D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door henkk » zo dec 11 2011 8:00 pm

Paulus van Aken schreef: Dit verhaal klopt NIET. De scherpstelwig of de microprisma's die op de matglazen van MF camera's zitten, zijn een hulpmiddel, zonder dat gaat het ook, en vaak beter, omdat de prisma's en ook de wig dikker zijn als het matglas kun er soms juist meer naastzitten. Een puur , ononderbroken matglas is het beste om scherp te stellen. Je hebt wel goede ogen nodig, en eerlijk is eerlijk, het glas van een DX is wat krap, maar het gaat wel )jammer van al die instelvierkantjes van de AF, zonder had je een beter zicht.
Paulus, dank voor de bijval: "Een puur , ononderbroken matglas is het beste om scherp te stellen.", Ik heb hierover een apart draadje geopend (waar de meningen ook nog uiteen lopen ...).http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23#p490423" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens vroeg George hem niet op te hangen :)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

george013

Bericht door george013 » zo dec 11 2011 8:34 pm

Paulus van Aken schreef:
Dit verhaal klopt NIET. De scherpstelwig of de microprisma's die op de matglazen van MF camera's zitten, zijn een hulpmiddel, zonder dat gaat het ook, en vaak beter, omdat de prisma's en ook de wig dikker zijn als het matglas kun er soms juist meer naastzitten. Een puur , ononderbroken matglas is het beste om scherp te stellen. Je hebt wel goede ogen nodig, en eerlijk is eerlijk, het glas van een DX is wat krap, maar het gaat wel )jammer van al die instelvierkantjes van de AF, zonder had je een beter zicht.
Uitgaande van de hier gebruikte DSLR's doel ik uiteraard op de vergelijkbare kleinbeeldcamera's. En kleinbeeldcamera's zonder scherpstelwig oid zijn mij onbekend, wil dus niet zeggen dat ze niet bestaan.

@Henkk,
Nee ik wil nog niet hangen.

George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 11 2011 8:41 pm

george013 schreef: Uitgaande van de hier gebruikte DSLR's doel ik uiteraard op de vergelijkbare kleinbeeldcamera's. En kleinbeeldcamera's zonder scherpstelwig oid zijn mij onbekend, wil dus niet zeggen dat ze niet bestaan.

@Henkk,
Nee ik wil nog niet hangen.

George
Hi George,
Veel kleindbeeldSLR's waren leverbaar met verschillende matglazen. Zo bijv. mijn FE2, FA en F4S. Mijn voorkeur ging steeds uit naar het matglas met een raster maar je kon ook matglazen kopen die alleen maar matglas waren (zonder enige verdere aanduiding). Standaard zat er iirc een matglas met scherpstelwig in (moet ze nog hebben liggen ..). Of een matglas met een wig en daar omheen een set microprisma's. Of alleen microprisma's.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 11 2011 8:47 pm

Voor wie dit niet meer volgt: een scherpstelwig of microprisma werkt als één scherpstelpunt. Het zit altijd midden in het beeld en er is er maar één van (ipv 51 zoals nu ...)

het voordeel van het hele matglas gebruiken om scherp te stellen is dat je dan geen beperking meer hebt in het aantal scherpstelpunten (en ook niet hoeft te herkaderen etc.).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo dec 11 2011 9:03 pm

Paulus van Aken schreef: Dit verhaal klopt NIET. De scherpstelwig of de microprisma's die op de matglazen van MF camera's zitten, zijn een hulpmiddel, zonder dat gaat het ook, en vaak beter, omdat de prisma's en ook de wig dikker zijn als het matglas kun er soms juist meer naastzitten. Een puur , ononderbroken matglas is het beste om scherp te stellen. Je hebt wel goede ogen nodig,
Jouw verhaal klopt evenmin.
Dat een instelwig of microprisma's meer dikte hebben is niet waar het om gaat bij deze hulpmiddelen. Van de instelwig zit er als het ware een deel verzonken in het matglas, en een deel steekt er een beetje bovenuit. Bij microprisma's idem op kleiner niveau. Als het "snijpunt" van het beeld bij correcte scherpstelling (het "snijpunt" van de twee schuine vlakken bij een instelwig) maar in het vlak zit van het matte oppervlak van het matglas, en dat doet het.
Die hulpmiddelen bieden bij het merendeel van de onderwerpen een snellere betrouwbare scherpstelling dan het puur op het matglas beoordelen van beeld. Daarbij het zoekerbeeld normaal bekeken zonder extra vergrotende hulpmiddelen. Vandaar dat die hulpmiddelen algemeen werden toegepast. Om die microprisma's en instelwig zat er meestal nog een cirkel omheen van "puur matglas" (zonder fresnelringen).

