Het is niet alleen de afstand die invloed heeft op de scherptediepte. Het makkelijkst is het om te kijken naar de afbeeldingsmaatstaf, dus hoe groot een persoon wordt afgebeeld op de sensor. Die is een combinatie van afstand en brandpunt. Dus een langere lens gebruiken en meer afstand nemen heeft geen invloed op de scheroptediepte, bij gelijke kadrering, alleen op het perspectief.Robert53 schreef: Aan de inhoudelijke discussie kan ik helaas niet veel bijdragen, behalve dan dat mij bleek dat met continu studiolicht en een max van 70mm (ik had de 24-70/2.8 gemonteerd) op mij D700, ik met 2.8 als diafragma dichtbij het model moest fotograferen voor een beeldvullend portret. Dan kreeg ik slechts een oog scherp, en niet de neuspunt en het andere oog. Dat had met de afstand te maken, aldus de docent, hoe dichter bij hoe kleiner de dieptescherpte. De voor de hand liggende reactie is natuurlijk verklein je diafragma, ten koste van je iso, of ga flitsen. En dat is natuurlijk ook de manier, maar de beperkingen werden me wel duidelijk van de combinatie die ik had. Ik zocht dus iets dat even lichtsterk is, maar mij een grotere afstand tot het model geeft met behoud van hetzelfde beeldkader.
Vandaar dat men vaak f/8 gebruikt voor portretten in de studio