D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
george013

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door george013 » do dec 01 2011 8:53 am

Was het al een tijdje van plan. Heb voor mezelf een staatje gemaakt van een aantal camera's. Heb van verschillende camera's de pixelgrootte uitgerekend.
Daarna de pixelgrootte van een beeldschermpixel bij vermeldde afmetingen. Uitgaande van een fotobeoordeling op 100% de vergroting van die sensorpixel vermeld.
Wat ik hier uithaal is dat je bij een vergelijking op 100% je de foto bekijkt met verschillende vergrotingen.
Verder dat door het gegeven dat de camera altijd beweegt er een beeld over de senor loopt. Voor voldoendebewegings scherpte wordt de sluitertijd gebruikt. Stel dat een lijn x pixels mag bevatten om scherp te lijken en dat er altijd sprake is van een camerabeweging, dan zal de sluitertijd bij de D7000 0.0055/0.0048=1.15x groter moeten zijn t.o.v de D90.
Zijn toch ook factoren om de camera, zekere in vergelijking met je oude camera, te beoordelen.

De D700,FF, staat er als extraatje bij.
De CoC heb ik gehaald uit de dofcalculator. Misschien dat er iets te halen valt uit de verhouding CoC-pixelgrootte,
Mochten er denk of rekenfouten in zitten, hoor ik dat graag.

Code: Selecteer alles

camera              D7000                    D90                    D80                   D700

sensor              CMOS                     CMOS                   CCD                   CMOS
afmetingen        23,6x15,6               23,6x15,8               23,6x15,8             36x23,9
resolutie         4928x3264               4288x2840               3872x2592            4256x23,9
pixelgrootte       0,0048                   0,0055                 0,0061               0,0085
coc                 0,02                    0,02                   0,02                 0,03

beeldscherm             22"			
resolutie               1280x1024
pixelgrootte            0,3409

vergroting 100%       71                        62                   56                 40
Ik krijg de opmaak niet goed. Misschien dat Patrick kan helpen?

George
Laatst gewijzigd door george013 op do dec 01 2011 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 01 2011 11:01 am

george013 schreef:Ik krijg de opmaak niet goed. Misschien dat Patrick kan helpen?
Die doet dat eigenlijk helemaal niet meer. Maar voelde zich toch even aangesproken. Wil je volgende keer even vragen om een moderator? :mryellow:

Beter zo volgens mij, maar eigenlijk zou ik even moeten kijken naar tabellen. Nu even met spaties opgelost, wat heel lastig is. Tabs gebruiken gaat in ieder geval fout!

Ik heb trouwens "CCD" bij de D80 gezet. Die stond er niet in.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » do dec 01 2011 11:54 am

Patrick,

Bedankt. En je hebt hem ook begrepen.
Sorry, ik houd alle promoties niet bij. Heb zelf ook met spaties en de HTML-code geprobeerd. Lukte niet.

George

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » do dec 01 2011 2:22 pm

Mooi staatje george,

Maar wat zegt dat laatste nu precies, ik kijk overigens op 22" met een resolutie van 1680 x 1050

george013

Bericht door george013 » do dec 01 2011 3:11 pm

Je bedoelt dat bij vergroting 100%?

Als je de foto op dat scherm bekijkt op 100%, dan kijk je naar een 71x vergroting van je sensor, of 62x bij een D90.

Bij jouw resolutie wordt de schuine zijde de wortel uit (1680x1680)+(1050x1050)=1981. De diagonaal van je scherm is 22" = 559mm.
Pixelgroote scherm wordt 559/1981=0.28mm
Vergroting =pixelgrootte scherm/pixelgrootte sensor.
Je beoordeelt de foto op een formaat van 1667mm bij 1112mm en een resolutie van 90DPI., dat is 1 bij 1.5 meter.

Even de neus op de fotofeiten drukken. Ook op een andere manier je bewust worden waar je naar kijkt, en de verschillen met de andere camera's.
Het hele verhaal van een goede scherpe afdruk van x bij y op z meter afstand waar de CoC aan is gekoppeld is hier helemaal weg.

