scherpstelpunten in rood

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

scherpstelpunten in rood

Bericht door Focus2 » do dec 08 2011 3:36 pm

beste forumleden,

na mijn gebruikshandleiding (zonder resultaat ) door gespit te hebben hierbij de volgende vraag.
(mijn D90 werkt naar behoren- (juiste lichtmeting-scherpte) zowel in autom. als M-stand).

waarom geeft in de zoeker de camera bij autom.scherpstelling (11 vakjes) deze vaak heel even en soms helemaal in rood aan?
het komt mij voor dat rood niets van onjuist/negatiefs zou zijn, maar dat is niet te zien op het eindresultaat.
wat zie ik over het hoofd en nog aardiger hoe te veranderen.

alvast bedankt voor uw reactie met info/advies
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: scherpstelpunten in rood

Bericht door Patrick » do dec 08 2011 3:39 pm

Om te zorgen dat je kan zien welk punt op scherpgesteld is. Je ziet allen rood (??) als de achtergrond achter het punt donker is. Het is dus om je te helpen, en rood is lekker contrasterend bij veel andere kleuren. Geen kleur van gevaar of fout.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » do dec 08 2011 3:45 pm

Volgens mij is dat de functie; automatische verlichting scherpstelpunten oid.
Geen idee waar het staat, maar het staat ergens in het menu.
Wat Patrick zegt, het is alleen een hulpmiddel wat je scherpstelpunten verlicht voor een goed contrast met de achtergrond. Bij een lichte achtergrond worden de scherpstelpunten gewoon in het zwart weergegeven.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » do dec 08 2011 3:53 pm

@patrick: dank je wel voor de geruststelling

@Giso: dat heb ik inmiddels in het menu gevonden

dank jullie wel voor de info.

groet,
bernard
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”