Dat er desondanks ook puur matglazen gebruikt werden zonder instelwig en microprisma's heeft vooral te maken met een specifiek gebruik zoals bijv. macro / micro fotografie. Bij erg lange telelenzen, zeker als ze minder lichtsterk zijn slaan instelwiggen en rasters dicht (worden geheel of gedeeltelijk zwart). Dus dan heb je er niet zoveel aan.

Matglazen in hedendaagse spiegelreflexen zijn zodanig helder dat het beeld wat je ziet niet enkel een beeld is op een "matglas" maar door de hoge mate van transparantie zit je als het ware ook te kijken naar een klein aandeel "luchtbeeld". Bij een puur luchtbeeld passen je ogen zich aan, en is scherpstellen niet mogelijk. Je ziet daarbij alles scherp. Bij een hedendaags matglas wordt het beeld in scherpte "vertroebeld" door een mate van die luchtbeeldachtige eigenschappen. Vandaar dat het moeilijker is daarop scherp te stellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo dec 14 2011 11:00 pm

Alle foto bestanden recent nogmaals naar NSP gezonden en afspraak gemaakt om camera opnieuw ter beschikking te stellen aan NSP, persoonlijk af te geven en e.e.a. in Beverwijk te bespreken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo dec 14 2011 11:06 pm

jan schreef:Alle foto bestanden recent nogmaals naar NSP gezonden en afspraak gemaakt om camera opnieuw ter beschikking te stellen aan NSP, persoonlijk af te geven en e.e.a. in Beverwijk te bespreken.
Nou ben zeer benieuwd.....
Duim voor je,

Peter
Bijna leeg hier....

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo dec 14 2011 11:13 pm

Ja heel veel succes

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » vr dec 16 2011 12:07 am

Léon Obers schreef:
Paulus van Aken schreef:
Jouw verhaal klopt evenmin.
Dat een instelwig of microprisma's meer dikte hebben is niet waar het om gaat bij deze hulpmiddelen. Van de instelwig zit er als het ware een deel verzonken in het matglas, en een deel steekt er een beetje bovenuit. Bij microprisma's idem op kleiner niveau. Als het "snijpunt" van het beeld bij correcte scherpstelling (het "snijpunt" van de twee schuine vlakken bij een instelwig) maar in het vlak zit van het matte oppervlak van het matglas, en dat doet het.

Dat er desondanks ook puur matglazen gebruikt werden zonder instelwig en microprisma's heeft vooral te maken met een specifiek gebruik zoals bijv. macro / micro fotografie. Bij erg lange telelenzen, zeker als ze minder lichtsterk zijn slaan instelwiggen en rasters dicht (worden geheel of gedeeltelijk zwart). Dus dan heb je er niet zoveel aan.

Matglazen in hedendaagse spiegelreflexen zijn zodanig helder dat het beeld wat je ziet niet enkel een beeld is op een "matglas" maar door de hoge mate van transparantie zit je als het ware ook te kijken naar een klein aandeel "luchtbeeld". Bij een puur luchtbeeld passen je ogen zich aan, en is scherpstellen niet mogelijk. Je ziet daarbij alles scherp. Bij een hedendaags matglas wordt het beeld in scherpte "vertroebeld" door een mate van die luchtbeeldachtige eigenschappen. Vandaar dat het moeilijker is daarop scherp te stellen.

