dit werkt zo bij de D700 maar zal toch bij de 7000 net zo gaan.
Laatst gewijzigd door henkk op ma nov 28 2011 7:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 28 2011 4:09 pm

amateurt schreef:Hoi Jan,

Nogmaals dank voor het uitgebeide onderzoek!

Waarom camera van AF af gehaald ?

gr
Amateurt
Ik heb de camera van AF gehaald om steeds hetzelfde uitgangspunt te hebben van de scherpstelring. Hij heeft bij alle opnamen als vertrekpunt "oneindig" gehad.
Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma nov 28 2011 4:23 pm

Dat lijkt wel OK, Jan.
@amateurt: Jan heeft een 50 f/1.8D lens, die kan je niet draaien zonder hem van de AF af te halen.

Als ik het zo bekijk ligt het niet aan het scherpstellen. Zoals ik al zei ligt het scherptevlak wel steeds iets anders, maar het target bevindt zich steeds binnen het gebied wat scherp is. De onscherpte lijkt ook meer op trilling dan op instelonscherpte. Wat vreemd is is dat in twee verschillende modi (live view en 'normaal') het beeld een andere karakteristiek vertoont.

Deze vraag aan meerdere bezitters van de D7000, inclusief natuurlijk Jan:
(Jammer dat ik geen D7000 heb, anders zou ik het zelf wel even doen, maar ja)

Zouden jullie eens een paar opnamen kunnen maken, maakt niet zoveel uit waarvan als er maar goed de scherpte op beoordeeld kan worden. Bijvoorbeeld een krant of een huis, Jan misschien dezelfde opstelling vanaf twee meter? Doe dan het volgende, vanaf statief met een snelle sluitertijd:

- Scherpstellen met live view en opname met live view maken.
- Scherpstellen met live view, de AF (eventueel op de lens) op handmatig zetten zonder de scherpstelring te verdraaien en live view uitschakelen. Daarna een opname maken (je gebruikt dan dus de live view AF maar de opname wordt in de 'normale' stand gemaakt zonder tussentijds scherp te stellen).
- Een normale opname maken, dus gewone AF en en gewoon afdrukken.

Dan zijn er twee 'normale' opnamen gemaakt, beide op een andere manier scherpgesteld, en een volledige 'live view' opname als referentie. Zou het probleem in het verschil tussen de modi 'live view' en 'normaal' liggen dan zou dat op deze manier duidelijk moeten worden.

Ik wil eventueel wel de NEFs bekijken/bewerken, stuur me dan even een PB.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 28 2011 8:39 pm

Ga ik morgen even proberen bij daglicht.
Jan

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma nov 28 2011 9:46 pm

Ik heb een setje met mijn D7000 gemaakt::
zipfile met 5 NEFs

D7000 met AF-S VR 105mm Micro /2.8
Onderwerp op 2,5 meter, met IR-remote en mirror-up, M, SB600 op remote

WMD_7438.NEF: LiveView, AF-S
WMD_7439.NEF: LiveView, AF-S dan AF-off
WMD_7440.NEF: Normaal, AF-S/S (eerst MF spot-on)
WMD_7441.NEF: Normaal, AF-S/S (eerst MF op oneindig)
WMD_7442.NEF: Normaal, AF-S/S (eerst MF op dichtbij)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma nov 28 2011 10:38 pm

Wordt er met het onderzoek rekening gehouden dat de finetuningswaarde van de diverse objectieven NIET actief zijn bij autofocus in liveview !!?
Pagina 246 van je D7000 handboek.

Of begrijp ik het verkeerd.

Vrgr
Tiny

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma nov 28 2011 11:29 pm

jettiny schreef:Wordt er met het onderzoek rekening gehouden dat de finetuningswaarde van de diverse objectieven NIET actief zijn bij autofocus in liveview !!?

