Hulp nodig bij D7000
Hulp nodig bij D7000
Beste forumleden
Mijn naam is Yanne Cinjaere.
Dit jaar kreeg ik voor mijn 21ste verjaardag een Nikon D7000.
Ik heb er al veel mee kunnen experimenteren en van genieten maar ik zit nog met één probleem.
( Ik heb nog niets van studies of avondschool in de fotografie gevolgd maar ik doe het gewoon met hart en ziel )
Mijn vriend speelt namelijk ijshockey. Dit is een super snelle sport. Dit is al de eerste moeilijkheid om hier foto's van te nemen.
Daarbij komt dan meestal nog eens dat de 'zalen' waarin ze spelen niet goed verlicht zijn.
Kan er iemand mij wat tips geven om betere, scherpere foto's te verkrijgen? Qua instellingen ofzo?
Alvast bedankt!
Mijn naam is Yanne Cinjaere.
Dit jaar kreeg ik voor mijn 21ste verjaardag een Nikon D7000.
Ik heb er al veel mee kunnen experimenteren en van genieten maar ik zit nog met één probleem.
( Ik heb nog niets van studies of avondschool in de fotografie gevolgd maar ik doe het gewoon met hart en ziel )
Mijn vriend speelt namelijk ijshockey. Dit is een super snelle sport. Dit is al de eerste moeilijkheid om hier foto's van te nemen.
Daarbij komt dan meestal nog eens dat de 'zalen' waarin ze spelen niet goed verlicht zijn.
Kan er iemand mij wat tips geven om betere, scherpere foto's te verkrijgen? Qua instellingen ofzo?
Alvast bedankt!
Re: Hulp nodig bij D7000
Je moet dingen opbouwen. Begin met een vriend die schaakt.
Niemand die je zinvol kan helpen. Je zult eerst zelf ervaring moeten opdoen en dan kun je gericht vragen.
George
Niemand die je zinvol kan helpen. Je zult eerst zelf ervaring moeten opdoen en dan kun je gericht vragen.
George
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Beste Yanne,
Welkom op het forum! En wat een mooie sneeuwstormfoto heb je geplaatst!
Voor verdere adviezen helpt het als je vertelt wat voor lens je gebruikt.
En wellicht levert het zelf zoeken op het forum naar sport fotograferen ook van alles op. Probeer maar eens wat trefwoorden.
Vriendelijke groet, Henk
P.S. Laat de vriend maar ijshockeyen. Schaken is een andere sport en vast een andere vriend
En wellicht levert het zelf zoeken op het forum naar sport fotograferen ook van alles op. Probeer maar eens wat trefwoorden.
Vriendelijke groet, Henk
P.S. Laat de vriend maar ijshockeyen. Schaken is een andere sport en vast een andere vriend

tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
henkk schreef:Beste Yanne,
Vriendelijke groet, Henk
Bedankt Henk voor de commentaar en de informatie.
Hier is een link naar picasa: met al wat foto's in van de ijshockey

https://picasaweb.google.com/1090398064 ... /ICEHOCKEY
Stilstaande foto's lukt wel al een beetje maar foto's in volle actie is nog wat moeilijk.
Deze foto's werden genomen met een 18-105mm lens.
Bedankt he!
Vriendelijke groeten
Yanne
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Bij foto 5 heb je een sluitertijd van 1/40. Het geeft een zekere dynamiek aan die foto maar als je de beweging meer zou willen 'bevriezen', zou je op 1/250 of zo moeten gaan zitten.
ISO-auto was 800 en zou je wellicht naar 3200 kunnen tillen, dan wordt je sluitertijd al 1/160 ipv 1/40.
Advies: ga eens werken met S-voorkeuze op 1/250, ISO-auto en kijk waar je dan mee thuis komt.
ISO-auto was 800 en zou je wellicht naar 3200 kunnen tillen, dan wordt je sluitertijd al 1/160 ipv 1/40.
Advies: ga eens werken met S-voorkeuze op 1/250, ISO-auto en kijk waar je dan mee thuis komt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
Bedankt, zal ik zeker doen.henkk schreef:Bij foto 5 heb je een sluitertijd van 1/40. Het geeft een zekere dynamiek aan die foto maar als je de beweging meer zou willen 'bevriezen', zou je op 1/250 of zo moeten gaan zitten.
Zal dan eens een foto uploaden.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hoi,
Ik heb wat meer info nodig.
War voor lens gebruik je en wat zijn dan je instellingen.
Ik doe ook veel aan indoor sport met een D7000. En je kunt hele mooie platen schieten.
Maar makkelijk is het niet
Ik heb wat meer info nodig.
War voor lens gebruik je en wat zijn dan je instellingen.
Ik doe ook veel aan indoor sport met een D7000. En je kunt hele mooie platen schieten.
Maar makkelijk is het niet
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Algemeen: ISO omhoog. Minimaal ISO 1600, waarschijnlijk hoger. Want je moet zorgen dat je sluitertijd voldoende snel is. Daarbij moet je waarschijnlijk overbelichten, in ieder geval zolang je een flink deel ijs in beeld hebt, want je camera heeft de neiging dat grijs te maken.
Schiet in ieder geval in NEF formaat zodat je nog goed zaken als witbalans en belichting kunt corrigeren.
En eigenlijk, als je het helemaal goed wil doen, heb je een lichtsterker objectief nodig. Ik weet niet of je nog een keer 21 kan worden...
Veel uitproberen in ieder geval. En achteraf kijken waarom bepaalde foto's niet zijn zoals je het graag zou zien. Daar leer je vaak meer van dan van gelukte foto's!
Schiet in ieder geval in NEF formaat zodat je nog goed zaken als witbalans en belichting kunt corrigeren.
En eigenlijk, als je het helemaal goed wil doen, heb je een lichtsterker objectief nodig. Ik weet niet of je nog een keer 21 kan worden...

