Germay schreef:Even een vraag,ik neem aan Pascha dat je deze foto hebt gemaakt op een statief?Zo ja,zet dan je VR uit,uit de hand uiteraard wel VR gebruiken.
Jawel, deze foto is gemaakt vanop statief,
heb er ook één genomen uit de hand, eigenlijk zie ik geen verschil.
Dit is mijn eerste objectief met VR, ben erg blij met de beeld stabilisatie, 't zal niet mijn laatste objectief met VR zijn.
Heb me verdiept in de materie van beeld stabilisatie in het algemeen, en de door Nikon gebruikte systemen VRI en VRII, in het bijzonder.
Als ik het goed heb begrepen, is de algemene regel: op statief beeldstabilisatie(VR) uit.
Maar,
de uitzonderingen bevestigen de regel,
soms kan je VR beter aan zetten, op statief.
De situatie die ik tegen kwam, bij het maken van de maan foto, leek me zo een uitzondering te zijn.
Waarom?
Heb gemerkt dat het beeld in de zoeker, de neiging vertoonde om te gaan trillen, ondanks het statief.
Heb VR aangezet, bij het scherpgestellen was de trilling weg.
Waarom trilde het beeld in de zoeker?
Denk dat er meerdere oorzaken kunnen zijn:
1- de ondergrond waarop het statief stond, was toch niet zo vast, als gedacht.
2- het objectief heeft geen statief gondel, vind ik bij nader inzien, een beetje jammer.
Doordat er geen statief gondel is, staat het geheel camera plus objectief, niet zo stabiel als ik zou willen.
3- een brandpuntafstand van 300mm. is niet niks, zelfs een lichte trilling zal tot bewegingsonscherpte leiden, denk ik.
4 - de maan is tussen de 363 en 500 Km. verwijderd, ik vermoed dat hoe groter de afstand tot het onderwerp, hoe groter de kans is voor bewegingsonscherpte, veroorzaakt door beweging van de camera.
Heb het zekere voor het onzekere genomen, en VR aangezet.
Bij een volgende poging om de maan te fotograferen, zal ik beide methodes uitproberen.
Ben benieuwd of jullie, bij het maken van maanfoto's, beeld stabilisatie al of niet gebruiken.