Die dikte heb ik het inderdaad over, komt namelijk overeen met de onzin die hiervoor werd gedelibereerd over scherpte diepte ter grootte ven de dikte van de bladzijde van een boek. Raar bestaat een woord voor dat ik niet wil noemen, maar waarin mieren voorkomen.
Als mensen zo ziekelijk bezig zijn, wordt ik daar beroerd van, maak foto's en lul niet over het niet op ½mm precies kunnen scherpstellen met je AF, dat kun je n.l. handmatig ook niet.
Verder heb je helemaal gelijk, het luchtbeeld speelt mee bij de huidige generatie "matglazen", maar je kunt met zorg wel scherpstellen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr dec 16 2011 2:29 am

Paulus van Aken schreef: Als mensen zo ziekelijk bezig zijn, wordt ik daar beroerd van,
Waarom meng je je dan in deze discussie? Kun je beter deze draad links laten liggen, is er ook geen reden je beroerd te hoeven voelen. 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » ma dec 19 2011 4:36 pm

Jan nog wat vernomen van NSP

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma dec 19 2011 4:45 pm

JanR schreef:Jan nog wat vernomen van NSP
Nee, maar ik heb met NSP de afspraak gemaakt om na de kerstdagen voorbij te komen (moet dan zakelijk naar Schagen). Alles daar 's morgens af te geven en te bespreken wat de volgende te nemen stap is. Zij lopen alles nog eens na en dan 's middags weer voorbij om hem weer mee te nemen of daar te laten. Dit afhankelijk van de uitkomst c.q. bevindingen. Deze weg is in goed overleg met NSP mijn keuze geweest. Het lijkt mij beter om elkaar in de ogen te kijken en e.e.a. te bespreken als steeds via e-mail/telefoon. En dit kon ik zo goed plannen.
Jan

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » ma dec 19 2011 4:55 pm

Nou mooi,

Ik hoop dat het wat voor je oplost.
Succes

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 29 2011 12:35 am

Wel, ik was vanochtend al vroeg in Beverwijk bij het NSP (fijn deze kerstvakantie Vaassen>Beverwijk kleine 70 minuten). Overigens een zeer keurige ontvangst en een overheerlijk vers gezette espresso.
De afspraak voor deze dag was al eerder met NSP gemaakt. Men heeft na een korte toelichting de body en 50mm lens in ontvangst genomen en zijn aan het werk gegaan. Begin van de middag weer voorbij geweest en hij was gereed (men had vooraf al een voorbehoud gemaakt). Ze hebben alles opnieuw nagelopen en gejusteerd. Ik heb nu allemaal andere waardes dan na de eerste keer. Men gaf ook aan dat het wellicht om wat voor reden ook de 1e keer niet helemaal correct zou zijn geweest. Men gaf ook aan dat de scherpte met LiveView niet gehaald kan worden met het normale fotograferen. Deze zal altijd iets wolliger zijn. Dat neem ik dan maar voor waar aan. Want daar ontbreekt mij de technische kennis om het tegen deel te beweren, mits dat er al is. Mocht er een afwijking in de lens zitten dan kan men die wel op een AS-F objectief corrigeren maar niet op , in mijn geval, een AF-D objectief. Ga aanstaand weekend maar eens aan de gang.
Jan

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do dec 29 2011 12:46 am

jan schreef:Wel, ik was vanochtend al vroeg in Beverwijk bij het NSP (fijn deze kerstvakantie Vaassen>Beverwijk kleine 70 minuten). Overigens een zeer keurige ontvangst en een overheerlijk vers gezette espresso.
De afspraak voor deze dag was al eerder met NSP gemaakt. Men heeft na een korte toelichting de body en 50mm lens in ontvangst genomen en zijn aan het werk gegaan. Begin van de middag weer voorbij geweest en hij was gereed (men had vooraf al een voorbehoud gemaakt). Ze hebben alles opnieuw nagelopen en gejusteerd. Ik heb nu allemaal andere waardes dan na de eerste keer. Men gaf ook aan dat het wellicht om wat voor reden ook de 1e keer niet helemaal correct zou zijn geweest. Men gaf ook aan dat de scherpte met LiveView niet gehaald kan worden met het normale fotograferen. Deze zal altijd iets wolliger zijn. Dat neem ik dan maar voor waar aan. Want daar ontbreekt mij de technische kennis om het tegen deel te beweren, mits dat er al is. Mocht er een afwijking in de lens zitten dan kan men die wel op een AS-F objectief corrigeren maar niet op , in mijn geval, een AF-D objectief. Ga aanstaand weekend maar eens aan de gang.
Duim voor goede resultaten Jan!

Peter

p.s. af-s bedoel je denk ik ;)
Bijna leeg hier....

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”