George

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do dec 01 2011 3:52 pm

George bedankt,

Nu nog een fotoprinter van pakweg € 150,00 die dat formaat even op papier zet :mryellow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 01 2011 5:00 pm

george013 schreef: Het hele verhaal van een goede scherpe afdruk van x bij y op z meter afstand waar de CoC aan is gekoppeld is hier helemaal weg.
Het doel van de testjes is dan ook de camera te controleren en niet om een bepaalde scherptediepteindruk in een afdruk te verkrijgen.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » do dec 01 2011 5:06 pm

Ik zit dit draadje ff te volgen, en ik vraag mij af of dit een oorzaak zou kunnen zijn van "de problemen" bij de D7000.
Ik vindt het vreemd dat de verschijnselen vooralsnog alleen optreden bij de D7000, en dus niet bij de D5100 (althans niet bekend).
Ik heb tevens op internet gezocht naar vergelijkbare verschijnselen bij concurerende merken. Ik heb hier geen concrete berichten over kunnen vinden, terwijl Canon toch
al langere tijd met sensors werkt van 18.0 MPen zelfs een cropfactor van 1,6. Dus een nog iets kleinere sensor.
Als ik het goed heb begrepen zijn de sensors van de D7000 ontwikkelt door Sony. Dan is het waarschijnlijk dat Sony deze zelf ook gebruikt, maar ook hier geen klachten. :?
Hier allemaal rekening mee houdend zou ik het vreemd vinden als alleen de gebruikers van de D7000 onvakkundigheid valt te verwijten, en de gedachte dat het komt door de
grotere resolutie tov de D90 en D300(s), wat overigens best aannemelijk klinkt, kom ik bij andere merken ook niet echt tegen.
5 naaste collega's van mij zijn allemaal redelijk fanatieke fotografen, allemaal met een Canon 50D, 60D of 7D. Ik ben eigenlijk de enige eigenwijs met een Nikon. :mryellow:
Ik heb deze mensen nog nooit gehoord over een vergelikbaar verhaal.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 01 2011 5:38 pm

Canon heeft ook z'n portie problemen gehad de afgelopen tijd hoor. Veel meer dan Nikon trouwens.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 01 2011 5:44 pm

Ik heb nog dit plaatje gegenereerd, dat is van de 2e test van jan, de twee linker foto's. Het linker beeld is genomen met live view, het rechter zonder de scherpstelling te veranderen maar live view uitgezet. Ik heb nu het contrast verhoogd en de scherpte opgevoerd:

Afbeelding

Hier kan je toch nog een beetje zien wat ik heel vreemd vond in zijn eerste test, namelijk dat foto's in de stand 'live view' (hieronder meest links) scherper zijn dan alle foto's genomen in de stand 'normaal' (alle andere foto's) ook al loopt het scherptevlak identiek (één na laatste foto ):

Afbeelding

Wat ik net zag is dat het verschil tussen de series de sluitertijd is. De foto met ruitjespapier is genomen op 1/160 sec en de 'rode' foto's op 1/100 sec. De foto's van amateurt die dit euvel niet vertonen zijn genomen met flits, dus met een sluitertijd van ergens tussen de 1/1000 en 1/10.000 sec.

De D7000 heeft een kunststof frame. Het is natuurlijk niet onmogelijk dat de trilling van de spiegel een rol speelt, al is dan volkomen onduidelijk waarom 'live view' met twee spiegelbewegingen scherper is dan 'normaal' met één spiegelbeweging.

In ieder geval dient volgens mij de scherpte bij verschillende sluitertijden nadere studie.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do dec 01 2011 6:10 pm

Flitslicht,

Voor wat betreft de twee bovenste plaatjes, daar heeft de scherpstelling maar 1 maal gefunctioneerd. Maar dat zei je volgens mij ook.
Namelijk die in Liveview, als je bij de tweede opname de ontspanknop niet gebruikt stelt de camera mbv de afstandbediening niet meer scherp
De de scherpstelling van beide opnamen is identiek, voor zover ik het kan zien zit er ook geen verschil in de plaatjes.

