D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
flitslicht

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door flitslicht » di nov 29 2011 7:40 pm

In de handleiding van de D7000 staat: (het is verboden door Nikon om de inhoud van de handleiding te kopiëren, dus mail Beverwijk even :huh: )...

Die 'body' waarde geldt dus alleen voor objectieven waarvoor geen aparte waarde is ingesteld.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » di nov 29 2011 7:49 pm

Dezelfde strekking staat in het D7000 boek van Thom Hogan. De default waarde geldt voor elke lens buiten de maximaal twaalf individuele ingestelde lenzen.
Optellen van waarden lijkt dus niet het geval te zijn.

RobbieDx
Clublid
Clublid

Bericht door RobbieDx » di nov 29 2011 7:55 pm

Interessant! Mijn praktijkervaring is anders. Weer ruimte voor een testje........ :D
Groet, Rob

Flickr

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di nov 29 2011 7:57 pm

amateurt schreef:
RobbieDx schreef:Mijn ervaring is dat ik dezelfde resultaten krijg, als ik de AF-correctie van mijn 35mm 1.8G op -11 zet of deze op -3 zet en de body op -8. Dus deze waarden worden wel opgeteld. Maar of je de maximale waarden (-20 en +20) zo kunt overschijden heb ik nooit geprobeerd.
Dat is wel interessant!
Zou NSP dat ook met de camera doen (zoals die van Jan)?
Of doen ze spannender dingen die je zelf niet kan?
gr,
Amateurt
Wat het NSP doet is mij niet duidelijk. Ik heb contcat met hun gehad omdat ik een ander afleveradres wilde doorgeven en gevraagd wat het justeren dan betekent. Is dat hetzelfde als wat ik doe met AF fijnafstelling? Daar komt men dan niet verder als mededeling dat men e.e.a. afsteld. Maar wat? Ik heb geen idee. Dat men dingen opnieuw heeft afgesteld dat kan ik wel zien. Dit is lijstje van mij na terugkomst.
Na afstelling bij NSP staan de waardes nu:
- 50mm f/1.8 was 0, nu +10;
- 50-300mm, was +8, nu -4.

Ik denk dat ik het hele zwikje foto's eens naar NSP zendt ter herbeoordeling met een verwijzing naar dit draadje. Al zal men daar denk ik niet veel op uit doen. zo'n forum.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 29 2011 8:05 pm

Maak eerst nog eens een testje waarbij je wel eerst een paar keer op de AF knop drukt. En nog eens een paar foto's met fijnafstelling op 0. Het mooie is dat je dit allemaal zelf kan instellen, zeg maar 'kiezen' zonder weer naar Beverwijk te hoeven.

Ik koop nooit meer een camera zonder die fijnafstelling.

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » di nov 29 2011 8:22 pm

JanR schreef:Optellen van waarden lijkt dus niet het geval te zijn.
Ik heb dit net even geprobeerd, maar (bij mij) is het wel waar !
Inderdaad in tegenstelling tot zowel de handleiding als de helptekst op de camera!

Ik heb standaard nu op -5 gezet en de 105/2.8 nu op -16 en dit is exact dezelfde scherpte als met live view
Top!
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di nov 29 2011 8:25 pm

flitslicht schreef:Maak eerst nog eens een testje waarbij je wel eerst een paar keer op de AF knop drukt..
Bij mijn testfotos gisteren had ik dit overigens wel gedaan.
Wel gek vind ik dat als je maar blijft drukken, dat ie vaak vroeg of laat nog een beetje versteld ! Bij normaal fotograferen zou dat toch niet moeten?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

RobbieDx
Clublid
Clublid

Bericht door RobbieDx » di nov 29 2011 8:34 pm

Ik heb dit net even geprobeerd, maar (bij mij) is het wel waar !
Inderdaad in tegenstelling tot zowel de handleiding als de helptekst op de camera!

Ik heb standaard nu op -5 gezet en de 105/2.8 nu op -16 en dit is exact dezelfde scherpte als met live view
Top!
Gelukkig! Ik begon al weer aan mezelf te twijfelen.............. :roll:
Groet, Rob

Flickr

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di nov 29 2011 8:38 pm

amateurt schreef: Wel gek vind ik dat als je maar blijft drukken, dat ie vaak vroeg of laat nog een beetje versteld ! Bij normaal fotograferen zou dat toch niet moeten?
Elke scherpstelling is een individueel (waarschijnlijk analoog) proces, al wordt het door een digitaal apparaat uitgevoerd. Analoog is het al de AF-motor in camera of lens. Dat zijn m.i. geen stappenmotoren, en zelfs als dat wel zo zou zijn, zou de scherpstelling ook niet beter worden.
Dat betekent dat een eenmaal bereikte waarde nooit meer precies opnieuw zal worden bereikt als je het proces opnieuw uitvoert.
Wel moet de spreiding van de uitkomsten zo klein mogelijk zijn. Daar leek het eerder aan te schorten.
Overigens doet dit fenomeen zich ook voor bij F4, D50, D700.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 29 2011 8:43 pm

amateurt schreef:
flitslicht schreef:Maak eerst nog eens een testje waarbij je wel eerst een paar keer op de AF knop drukt..
Bij mijn testfotos gisteren had ik dit overigens wel gedaan.
Wel gek vind ik dat als je maar blijft drukken, dat ie vaak vroeg of laat nog een beetje versteld ! Bij normaal fotograferen zou dat toch niet moeten?
Die fase detectie AF zegt tegen de lens "je moet daar naartoe" op basis van een algoritme. Dat is niet "absoluut" maar een soort gok. In AF-S mode doet de camera dat iedere keer opnieuw, in AF-C mode niet. Als je dus steeds op de AF knop drukt in AF-S mode zoekt de camera steeds opnieuw de beste instelling maar in AF-C mode blijft hij stilstaan tenzij hij een duidelijke verandering constateert.

Met die fijnafstelling heb ik al eens vreemde dingen gezien als ik de algemene setting aan- of uit zet. Op een gegeven moment kon ik mijn 70-200 met 1.7TC niet scherp krijgen op de maximale stand en heb toen ook geprobeerd deze te vergroten met de algemene instelling. Dat werkte niet, maar toen ik de algemene stand weer uitzette kon ik de combinatie moeiteloos kalibreren (D300). Wat er aan de hand is weet ik niet, maar ik zou nog eens wat vogelen :wink:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di nov 29 2011 10:42 pm

Waar kan/moet ik die bodycorrectie doen, ik wil dit ook uitproberen. :D

BVD
Vrgr
Tiny

george013

Bericht door george013 » di nov 29 2011 10:48 pm

Ik mis een overgang.

Eerst wordt met de opstelling van Flitslicht gewerkt. Een bruikbaar vlak parallel aan de sensor voor de scherpstelling en een verlopend vlak onder zeg maar 45 graden om de eventuele verandering van het scherpstelpunt in kaart te brengen bij herhaald scherpstellen.
En nu weer terug bij scherpstellen ann sich.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 30 2011 10:18 am

jettiny schreef:Waar kan/moet ik die bodycorrectie doen, ik wil dit ook uitproberen. :D

BVD
Vrgr
Tiny
Menu > Setup > AF-fijninstelling > Standaard

en dan instellen. Zie blz. 246 van het D7000 manual.
Ten slotte AF-fijninstelling aan zetten als dat nog niet zo was. :)
Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 30 2011 10:39 am

henkk schreef: Elke scherpstelling is een individueel (waarschijnlijk analoog) proces, al wordt het door een digitaal apparaat uitgevoerd. Analoog is het al de AF-motor in camera of lens. Dat zijn m.i. geen stappenmotoren, en zelfs als dat wel zo zou zijn, zou de scherpstelling ook niet beter worden.
Dat betekent dat een eenmaal bereikte waarde nooit meer precies opnieuw zal worden bereikt als je het proces opnieuw uitvoert.
Wel moet de spreiding van de uitkomsten zo klein mogelijk zijn. Daar leek het eerder aan te schorten.
Overigens doet dit fenomeen zich ook voor bij F4, D50, D700.
AF-scherpstelling is niet absoluut. Zoals jezelf opmerkt zit er een zekere spreiding waar de AF op uitkomt bij telkens opnieuw scherpstellen. Toevallig staat er een aardig artikeltje bij dpreview.com geschreven door de eigenaar van lensrentals.com (het grootste lens verhuurbedrijf in USA) over toleranties en de spreiding ervan in lenzen, camera's, AF scherpstellingen, compleet in grafische staatjes weergegeven.

Begin van het artikel: http://www.dpreview.com/articles/733348 ... -fallacies" onclick="window.open(this.href);return false;
Pagina 2 met meetresultaten grafisch uiteengezet. Ga dan naar "Focusing Variation": http://www.dpreview.com/articles/733348 ... allacies/2" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 30 2011 11:03 am

Grappig om te zien dat dit plaatje exact overeenkomt met de resultaten van jan, dat zijn dan de rode vierkantjes waarbij er naar oneindig of vlakbij is gedraaid en vervolgens met één druk op de AF is scherpgesteld. Als hij mijn advies had gevolgd om de AF knop meerdere keren in te drukken (AF laten 'settelen') zou hij waarschijnlijk een resultaat als de blauwe driehoekjes hebben gehaald. Het artikel komt volledig overeen met mijn eigen ervaringen met AF.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”