Strobist experiment

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
oud0001

Strobist experiment

Bericht door oud0001 » vr dec 02 2011 1:50 pm

Net even lopen stoeien met een SB900 en een paraplu.
Het resultaat vind ik niet verkeert. Ik ga me meer verdiepen in strobistenwerk.
Het onderwerp is de camera van mijn vader met in de achtergrond de foto van mijn moeder.
Het kwam zo uit.

Afbeelding

Goodje

Re: Strobist experiment

Bericht door Goodje » vr dec 02 2011 4:55 pm

Wil niet zeuren maar een beetje recht was wel beter geweest, mijn bescheiden mening!

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 02 2011 6:08 pm

Daar ben ik het niet mee eens. Alles wordt al zo recht mogelijk gezet.
Soms mag je daar best van afwijken van de standaard. :wink:

Er zit een pralel tussen camera en fotolijst in het beeld. De bovenzijde van de fotolijst is redelijk paralel aan de bovenrand van de plaat. Ook de staander van het kozijn en de gordijnen lopen recht. De vensterbank loopt schuin en het verwarmingselement ook. Perspectief. Dat maakt het beeld iets levendiger, vind ik.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr dec 02 2011 6:24 pm

De volgende keer links van de camera een reflectiescherm zetten, nu is de schaduw te donker, en is er geen detail.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 02 2011 6:59 pm

Te weinig detail?
Dan bedoel je, denk ik, de linker kant van de balg
Ik kan er morgen wel eens mee gaan spelen.Een a4-tje doet wonderen. :wink:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr dec 02 2011 7:11 pm

Ja, dat bedoel ik.
Ik zou ook zeker 1 stop minder flits nemen, zodat er meer detail komt in het lichte deel van de reflector, deze is nu uitgebeten.

En waarom de keuze voor de korte sluitertijd? Is dat bewust?

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 02 2011 8:43 pm

De keuze voor de sluitertijd is gekozen aan de hand van het beeld dat het gaf. Ik heb gespeeld met 1/125, 1/160 en 1/250. Het was middag met veel daglicht. Daarbij ook diverse diafragma's geprobeerd.
Het is een begin. Beginnen bij die bodem. De Rembrand opstelling. Ik heb ook maar 1 strobe waarvan ik het vermogen kan reguleren, de SB900. Andere volgen nog.

Ik zal het morgen nog eens proberen met een scherm er bij.
Ook wil ik nog spelen met het CLS systeem i.s.m. de interne flitser als commander.

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » vr dec 02 2011 11:02 pm

Ik vindt het zo een fraaie plaat ,ik neem aan dat je hem zelf zo in gedachte had ? en er tevreden over bent.? :wink:
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

oud0001

Bericht door oud0001 » za dec 03 2011 1:31 am

Dank je.
Ik wilde spelen met de flitser, zette de ouwe camera, die normaal ook op de vensterbank staat, op een pruts statiefje en ben bezig gegaan met een beetje schuiven. Dit is het resultaat geworden.

Zelf vind ik het ook een mooie plaat. Idd is er wel een uitgebeten reflector.
De donkere balg vind ik zelf wel mooi. :wink:

oud0001

Bericht door oud0001 » za dec 03 2011 3:09 pm

Vandaag van alles geprobeerd. De reflexie is niet uit de reflector te krijgen. Dat ding werkt nog steeds extreem goed.
Dat gaat het niet worden pas als ik minimaal 2 stops onder belicht is de gehele reflector goed maar, dan heb ik geen foto.
Zelfs zonder flitslicht is er een stukje zichtbaar dat uitgebeten is.
De uitgebeten reflector is dus een blijvertje. Soms is het niet anders.

Dit was het beste dat ik er nu uit kon halen.

Afbeelding

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » zo dec 04 2011 2:03 pm

Toch vind ik de eerste foto beter, André, ondanks de overbelichting op de reflector. Er zit meer diepte en wat meer leven in. De tweede is toch wat platter en minder interessant. Het enige wat ik dan ietsje leuker vind aan de tweede foto is dat je toch wat meer detail van de camera ziet.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

oud0001

Bericht door oud0001 » zo dec 04 2011 2:14 pm

Ik ben het daar wel mee eens.

In de eerste foto staat de camera een beetje scheef samen met de foto op de achtergrond.
Dat is het recht toe techt aan verhaal in foto 2 die daar, naar mijn mening, voor zorgt.
Een 2e verschil is dat ik in foto 1 de camera en foto relatief dicht bij elkaar heb staan en rechts daarvan wat ruimte heb open gelaten. In foto 2 staat de camera links in beeld en de foto helemaal rechts.

Ik denk, dat ik eerst maar eens een mount moet gaan bestellen voor mij flitser en paraplu.
Ook een paar flitsers en plu's of softboxen er bij. Dan heb ik meer mogelijkheden.
Dan kan ik deze nog een keer opnieuw gaan doen.

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » zo dec 04 2011 10:02 pm

Tja zo is het nou altijd ,vaak blijft je niets anders over dan conseccies . :wink:
Jac .
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo dec 04 2011 10:20 pm

Nee hoor, er ligt een uitdaging op me te wachten. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”