Dioptrie D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
A.Vos
Forumlid
Forumlid

Dioptrie D700

Bericht door A.Vos » wo nov 30 2011 5:48 pm

Het valt me op dat (heel) af en toe de dioptrie instelling op mijn D700 verloopt, waardoor ik met een onscherp zoekerbeeld zit.
Zeker tijdens de duur van een fotosessie blijft de zoeker - na te zijn ingesteld- wel prima scherp, maar het kan zo maar gebeuren dat,
na een paar dagen bijvoorbeeld en bij het opnieuw inschakelen van de camera, het beeld ineens weer onscherp is. Uiteraard kan ik
dan opnieuw de scherpte instellen wat goed werkt...maar ik vraag me af of een eenmaal ingestelde scherpstelling niet moet blijven staan,
ongeacht of je nu wel of niet de camera vaak in- of uitschakelt
Het vreemde is dat er in het voorkomen van de onscherpte geen regelmaat zit en meestal gaat het ook wel goed, maar zoals reeds gezegd:
af en toe word ik geconfronteerd met dat onscherpe zoekerbeeld... De afgelopen dagen in de thuisstudio zonder enig probleem een aantal
portretten geschoten en vanmorgen -in de kou- buiten gefotografeerd, waarbij het zoekerbeeld plotsklaps "out of focus was"...(wellicht de overgang
van warmte naar kou? ...Zou toch niet mogen denk ik dan.) Het opnieuw instellen van de dioptrie zelf werkt overigens prima, dat is dus gelukkig geen probleem.
Enfin, wellicht dat iemand hier een verklaring voor heeft of weet hoe zoiets intern werkt...of moet ik denken aan een exemplarische fout...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Dioptrie D700

Bericht door Léon Obers » wo nov 30 2011 6:11 pm

Komt mij niet bekend voor. Wel dat in de loop van de tijd mijn eigen ogen minder zijn, en ik een klikje extra moet bijstellen. Het kan soms ook wel eens afhangen van vermoeidheid in het algemeen. Misschien is het ook wel afhankelijk van bijv. medicijngebruik. (Ikzelf ben continue aan de medicijnen).

Realiseer je wel dat als de accu eruit is, de LCD overlay boven het matglas niet meer helder is en je dan altijd een onscherp beeld ziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

A.Vos
Forumlid
Forumlid

Bericht door A.Vos » wo nov 30 2011 6:22 pm

Dacht eerst ook dat het aan mijn ogen lag (ben ook niet meer de jongste). Maar nadat vanmorgen het matglas "out of focus" was heb ik pas ná het opnieuw instellen van de dioptrie
het beeld weer vlijmscherp gekregen. De accu heb ik al een tijdje niet hoeven wisselen, dus daaraan kan het niet hebben gelegen. Overigens wist ik niet dat als de accu eruit is je dan
altijd een onscherp beeld ziet... Zo leer je weer eens wat!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 30 2011 6:55 pm

Heb je de dioptrie-knop wel teruggedrukt in vergrendelde stand? Het lijkt me nl. een mechanisch systeem en dat kan toch niet zo maar verlopen.
Verloopt de instelknop ook?
Om te vergrendelen moet je hem naar links indrukken.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

A.Vos
Forumlid
Forumlid

Bericht door A.Vos » wo nov 30 2011 7:11 pm

Zéker heb ik de dioptrieknop weer ingedrukt... In eerste instantie had ik ook in die richting gedacht en daarom heb ik daar dus extrta goed op gelet.
Op die knop zit ook geen speling en het instellen daarmee gaat gelukkig prima en ook heel nauwkeurig. Als het systeem mechanisch is, dan werkt dat
in ieder geval naar behoren!
De opmerking van léon heeft me trws wel aan het denken gezet en ik realiseerde me dat ik enkel één accu in de MB-D10 battery pack had zitten, terwijl
er in de body zelf geen accu was geplaatst...! Heb er nu dus wel een ingeplaatst en zal eens kijken of dat verschil uitmaakt. De camera in eerste instantie
een paar maal in- en uitgeschakeld waarbij het matglas prima "in focus" blijft. Ben benieuwd of dat in de komende dagen een verschil/verbetering oplevert.
Jullie in elk geval bedankt voor het meedenken!

A.Vos
Forumlid
Forumlid

Bericht door A.Vos » di dec 06 2011 10:24 am

Even een update: vanaf het moment dat er een accu in de body zelf is geplaatst (i.p.v. enkel in de MB-D10) heb
ik geen last meer gehad van onscherpte op het matglas en de dioptrie-instellingen blijven vooralsnog zoals ingesteld.
Het "probleem" lijkt dus opgelost...

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo dec 07 2011 1:41 pm

Het is op zich wel een interessant probleem (maar niet handig).

Ik heb zelf lenzen en merk wel dat ik savonds als ik de hele dag lenzen in heb, ik anders scherp zie dan in de ochtend. Met AF objectieven niet zo'n groot probleem maar met MF en dan vooral met kleine scherptedieptes heb ik daar nog wel eens problemen mee. Als ik er echt naast zit en het maar om een paar plaatjes gaat dan wil ik nog wel eens de liveview aanzetten maar dat vind ik nooit zo heel plezierig werken (hoewel het scherpstellen met liveview aan op zich wel super nauwkeurig is). Toch altijd weer even een gedoe om de dioptrie instelling echt goed te krijgen...

(gaat in mijn geval om een d300s. En niet over een verlopend dioptire maar 'verlopende' ogen)
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”