problemen met manuele instellingen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lgrooth

problemen met manuele instellingen

Bericht door lgrooth » di dec 06 2011 12:47 pm

hoi,

ik heb een nikon d80 en fotografeer zo nu en dan, minder dan ik zou willen. ik moet mij er eigenlijk nog eens goed in verdiepen. ondanks dat fotografeer ik altijd met manuele instellingen. nu lijkt het er echter op dat er iets fout gaat als ik de camera met manuele instellingen gebruik. ik krijg hele rare grauwe foto's met name in gezichten (huidskleur). terwijl dit niet gebeurt als het toestel op automatisch zet. kan iemand mij helpen?

bedankt alvast

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: problemen met manuele instellingen

Bericht door gijs sandberg » di dec 06 2011 12:58 pm

Beste LG,

Welkom op dit forum.

Wat stel je handmatig in en welke andere opteis gebruik je?

Een voorbeeld-foto kan meer reacties / oplossingen uitlokken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 06 2011 1:01 pm

Begin eens met een reset uit te voeren. Dat kan je door twee knopjes in te drukken. Eentje linksboven en eentje rechtsboven op je body. Ze worden aangegeven op je camera met "format" in het rood. Even samen ingedrukt houden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

lgrooth

Bericht door lgrooth » di dec 06 2011 1:05 pm

Hierbij 2 foto's let niet op scherpte, gaat puur om het probleem van de grauwe foto

automatisch:
http://www.flickr.com/photos/71505647@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;

manueel:
http://www.flickr.com/photos/71505647@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;

CoenB

Bericht door CoenB » di dec 06 2011 1:09 pm

Dit is niet echt een vergelijk die je kan maken..
Kijk maar in je Exif.. de sluitertijden schelen nogal veel..
maak eens een foto die vergelijkbaar is aan elkaar
1 in automatisch.. kijken wat je camera voor instellingen heeft gepakt en dan dezelfde instellingen in manual.
Dan kunnen we beter vergelijken

lgrooth

Bericht door lgrooth » di dec 06 2011 1:20 pm

Nee klopt, geen goede vergelijking. Ik heb inmiddels gereset en het probleem is verholpen (bedankt Patrick!), dus kan geen goede vergelijking meer maken. Ik heb nog een (oudere) foto geupload: http://www.flickr.com/photos/71505647@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand een idee wat er mis is in de instellingen? Het lijkt wel of er iets mis is met de saturatie... Maar hoe stel je dat in. Puur uit nieuwsgierigheid

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 06 2011 1:51 pm

Ik denk dat je wellicht beter bij dit soort foto's voorlopig kan werken in de A stand. Jij kiest het diafragma en de camera moet maar zorgen voor een goed belichte foto. Je voorbeeldfoto's zijn gewoon niet goed belicht en dan houdt natuurlijk alles wel een beetje op. En M garandeert geen betere foto's.... eerder mindere als je niet precies weet wat je doet.

Het is ook niet zo dat je stoerder of meer serieus bezig bent als je in M werkt. Ik kan best een aardig plaatje schieten, zeker technisch gezien, maar ik gebruik M alleen in situaties dat dat voor mij het beste werkt. Ik schiet meer dan 95% van mijn foto's op stand A.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

lgrooth

Bericht door lgrooth » di dec 06 2011 5:41 pm

Maar als je naar de foto's kijkt, los van focus/sluitertijd/WB en overige instellingen: er is wel degelijk voldoende licht.
Let vooral op de kleuren; ongeacht welke WB in M , ze bleven er flets uit zien. Nog eens: er is iets mis met de saturatie. Ongeacht welke
sluitertijd, diafragma, WB: etc.: de kleurbalans is niet juist.

Het is ook geen WB instelling: t-shirt is bijv. mooi wit en ik heb ook verschillende K instellingen geprobeerd.

Het is me niet te doen om stoerdoenerij, mijn ervaring in video en foto is dat je toch het beste resultaat krijgt als het apparaat door en door kent en dat lukt alleen als je in manuele stand werkt en zelf aan de knoppen kunt draaien :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 06 2011 6:30 pm

lgrooth schreef:Het is me niet te doen om stoerdoenerij, mijn ervaring in video en foto is dat je toch het beste resultaat krijgt als het apparaat door en door kent en dat lukt alleen als je in manuele stand werkt en zelf aan de knoppen kunt draaien :wink:
Dan zijn we het hier niet met elkaar eens. :wink: Natuurlijk moet je proberen je apparatuur zo goed mogelijk te kennen. Maar ik schaam me er niet voor als ik voor betere resultaten kies om delen van het werk uit te besteden aan mijn camera. Daar is hij voor. Daarvoor betaal ik zoveel. En hij kan het heel goed!

Daarom gebruik ik zelden handmatige focus, laat ik de belichting lekker uitrekenen door de camera, etc. In de regel kan de camera dat, zeker op snelheid, gewoon veel beter dan ik. En als ik puur naar de keuze voor diafragma/sluitertijd moet kiezen, dan zie ik niet waarom ik dat met twee wieltjes op m'n camera moet doen, want dat kan ik dus met één wieltje. En ik weet heel, heel goed wat er gebeurt met de sluitertijd als ik het diafragma aanpas. Het is namelijk heel voorspelbaar.

Maar iedereen moet natuurlijk gewoon fotograferen op de manier waarop je de beste resultaten denkt te boeken, of gewoon wat men leuk vindt om te doen. Je moet alleen niet denken dat op standje M je de beste resultaten haalt, want dat is veelal zeker niet zo.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”