ijshockey

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

ijshockey

Bericht door Replay » zo dec 04 2011 10:31 am

Zaterdagavond voor de eerste keer bij een ijshockeywedstrijd geweest. Tevens de eerste keer dat ik indoor fotografeerde.
De aanpak is totaal anders dan ik gewend ben en ik moest dan ook erg wennen m.n. aan het licht en de snelheid waarmee de spelers bewegen. De niet al te hoge iso's van de D2Xs nekte me eigenlijk. Na veel instellingen te hebben geprobeerd ging het wel redelijk.
Toch enkele foto's van een vrij saaie wedstrijd waarbij de Eindhoven Kemphanen de Amsterdam Capitals verslogen met 12-1. Er was niets eens een knokpartij :(

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Groeten Roel.

a90
Forumlid
Forumlid

Re: ijshockey

Bericht door a90 » zo dec 04 2011 10:43 am

Toch nog knap gelukt met de D2xs Roel, Ik denk dat je inderdaad aan de grens zit van het apparaat. En dat terwijl je nog een behoorlijke scherpte diepte hebt weten over te houden.

Staat er al wat op de verlanglijst voor kerst ? :wink:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo dec 04 2011 11:04 am

a90 schreef:Toch nog knap gelukt met de D2xs Roel, Ik denk dat je inderdaad aan de grens zit van het apparaat. En dat terwijl je nog een behoorlijke scherpte diepte hebt weten over te houden.
Ik wist dat ik hier in de problemen zou komen. Gelukkig heb ik dat niet met de autosport en daar heb ik mijn spullen voor. Maar het was wel een hele leuke ervaring en misschien voor herhaling vatbaar.
a90 schreef:Staat er al wat op de verlanglijst voor kerst ? :wink:
Haha, ik heb al een tijdje een D3 in gedachten. Maar ik ben dit jaar wel héél lief geweest en misschien heeft de kerstman wel een budget vrij kunnen maken voor 2 D3's. Of moet je daar meerdere jaren lief voor zijn. :lol:

Nee hoor, doorgaans kan ik me prima redden met mijn twee D2Xs-en maar je mag inderdaad wel een verlanglijstje hebben.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo dec 04 2011 11:18 am

Al heb je maar 1 D3 of D3s dan kun je alle kanten op. Het eerste wat ik miste toen ik overstapte van de D2x naar de D3 destijds (december 2007 al weer zag ik) was het gemis aan bereik door het ontbreken van de DX crop. En dat gaat je wel opbreken met autosport. ben ik bang.

Aan de andere kant kan het ook heel handig zijn bij bijv. de 24h

Overigens, deed de WB het hier een beetje goed of heb je het met de hand bij moeten stellen ? En met welk objectief heb je gewerkt, de 70-200 of de 300 ?

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo dec 04 2011 11:35 am

Ik heb erg veel met de instellingen zitten klooien. Diverse keren de witbalans aangepast,van auto t/m pre. Dan stelde ik de witbalans af op het ijs. Ondanks dat ik bijna al mijn spullen had meegenomen heb ik alleen de 70-200 gebruikt. Dat is meer dan genoeg. Omdat de sluitertijden vrij hoog moeten zijn moet je dat weer compenseren met de iso. Tevens heb ik ook aan de belichting +/- gewerkt maar uiteindelijk kwam ik steeds weer bij de beperkte iso-waarde uit van de camera waardoor ik mijn sluitertijden niet kon halen en een helder beeld kon krijgen.

Voordat de D3 uitkwam was de D2Xs het grootste model van Nikon. Toen werd er ook al in b.v. ijshallen gefotografeerd. Dat lukte toen toch ook? Dat is niet verandert. De D3 geeft natuurlijk een veel beter resultaat maar voordat die uitkwam waren de resultaten van die fotografen ook goed. Doe ik hier iets verkeerd??

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo dec 04 2011 11:43 am

Haha, nee hoor je doet zeker niets verkeerd, integendeel. Knap dat je dit nog uit de apparatuur geperst krijgt. Het is alleen zo veel eenvoudiger met wat recentere camera's. Neem bijv de auto iso op de d3s. Je stelt de max iso en de min sluitertijd in en de machine doet de rest.

Altijd scherpe platen en een iso van 6400 die er evengoed uitziet als een 400-600 iso van de d2x.

Wat mij het meeste opviel toen ik zo begon te fotograferen was dat ik veel minder tijd bezig was met de camerainstellingen en om het resultaat van de opname te controleren en daardoor meer gelegenheid had om me te concentreren op de actie. Het spel volgen en op het juiste ogenblik afdrukken.

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo dec 04 2011 12:33 pm

Dank voor je reactie. Man, wat heb ik geworsteld om er nog iets uit te krijgen. Ik heb zowel op jpeg als nef gefotografeerd, iets wat ik nooit doe. Daarmee kon ik later nog de nodige aanpassingen doen, iets dat ik met de autosport ook niet doe overigens. Ach, ik heb het moeten nemen zoals het was en dit was het maximaal haalbare. Toch heb ik een plezierige én vooral leerzame avond gehad. Het is niet verkeerd om eens bij een andere tak van fotografie rond te neuzen. Misschien kan ik deze ervaring weer meenemen in de autosport.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo dec 04 2011 12:54 pm

Je foto's vind ik an sich prima gelukt, mooie actieshots, niets mis mee. Het enige wat ik wel mis is helderheid. De foto's ogen wat grauw en donker/somber, terwijl ijshockey juist een heerlijk heldere sport is imo. Zo te zien heb je toch wel wat goed licht gehad, ik zou de helderheid flink omhoog trekken om het geheel wat sprankelender te maken, waardoor de platen ook meer van je beeld afspatten.