Vrgr
Tiny
Naar ik begrijp is dat juist de reden Live View te gebruiken; soort referentie-foto OMDAT finetuning niet wordt gebruikt?
gr
Amateurt

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » di nov 29 2011 12:57 am

Ik heb de foto's zelf niet heel aandachtig bekeken maar als ik het verhaal doorlees en de foto's op forumformaat bekijk, dan is het probleem dus niet dat de scherpte
verkeerd is geplaatst, maar dat er gewoon geen scherpte is?
Dit zou dan wel heel vreemd zijn en in mijn ogen zeker reden om contact op te nemen met Nikon, mits de test natuurlijk geen ruimte overlaat voor gebruikersfouten.
Het zou eigenlijk wel mooier zijn als er ter vergelijking een D5100 naast getest wordt. Deze heeft de zelfde sensor en zou dus dezelfde bewegingsonscherpte moeten opleveren.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di nov 29 2011 5:49 am

jettiny schreef:Wordt er met het onderzoek rekening gehouden dat de finetuningswaarde van de diverse objectieven NIET actief zijn bij autofocus in liveview !!?

Vrgr
Tiny
Nee, je begrijpt het goed.
Maar finetuning is ook niet nodig, omdat contrast autofocus kijkt naar het werkelijke beeld dus altijd goed focussed.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 29 2011 3:03 pm

Het is inderdaad zo dat de live view AF kijkt wanneer het contrast het hoogste is, dus dat is in principe altijd scherp. Fase detectie AF werkt anders, veel sneller maar minder precies.

Ik heb testfoto's van jan en van amateurt, eerst die van jan. Dit is het beeld, nu op ruitjespapier wat inderdaad beter is:

Afbeelding

en hier 100% crops, achtereenvolgens live view, zelfde stand scherpstelling maar live view uitgeschakeld, 3x een opname met normale AF:

Afbeelding

Ik zie nu niet die merkwaardige onscherpte uit de vorige test, dus de oorzaak daarvan blijft onbekend. Wel is te zien dat de normale AF niet heel precies is. Mijn ervaring is dat dat altijd een beetje aan de hand is, mijn D300 heeft hier echter minder last van en mijn D700 nog minder, maar daar betaal je dan ook voor.

Jan heeft deze lens in de fijnafstelling op +10 staan en dat is, in ieder geval op deze afstand, wat teveel; ik zou eens +5 of zelfs 0 proberen want dan komt het scherptevlak wat naar voren.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di nov 29 2011 3:10 pm

@ flitslicht: Jan heeft deze lens in de fijnafstelling op +10 staan en dat is, in ieder geval op deze afstand, wat teveel; ik zou eens +5 of zelfs 0 proberen want dan komt het scherptevlak wat naar voren.
Met deze instelling is die vanaf NSP gekomen nadat deze daar is gejusteerd/afgesteld. :huh:

Voordat body en lenzen zijn verzonden naar NSP ben ik bij Chipclean geweest en toen was deze lens OK, en stond de fijnafstelling met deze lens op 0.

Het ruitpapier heeft een ruit van 5x5mm
Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 29 2011 3:23 pm

Tja, ik weet het ook niet. Ze testen de lenzen en camera's daar op een vergelijkbare manier vanaf ongeveer dezelfde afstand. Maar het is duidelijk uit je foto's dat ze eigenlijk allemaal een beetje backfocus hebben.

Nog een idee. Ik las dat je de scherpstelling tussendoor naar oneindig hebt gedraaid. Heb je dat bij deze test ook gedaan? Heb je ook meerdere keren de AF knop ingedrukt om de AF te laten 'settelen'?

Reden dat ik het vraag is dat als je op oneindig scherpstelt en dan naar dichtbij gaat het systeem de neiging kan hebben ietsjes te ver te focussen (backfocus). Hetzelfde gebeurt als je van heel dichtbij naar verder weg gaat, dan heb je meer kans op frontfocus. Door nog een paar keer scherp te stellen wordt die fout over het algemeen vermeden.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”