Bij de serie daaronder krijg ik de neiging om naar de oogarts te gaan, alleen linksboven is redelijk goed te noemen.
Ik zou nu toch zeggen dat de camera van Jan niet helemaal tiptop is. Vertoont wel heel veel variatie, veel meer als die van Amateurt.

Ik heb trouwens ook gemerkt dat de sluitertijd inderdaad heel kritisch is op de 7000.

En wat Patrick meldt over Canon klopt wel, er zijn heel veel klachten op fora's geweest over scherpstelling met de 7D.
De andere camera's van Canon hebben een ander AF systeem. Het zal hem niet alleen in de sensor zitten, er zullen meer factoren zijn.

Het AF systeem van de 7000 is het grootste, lees qua dekkingsgebied, van alle Nikons.
Wat hier niet meespeelt, maar bij een andere AF methode wel, continu en 3D (Dus ook in de automatiekstand), dat als het object buiten het sensorbereik komt, de belichtingsmodule zich ook met de scherpstelling gaat bemoeien.
Al met al het meest geavanceerde AF systeem van Nikon op dit moment, maar of het onder alle omstandigheden de beste is.................. en de mooiste resultaten geeft :frown:

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 01 2011 6:22 pm

JanR schreef: De de scherpstelling van beide opnamen is identiek, voor zover ik het kan zien zit er ook geen verschil in de plaatjes.

Bij de serie daaronder krijg ik de neiging om naar de oogarts te gaan, alleen linksboven is redelijk goed te noemen.
Ik zou nu toch zeggen dat de camera van Jan niet helemaal tiptop is. Vertoont wel heel veel variatie, veel meer als die van Amateurt.

Ik heb trouwens ook gemerkt dat de sluitertijd inderdaad heel kritisch is op de 7000.
De scherpstelling is identiek, maar ik zie toch een heel klein verschil. Van die andere serie krijg je inderdaad schele hoofdpijn, de serie van amateurt lijkt redelijk OK.

Wat ik al zei, het verschil ligt kennelijk in de sluitertijd, dus daar moet naar gekeken worden. Wat gebeurt er als jan gaat flitsen of amateurt een langere sluitertijd gebruikt? Test eens met 1/8 sec (bij f/2.2-2.8!) bij continu licht en jan ook met flits.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » do dec 01 2011 7:25 pm

Giso, over de Canon 5D MarkII is ook heel veel te doen qua AF problematiek.
Maar ja, laten we het maar bij onze Nikons houden, we hebben al genoeg aan onszelf, toch !?

Vrgr
Tiny

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do dec 01 2011 8:08 pm

flitslicht schreef: Test eens met 1/8 sec (bij f/2.2-2.8!) bij continu licht en jan ook met flits.
Ik ben ook nog wel benieuwd naar een test met zelfontspanner. Dan is het mogelijke effect van de spiegel en de sluiter apart te beoordelen (de spiegel klapt nl. aan het begin van de voorlooptijd op).
Overigens lees ik in het manual van de D7000 dat er ook een stand is ("spiegel omhoog op afstand") om via afstandbediening eerst de spiegel op te klappen en dan pas (bij de tweede druk op de knop of na 30 sec.) de foto te maken. Ook goed.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 01 2011 8:17 pm

henkk schreef:
flitslicht schreef: Test eens met 1/8 sec (bij f/2.2-2.8!) bij continu licht en jan ook met flits.
Ik ben ook nog wel benieuwd naar een test met zelfontspanner. Dan is het mogelijke effect van de spiegel en de sluiter apart te beoordelen (de spiegel klapt nl. aan het begin van de voorlooptijd op).
Overigens lees ik in het manual van de D7000 dat er ook een stand is ("spiegel omhoog op afstand") om via afstandbediening eerst de spiegel op te klappen en dan pas (bij de tweede druk op de knop of na 30 sec.) de foto te maken. Ook goed.
Alle door mij gemaakte foto'szijn genomen met afstandbediening (ML-L3) met en zonder tijdvertraging van 2 sec. ingegeven via het camera menu.
Foto's met mirror-up en tijdvertraging zijn ook al gemaakt. Dat was het ook niet.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”