Veel uitproberen in ieder geval. En achteraf kijken waarom bepaalde foto's niet zijn zoals je het graag zou zien. Daar leer je vaak meer van dan van gelukte foto's!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dat overbelichten ivm het ijs is en goede tip van Patrick, je kan ook proberen als overbelichten niet mooi uitpakt om de lichtmeter op spotmeting te zetten, volgens mij staat deze nl standaard op gemiddelde meting (kijk maar even in de handleiding), en dan om je belichting te bepalen richten op het object (niet op het ijs)
Je kan best met de D7000 op ISO 6400 schieten, maar om sportbeelden te bevriezen heb je echt een sluitertijd nodig van minimaal 1/400 is mijn ervaring. En schiet in RAW, met RAW kunnen foto's zelfs een beetje onderbelicht geschoten worden, je kan dat in view NX mooi bijstellen
Je kan best met de D7000 op ISO 6400 schieten, maar om sportbeelden te bevriezen heb je echt een sluitertijd nodig van minimaal 1/400 is mijn ervaring. En schiet in RAW, met RAW kunnen foto's zelfs een beetje onderbelicht geschoten worden, je kan dat in view NX mooi bijstellen
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
Zie ook dat je best veel rond de 50mm gebruikt , en dia 5.3
Misschien is een 50mm lens wel iets voor je ( Nikon AF-D 50mm F/1.8 rond de 130 euro ) .
niet duur en groot diafragma , hier haal je al best veel winst doordat je bij volle opening een snellere sluitertijd kunt gebruiken , daar dan de hierboven al aangegeven iso waarden toepassen......................... Spekkoper.
Misschien is een 50mm lens wel iets voor je ( Nikon AF-D 50mm F/1.8 rond de 130 euro ) .
niet duur en groot diafragma , hier haal je al best veel winst doordat je bij volle opening een snellere sluitertijd kunt gebruiken , daar dan de hierboven al aangegeven iso waarden toepassen......................... Spekkoper.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Schiet die dan wel iets geknepen. Rond de f2.5/f2.8. Dan heb je iets minder risico dat je uit de scherpte zit met je onderwerp en hij is veel scherper dan vol open.RedHenk schreef:Zie ook dat je best veel rond de 50mm gebruikt , en dia 5.3
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik zou wel voorzichtig zijn met een vast brandpunt.
Je hebt rond een indoor sportveld weinig bewegingsvrijheid om een ander standpunt te kiezen.
Voor de leuke foto's ontkom je dan niet aan een zoomlens. En voor sport, mits je de actie wil vastleggen, moet de lens zelf over een AF motor beschikken.
@Apenstaartjes, 6400ISO is toch wat aan de hoge kant, je verliest toch behoorlijk wat detail, je krijgt met nabewerken de ruis wel weg maar de fotos worden best wel vlak.
Ik ga meestal niet hoger dan 2500, en dan zit ik vaak op sluitertijden van 1/400 tot 1/640 met een diafragma tussen 2.8 en 4
Vandaar die sigma 50-150 2.8 he, wanneer komt dat ding nou :mrgreen:
Eigenlijk is een D3s een mooie oplossing, maar daarvoor zoek ik nog sponsoren.
Je hebt rond een indoor sportveld weinig bewegingsvrijheid om een ander standpunt te kiezen.
Voor de leuke foto's ontkom je dan niet aan een zoomlens. En voor sport, mits je de actie wil vastleggen, moet de lens zelf over een AF motor beschikken.
@Apenstaartjes, 6400ISO is toch wat aan de hoge kant, je verliest toch behoorlijk wat detail, je krijgt met nabewerken de ruis wel weg maar de fotos worden best wel vlak.
Ik ga meestal niet hoger dan 2500, en dan zit ik vaak op sluitertijden van 1/400 tot 1/640 met een diafragma tussen 2.8 en 4
Vandaar die sigma 50-150 2.8 he, wanneer komt dat ding nou :mrgreen:
Eigenlijk is een D3s een mooie oplossing, maar daarvoor zoek ik nog sponsoren.