D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door jan » wo nov 30 2011 11:07 am

flitslicht schreef:Grappig om te zien dat dit plaatje exact overeenkomt met de resultaten van jan, dat zijn dan de rode vierkantjes waarbij er naar oneindig of vlakbij is gedraaid en vervolgens met één druk op de AF is scherpgesteld. Als hij mijn advies had gevolgd om de AF knop meerdere keren in te drukken (AF laten 'settelen') zou hij waarschijnlijk een resultaat als de blauwe driehoekjes hebben gehaald. Het artikel komt volledig overeen met mijn eigen ervaringen met AF.
Hallo flitslicht,

Wanneer je het op prijs stelt dan zet ik morgen alles nog een keer op en maak ik 2 series. 1 met settelen en een serie zonder settelen en die zendt ik je dan toe.

Groeten,

Jan

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo nov 30 2011 11:26 am

Jan

Persoonlijk denk ik dat je camera in orde is, in ieder geval binnen toleranties.
Ook in het DPreview artikel wordt gesproken over de pixelpeepers.
Je kunt je afvragen of we niet te ver doorgeschoten zijn met alles maar op 100% willen beoordelen.
Als je op 40% zit is het waarschijnlijk niet meer zichtbaar.
En ja je zult af en toe rekening moeten houden met missers. Die heb ik ook wel.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 30 2011 11:34 am

@ jan: Is goed. Draai dan in een serie naar oneindig, een serie naar dichtbij en een serie 'settelen'.

@ JanR: Met pixelpeepen kan je er wel voor zorgen dat alles goed werkt en kom je later niet voor verassingen te staan. Er zijn zoveel variabelen tegelijk in actie bij het maken van (geplande, professionele) foto's dat het waardevol is er zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat jij de mogelijkheden van je camera niet tot het uiterste wilt kunnen benutten wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo nov 30 2011 11:58 am

Flitslicht
Dat beweer ik ook niet.
De procedure van scherpstellen en AF fijnafstelling daar ben ik zelf ook geruime tijd mee bezig geweest en ja dan is de beste controle op 100%
En als je dan de juiste instellingen hebt gevonden, ( vooropgesteld dat dat lukt, anders moet je je camera inderdaad laten afstellen door Nikon)
en je daarna blijft zoeken zul je altijd wel iets vinden denk ik ( je bent er immers naar op zoek ), getuige het artikel van dpreview.
Ook hangt het er vanaf welk percentage foto's die je gemaakt heb goed is. En dan uitsluitend scherpte.
Ik zit rond de 85%, wel bij indoor sport, en daar ben ik tevreden mee. AF-C, Dynamisch veld, Afhankelijk van het spelniveau, 9, 21,39 of 3D.
Landschappen e.d. ligt het wat hoger, dan heb ik gewoon meer tijd.
Wel merk ik dat ik de sluiterijden behoorlijk hoger moet hebben dan op mijn D90, bewegingsonscherpte ligt heel snel op de loer.

Dan nog even dit
Ik zie bijv bij Amateurt een correctie van -20, dat zou ik niet acceptabel vinden. Is het altijd -20 of gaat het daar soms overheen.
Je hebt geen enkele speelruimte meer. Maar dat is persoonlijk.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 30 2011 12:12 pm

Zo'n extreme compensatie is naturlijk niet goed, zeker als dat nog niet eens genoeg is. Nikon zegt ook dat je dan het probleem kunt krijgen dat de lens niet meer scherpstelt op dichtbij of oneindig. In Beverwijk kunnen ze de lens ook bijregelen in de lens zelf, dat ze dat niet altijd doen zal wel met snelheid te maken hebben.

Ik heb ook de andere waarden van amateurt zijn lenzen gezien, hij kan het beste het spul een keer naar Beverwijk brengen als dat uitkomt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 30 2011 12:47 pm

flitslicht schreef:Als hij mijn advies had gevolgd om de AF knop meerdere keren in te drukken (AF laten 'settelen') zou hij waarschijnlijk een resultaat als de blauwe driehoekjes hebben gehaald.
Maar die blauwe vierkantje geven in het staatje een enkele maal AF gebruik aan, vervolgens de AF uitgeschakeld en er nog een aantal opnamen achteraan gemaakt. Theoretisch zou het resultaat dan telkens hetzelfde moeten zijn. Maar mogelijk misschien door trilling, vibratie krijg je toch een verschillend resultaat.

"First, I let the camera autofocus the lens once, turned off autofocus, and took 4 consecutive shots, represented by the blue diamonds in the graph. In theory they should be identical, since nothing was changed. In reality, they are just a little different, which demonstrates the amount of shot-to-shot variation in the testing method - very little, in short"
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 30 2011 1:18 pm

Je hebt gelijk, had het te snel gelezen. Nou, benieuwd wat we te zien krijgen van jan zijn test.

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » wo nov 30 2011 4:00 pm

flitslicht schreef:Ik heb ook de andere waarden van amateurt zijn lenzen gezien, hij kan het beste het spul een keer naar Beverwijk brengen als dat uitkomt.
Yep, dat gaat ook gebeuren... als dat uitkomt.
Na de feestdagen eens een afspraak maken; liefst zo dat ik de ene dag breng en de volgende dag weer kan ophalen oid...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo nov 30 2011 4:09 pm

Schijnt daar heel erg druk te zijn, veel succes

RobbieDx
Clublid
Clublid

Bericht door RobbieDx » wo nov 30 2011 5:20 pm

Je moet gewoon even naar NSP bellen van te voren. Tegen mijn zeiden ze begin november dat het anderhalve week kon duren, en ik had hem in precies een week weer terug.
Groet, Rob

Flickr

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo nov 30 2011 6:02 pm

Robbie,

Waar ik heel benieuwd naar ben wat jou AF fijntuning is met de 35mm en de 105mm.
Ik vraag mij dus ook af hoeveel mensen er een behoorlijke correctie nodig hebben, 12 of hoger.

RobbieDx
Clublid
Clublid

Bericht door RobbieDx » wo nov 30 2011 6:41 pm

Jan,

dit had ik al eerder in dit draadje gepost: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30#p485024

35mm op -3
105mm geen correctie

Mijn 105mm is wel een AI MF lens. Deze had ook last van de backfocus, die in de body zat, bij scherpstellen m.b.v de pijltjes en het bolletje. Vandaar dat ik met de default AF-tuning ben gaan spelen.
Nu ik bij NSP ben geweest hoeft dat gelukkig niet meer! :D

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo nov 30 2011 6:47 pm