Nikon D200 - 0- zwarte achtergrond fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Anna

Nikon D200 - 0- zwarte achtergrond fotograferen

Bericht door Anna » do dec 08 2011 8:47 pm

Hai,

Ik heb me net geregistreerd op dit forum. Ik zit met een vraagje, hopelijk weet iemand het
Ik heb nog niet lang de Nikon D200 en heb net met mijn nieuwe macro lens ( sigma 70 mm Macro 2o mm. F2.8)
Ik moet sieraden fotograferen die liggen op zwarte fluwelen lap.
maar nu , na tig proeven en standen proberen, zwaar overbelichten, lichten anders zetten etc.. zie ik alleen maar
die zwarte lap en nauwelijks een sieraad.!
Ik snap niet dat dat over en onder belichten nauwelijks enig verschil maakt.

Weet iemand hoe en met welke instellingen je klein object op diepzware doek goed belicht krijgt??

Ik kan het in de manual of internet iig nergens vinden.
Alvast dank!

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D200 - 0- zwarte achtergrond fotograferen

Bericht door Boldey » do dec 08 2011 8:56 pm

Uh ik zou zo niet weten wat er mis gaat, kun je een foto hier plaatsen?

Goodje

Bericht door Goodje » do dec 08 2011 8:58 pm

Welkom en het liefst met de info er bij :?:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do dec 08 2011 9:18 pm

Zwart kan je nooit zwart krijgen als je het belicht, je zult dus moeten zorgen dat je het sieraad belicht zonder de zwarte ondergrond te belichten.

Google eens op plaatjes van sierraden, dan moet toch opvallen dat de meeste sieraden op een witte ondergrond liggen. En de sieraden die op een zwarte ondergrond liggen, hebben jouw probleem, of zijn van de zijkant belicht.

oud0001

Bericht door oud0001 » do dec 08 2011 9:29 pm

Of ze gebruiken PhotoShop en poetsen het zwart. :wink:

Anna

Bericht door Anna » do dec 08 2011 10:23 pm

Een foto plaatsen: zie een donkergrijs vlak met een paar kralen die het sieraad zou moeten voorstellen;-)

Het is van de zijkant belicht ( beetje strijklicht ) en ik weet dat een camera zwart vertaald naar 18% grijs ( tenminste, dat was met mijn analoge Nikon maar echt zwart wordt het alleen als je er 0 licht opvalt. Dat nabewerken is het probleem ook niet. Het gaat mij erom of je iets bepaalds qua meting kan instellen dat de camera zich niet alleen maar richt op het zwart.

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 08 2011 10:37 pm

Je kunt toch gewoon een spotmeting op het sieraad zelf doen.

oud0001

Bericht door oud0001 » do dec 08 2011 10:53 pm

Spotmeting op de kralen.
Plaats em hier anders even. Dan is er meer over te zeggen.

Misschien is het een idee om het sierraad op een verhoging te plaatsen. Die zet je onder het zwarte doek. Zorg dat ie pak em beet 40 of 50 cm van de acherwand af staat. Neem niet meer DOF dan werkelijk noodzakelijk is. Doe dan een spotmeting op het sierraad. Dat wil je corret belichten, toch?
Neem dan wel een lekkere snelle sluitertijd. Dan verdwijnt het restlicht dat eventueel toch nog op de achtergrond valt.
Scherm het licht dan ook zo veel mogelijk af zodat het niet op de achtergrond kan vallen met een vel zwart karton net als met barn doors of het idee van een snoot. Dat zou je kunnen proberen. Misschien lukt het dan.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 08 2011 11:17 pm

"Weet iemand hoe en met welke instellingen je klein object op diepzware doek goed belicht krijgt?"

GRIJSKAART

oud0001

Bericht door oud0001 » do dec 08 2011 11:26 pm

Als het om kleur gaat dan ja maar, hier gaat het eerder over correct belichten, denk ik. :wink:
Laatst gewijzigd door oud0001 op vr apr 06 2012 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 09 2011 12:17 am

Je denkt verkeerd.
Een grijskaart gaat om de belichting op 18%, niet om de kleur of kleurbalans.
Laat even het digitale gedachtengoed voor wat het is.

george013

Bericht door george013 » vr apr 06 2012 4:23 pm

emdeklerk schreef:Je denkt verkeerd.
Een grijskaart gaat om de belichting op 18%, niet om de kleur of kleurbalans.
Laat even het digitale gedachtengoed voor wat het is.
De gedachte die hier aan ten grondslag ligt, is dat de gemiddelde reflectie in onze dagelijkse omgeving 18% is. Maar kan je hier ook vanuit gaan in zo'n opstelling?
Ik weet de opstelling niet, maar zou het zoeken ook in het vergroten van de afstand naar het achterdoek.
George

blackMTF

Bericht door blackMTF » vr apr 06 2012 6:53 pm

Een zwart en een licht element in dezelfde foto kun je eigenlijk alleen maar goed belichten met behulp van het manipuleren van het aanwezige licht. Denk maar aan bruidsfotografie: een witte bruidsjurk en een zwart kostuum zijn moeilijk uit te lichten als op beide dezelfde hoeveelheid licht valt. Met behulp van een flitser of een lamp kun je het contrastverschil al terugbrengen tussen zwart en wit en zodoende goed belichten.
Laatst gewijzigd door blackMTF op vr apr 06 2012 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr apr 06 2012 6:56 pm

In dit geval zal het, denk ik, geen probleem zijn als het zwart te donker wordt. :wink:

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 06 2012 7:03 pm

emdeklerk schreef:"Weet iemand hoe en met welke instellingen je klein object op diepzware doek goed belicht krijgt?"

GRIJSKAART
Inderdaad, of een opvallend-licht meting met een daarvoor geschikte handbelichtingsmeter.
"Elementair mijn waarde Watson" (vrij naar Sherlock Holmes)

De afstand tot het zwarte achtergronddoek is ook relevant, omdat te veel licht op die achtergrond het diepe zwart zal aantasten.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”