Het is dat dit verhaal niet op een tegeltje past...Loeky schreef:Proficiat Polleke, je hebt er ook iets moois van gemaakt. Maar mijn opmerkingen waren nog niet klaar. Ik zou hem nu vertellen en wijzen naar het waarom, een afwijzende reactie tot stand komt op zijn gemaakte foto. Nl. de kwaliteit van zijn foto is inderdaad niet optimaal, en dat kan fotoshop een veel rechttrekken, doch ook weer niet alles. (dat zag je inderdaad onmiddellijk).
Zijn foto vertoont inderdaad ongewenste grovere pixels rond zijn ketting. Kan als oorzaak hebben : dat hij zijn foto teveel heeft moeten aanscherpen ofwel een te grote crop heeft toegepast.
Om dat te voor komen kan hij ter plekke, zijn foto, op grootste formaat, opnieuw nemen en dezelfde bewerkingen verrichten (we hebben immers nu aan de look gewerkt). Of je de ketting nu lelijk vind of niet is een kwestie van smaak. Je hebt trouwens zelf aangetoond wat er zoal met dat het gekozen onderwerp te maken valt.
Dus heeft hij daar niets verkeerd aan gedaan. Het gaat immers om de steeds wederkerende patronen en dat is in de fotografie (abstracte kunst) wel toegelaten. Met of zonder cursus.
Op zijn fouten heb ik nu, op een aanvaardbare manier gewezen. Wat heeft Klein eraan dat je zegt poeh, het trekt op niets. Punt uit andere lijn. Moet ie dan met de blokken gaan spelen ? Of is de boodschap, volg een oerdure cursus, omdat ie CS5 gekocht heeft ? Waarvoor dient deze forum dan ?
CS5 is een goede investering zeker als hij op heel creatieve wijze zou willen werken, al kon het ook goedkoper met Elements. Ook al kent hij nu nog niet alle bewerkingen ervan, wat geeft dat ? Tijd en inspanning zal de kloof immers helen. Een cursus volgen mag en kan ook altijd, maar is niet altijd noodzakelijk.
Zelf heb ik ook reeds veel geleerd, maar ook weer niet alles, dit zonder cursus maar met de hulp van boeken, forums en goedwillige begeleiders en vrienden. Ik beschouw mezelf ook nog als en kleintje. Het kan ook zijn dat ik zelf nadien nog zelf overga naar een cursus op het Academie voor Schone Kunsten (dat doe ik pas als ik denk dat ik inderdaad, talent heb, of nog dieper met de fotografie wil verdergaan, dan wat ik nu ondervind,nl. het plezier beleven aan het fotograferen en mij elke dag te verbeteren).
Skippy heeft het begrepen, wie A zegt moet ook naar B verwijzen, ook hier op het forum. Hij komt hier zijn foto’s tonen en wil weten en denk ik vooral leren, dit op een milde manier als het kan. Als hij nadien alle oefeningen achter de rug heeft. Zal hij en Kan hij een kwaliteitsvolle foto zelf gaan beoordelen en het in beoordelingsforum plaatsen. Ziezo de les is om. Ik kijk nu uit naar de verdere handelingen van Klein.
@ Klein : oefen zoveel je kunt, leer je fototoestel vooral goed kennen en leer samen met je toestel de eigenschappen van je CS5 programma, (Rome werd ook niet op één dag gebouwd),ik kan je verzekeren dat je die in eerste instantie vlugger leert kennen dan je fototoestel. Omdat je in het begin heel wat fouten zult maken en deze zult leren corrigeren. Lees de beginselen van de fotografie tussendoor en kijk vooral veel naar voorbeelden. Kies onderwerpen die je interesseren en ga op zoek in je omgeving. Leer kritisch kijken maar wees toch ook mild met jezelf en anderen.
Neem me niet kwalijk Polleke, mijn reactie is niet echt naar jou gericht, maar ik erger me echt aan het feit dat als men iets afkeurt, er dan ook niets in de plaats wordt gezet, zoals een tip, een voorbeeld of nog wat anders naar keuze, maar het moet steeds een leerproces inhouden, vind ik.
Ook in deze hoek.
Aan de ketting
Re: Aan de ketting
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tom schreef:Het is dat dit verhaal niet op een tegeltje past...

Een berg Nikon spullen....
@Tom
hahahahaha...pas maar op straks word je door Loeky gebombardeerd met een nog langer zeik verhaal.
hahahahaha...pas maar op straks word je door Loeky gebombardeerd met een nog langer zeik verhaal.
Hey Polleke, dat heb ge mooi gedaan zeg!polleke666 schreef:Je kan er ook een wenskaart van maken zonder een CS5
![]()
![]()
Een oprecht compliment voor deze creatie van een niet zoveel zeggende foto.
Zo die veer heb je al

Toch wil ik je wijzen op je manier van commentaar geven. Er zijn nu eenmaal (en ik ben er ook een van!) die pas beginnen met fotografie.
Net zoals Klein, die een foto plaatst die niet zo in de smaak valt bij de meeste forummers.
Om te voorkomen dat hij 'met de grond gelijk wordt gemaakt' en toch zijn enthousiasme te stimuleren, vind ik gepaste commentaar wel op zijn plaats.
BTW: het zit in de presentatie en niet in de beoordeling!

