Die 'body' waarde geldt dus alleen voor objectieven waarvoor geen aparte waarde is ingesteld.
Wat het NSP doet is mij niet duidelijk. Ik heb contcat met hun gehad omdat ik een ander afleveradres wilde doorgeven en gevraagd wat het justeren dan betekent. Is dat hetzelfde als wat ik doe met AF fijnafstelling? Daar komt men dan niet verder als mededeling dat men e.e.a. afsteld. Maar wat? Ik heb geen idee. Dat men dingen opnieuw heeft afgesteld dat kan ik wel zien. Dit is lijstje van mij na terugkomst.amateurt schreef:Dat is wel interessant!RobbieDx schreef:Mijn ervaring is dat ik dezelfde resultaten krijg, als ik de AF-correctie van mijn 35mm 1.8G op -11 zet of deze op -3 zet en de body op -8. Dus deze waarden worden wel opgeteld. Maar of je de maximale waarden (-20 en +20) zo kunt overschijden heb ik nooit geprobeerd.
Zou NSP dat ook met de camera doen (zoals die van Jan)?
Of doen ze spannender dingen die je zelf niet kan?
gr,
Amateurt
Ik heb dit net even geprobeerd, maar (bij mij) is het wel waar !JanR schreef:Optellen van waarden lijkt dus niet het geval te zijn.
Bij mijn testfotos gisteren had ik dit overigens wel gedaan.flitslicht schreef:Maak eerst nog eens een testje waarbij je wel eerst een paar keer op de AF knop drukt..
Gelukkig! Ik begon al weer aan mezelf te twijfelen..............Ik heb dit net even geprobeerd, maar (bij mij) is het wel waar !
Inderdaad in tegenstelling tot zowel de handleiding als de helptekst op de camera!
Ik heb standaard nu op -5 gezet en de 105/2.8 nu op -16 en dit is exact dezelfde scherpte als met live view
Top!
Elke scherpstelling is een individueel (waarschijnlijk analoog) proces, al wordt het door een digitaal apparaat uitgevoerd. Analoog is het al de AF-motor in camera of lens. Dat zijn m.i. geen stappenmotoren, en zelfs als dat wel zo zou zijn, zou de scherpstelling ook niet beter worden.amateurt schreef: Wel gek vind ik dat als je maar blijft drukken, dat ie vaak vroeg of laat nog een beetje versteld ! Bij normaal fotograferen zou dat toch niet moeten?
Die fase detectie AF zegt tegen de lens "je moet daar naartoe" op basis van een algoritme. Dat is niet "absoluut" maar een soort gok. In AF-S mode doet de camera dat iedere keer opnieuw, in AF-C mode niet. Als je dus steeds op de AF knop drukt in AF-S mode zoekt de camera steeds opnieuw de beste instelling maar in AF-C mode blijft hij stilstaan tenzij hij een duidelijke verandering constateert.amateurt schreef:Bij mijn testfotos gisteren had ik dit overigens wel gedaan.flitslicht schreef:Maak eerst nog eens een testje waarbij je wel eerst een paar keer op de AF knop drukt..
Wel gek vind ik dat als je maar blijft drukken, dat ie vaak vroeg of laat nog een beetje versteld ! Bij normaal fotograferen zou dat toch niet moeten?
Menu > Setup > AF-fijninstelling > Standaardjettiny schreef:Waar kan/moet ik die bodycorrectie doen, ik wil dit ook uitproberen.![]()
BVD
Vrgr
Tiny
AF-scherpstelling is niet absoluut. Zoals jezelf opmerkt zit er een zekere spreiding waar de AF op uitkomt bij telkens opnieuw scherpstellen. Toevallig staat er een aardig artikeltje bij dpreview.com geschreven door de eigenaar van lensrentals.com (het grootste lens verhuurbedrijf in USA) over toleranties en de spreiding ervan in lenzen, camera's, AF scherpstellingen, compleet in grafische staatjes weergegeven.henkk schreef: Elke scherpstelling is een individueel (waarschijnlijk analoog) proces, al wordt het door een digitaal apparaat uitgevoerd. Analoog is het al de AF-motor in camera of lens. Dat zijn m.i. geen stappenmotoren, en zelfs als dat wel zo zou zijn, zou de scherpstelling ook niet beter worden.
Dat betekent dat een eenmaal bereikte waarde nooit meer precies opnieuw zal worden bereikt als je het proces opnieuw uitvoert.
Wel moet de spreiding van de uitkomsten zo klein mogelijk zijn. Daar leek het eerder aan te schorten.
Overigens doet dit fenomeen zich ook voor bij F4, D50, D700.