Doe zelf ook wel eens wat aan ijshockeyfotografie, is idd vaak erg lastig. Moet je hier in Tilburg eens komen op de Irene Wustbaan... Da's pas een verschrikking met de vaak meters dikke mist die er hangt. Dus imo heb je prima foto's gemaakt naar de omstandigheden :D
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo dec 04 2011 1:09 pm

Dank Remco. Het was idd lastig als je dit nog niet eerder hebt gedaan en volgens mij heb ik het max. uit mijn camera's gehaald. Daar moet je vrede mee hebben. Gelukkig gaat de autosport mij beter af.

Nog een paar foto's.

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Het was wel een leerzame avond en dat is ook wat waard.

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » zo dec 04 2011 8:03 pm

Je foto's van de autorace's zijn duidelijk van een ander gehalte , al doe ik je dit ook niet na. :wink:
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dboomsma » zo dec 04 2011 10:01 pm

Roel,

Wat ik weet van ijsbanen is dat 't licht er vaak heel beroerd is. Bij de WK/ Olympische banen heb je véél meer licht. Zelf fotografeer ik met een D300 op de ringbaan en soms ook op de ijshockeybaan 't shorttracken (Nijmegen). Meestal fotografeer ik manueel met een vrij hoge ISO. 1/200 gaat nog nét met langebaan, en dan rond ISO 500-800. In de nabewerking veel ophalen... IJshockey is veel wendbaarder en vraag kortere sluitertijden, dus meer ISO, zoals al gemeld. Mijn gevoel over 't resultaat van indoor ijsfotografie was tot nu toe altijd "tegenvallend".

gr, D.

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » zo dec 04 2011 11:28 pm

@ heej Roel,
dat van het knokken was twee weken geleden :roll: ... hihi

de scheidsrechters hadden de ene knokpartij beslist , en aan de andere kan waren ze alweer bezig :wink:

Ikzelf ben nog niet zover om actie foto's van het ijshocky te maken , hoewel ik maar 1 km van de ijshal woon ..
heb de volgende combi: D90 met de 18-103 mm en de 70-300 mm
weet niet eens, of ik wat haal met deze combi !!
eigg. durf ik niet zo goed :? ... ga wel regelmatig kijken , maar dan alleen voor de wedstijd .. :shock:

overigens waar zat jij ...of stond je langs de boarding :?:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo dec 04 2011 11:34 pm

Replay schreef:Dank Remco. Het was idd lastig als je dit nog niet eerder hebt gedaan en volgens mij heb ik het max. uit mijn camera's gehaald. Daar moet je vrede mee hebben. Gelukkig gaat de autosport mij beter af.
Je autosport ziet er ook geweldig uit. Dat je niet meer uit je camera kan halen geloof ik graag, daar heb ik ook vrede mee, maar ik weet zeker dat je uit de nabewerking meer kan halen om de beelden net iets sprekender/helderder te maken.

Ik ben zo brutaal geweest om heel vlug wat te doen wat ik bedoelde. Als je dit in bijv. Lightroom meteen aanpast word het resultaat natuurlijk nog mooier.

http://i521.photobucket.com/albums/w339 ... ckey-3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i521.photobucket.com/albums/w339 ... ckey-7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i521.photobucket.com/albums/w339 ... ckey-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is een beetje wat ik bedoelde :wink:
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » ma dec 05 2011 12:00 am

@Jasiu,
Van knokken/opstootjes is het niet gekomen. Eindhoven was gewoon een paar maten te groot en daardoor kreeg je geen wedstrijd zoals het publiek zou willen zien. De uitslag van 12-1 zegt daar genoeg over.
Het probleem met mijn D2Xs camera is dat het geen meesters van de hoge iso's zijn. Hierdoor wordt je erg beperkt omdat je ook hoge sluitertijden wilt halen. Daarbij is alles gefotografeerd op diafragma 2.8,wat toch wel een noodzaak is in zo'n ijshal.
Ik weet niet hoe de D90 is met de iso maar je lenzen kunnen geen 2.8 aan. Daardoor zal je waarschijnlijk hetzelfde probleem krijgen als ik had, zo niet erger. Daar kan ik niet veel over zeggen.
Ik stond onderaan de boarding en kon vrij rond lopen. In de death-zone staan tafels waardoor je boven de boarding uit kan komen maar dat is wel (één) van de gevaarlijkste plaats om te staan. De puck kan hier over de boarding komen en met die snelheid zie je die niet aankomen. De meeste foto's heb ik gewoon door het glas gemaakt,wat overigens niet veel uitmaakte. Daar stond ik veilig.

@Remco,
Ik heb je bewerkingen bekeken maar ik denk dat hier ook een persoonlijke voorkeur bij komt kijken. B.v. het ijs. Dat komt in de bewerking wel heel hard over. Bijna 'overkilled' en de contouren worden daardoor veelal weggeblazen waardoor de foto's de 'realiteit' verliezen.
Hoewel ik eigenlijk nooit foto's bewerk heb ik dat met deze foto's wel moeten doen. Maar ik begrijp wat je bedoelt en zal daar zeker nog eens mee aan de gang gaan.
Uiteraard zijn alle tips welkom.

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » ma dec 05 2011 12:16 am

@Roel thxs voor je reactie ....

ga het toch eens proberen ondanks dat ik geen 2.8 objectieven heb
niet dat het mijn voorkeurfotografie zal worden , dat ijshockey , maar toch !!!
gewoon eens iets nieuws uitproberen ... :huh:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”