Voordat dit draadje weer door de moderator wordt verwijderd:
@Klein,
Jammer dat je foto niet in de smaak valt. Je kunt zeggen dat deze foto is mislukt maar het idee erachter zou misschien wel kunnen aanspreken.
Blijf proberen en veel foto's maken, alleen zo leer je een goede compositie en foto te creëren.
@ Peterpan
Je hebt misschien wel gelijk dat mijn formulering ietwat bot is.
Ik heb wat andere foto's gezien van Klein en ik moet zeggen dat die er veel beter uit zien.
p.s.
bedankt voor de veer
Je hebt misschien wel gelijk dat mijn formulering ietwat bot is.
Ik heb wat andere foto's gezien van Klein en ik moet zeggen dat die er veel beter uit zien.
p.s.
bedankt voor de veer

gelukkig nietLoeky schreef:hahahahaha...pas maar op straks word je door Loeky gebombardeerd met een nog langer zeik verhaal.![]()
![]()
dan ken je me nog niet.

- Arthur Mol
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dit is de beste. Interessant zou ook zijn als de ketting in het oneindige doorloopt, dus de foto afknippen boven aan. Mooie bruggen als deze zijn er nog maar weinig.Klein schreef:
Cultuur
Hier op het Nikon-Forum is men erg kieskeurig. Zal wel de cultuur zijn van de gemiddelde Nikon-forummer, post een foto alleen als die echt al heel goed is. Als ik naar mijn foto's kijk met de Nikonforum-blik, schiet ik het merendeel af. Daarom post ik nooit iets en vraag dus ook geen advies. De zin van het fotograferen moet wel blijven met dit soort reacties. Het is een soort geagiteerdheid bij de reageerder, een ongeduldheid. Misschien zijn Nikon-gebruikers mensen met te veel ongeduld om iets netjes uit te leggen.
Checklist
Een foto-checklist waar iedereen wat van kan leren zou handig zijn of een korte standaard settings-handleiding per modelcamera. Foto's worden hier meestal afgeschoten op dingen als: horizon, scherpte, compositie. Dat laatste is natuurlijk smaak gebonden. Maak daar eens een korte checklist van. En het scherpte-extremisme moeten we ook niet overdrijven, dit kan ook gebruikt worden als creatieve invalshoek kijk maar naar Anton Corbijn. En dan hebben we het nog niet over flits, kleur en digitale artefacten op een bewerkte foto of het onderwerp monitorafstelling en lenzen-scherpte-check. Misschien iets voor de web-redactie en de Nikongebruikers om deze informatie te verzamelen en centraal aan te bieden in plaats van de standaard opmerking: gebruik de search-functie eerst. Dan kun je iemand ook meteen netjes doorverwijzen.
En dat allemaal over twee oerlelijke foto's.
Al bijna twee pagina's slap gelul! Whahahahahaha

Kijk een echte "I am Nikon" reactie!Goodje schreef:En dat allemaal over twee oerlelijke foto's.

beste Ivan10Ivan10 schreef:Kijk een echte "I am Nikon" reactie!Goodje schreef:En dat allemaal over twee oerlelijke foto's.
Ik ben het wel met Goodje eens.
Slap gelul over twee oerlelijke foto's !
En het effect van dat slappe gelul is dat mensen daarop reageren (zoals ik) op een misschien botte manier.
"de Nikonforum-blik" , "de cultuur van de gemiddelde Nikon-forummer"
sorry hoor , het is gewoon lachwekkend.
We zien hier gewoon twee vreselijke foto's waar men blijkbaar een honderden euro's kostende foto bewerking programma voor nodig heeft om nog
te proberen er iets van te maken maar waarin ze ook totaal falen.
Het is triest...

Ik kan me je reactie goed voorstellen, maar ik geloof ook dat het punt intussen wel gemaakt is. Misschien is het een idee om iedereen z'n hobby te laten uitvoeren, en door te lopen naar het volgende topic? Tot op het bot afbranden hoeft nou ook weer niet 

Volgens mij schiet je totaal mis het gaat er niet om, om de foto's tot het bot af te branden of te fotograaf maar om het geheel er om heen om er toch maar iets van te maken met een hoop blablabla.Tom schreef:Ik kan me je reactie goed voorstellen, maar ik geloof ook dat het punt intussen wel gemaakt is. Misschien is het een idee om iedereen z'n hobby te laten uitvoeren, en door te lopen naar het volgende topic? Tot op het bot afbranden hoeft nou ook weer niet
Dat was het wat ik geprobeerd heb te zeggen in mijn twee reactie omdat dit wel bijzonder verloopt dit draadje

- Arthur Mol
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer: