Grotten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Erik Leertouwer

Grotten

Bericht door Erik Leertouwer » do jul 06 2006 11:07 pm

Hallo allemaal, binnenkort gaan wij op vakantie naar Nerja, Andalusië. Uiteraard gaan we dan de grotten van Nerja bekijken. Nu mijn vraag: hoe fotografeer ik het best in die grotten. Met of zonder flits, hoge ISO-waarden......graag enig advies. Groeten en alvast bedankt, Erik.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 07 2006 6:10 am

Ik neem aan dat de grotten verlicht zijn. Probeer dus alle twee, één maal met en één maal zonder flits. Bij de opnamen met flits, zet je de flitser op low sync of rear. Daardoor krijg je minder een te witte voorgrond en een veel te zwarte achtergrond.
Altijd zo laag mogelijk ISO getal instellen.
Gebruik zelf in dat soort omstandigheden een klein, doch massief tafelstatief, dat ik op een rots, muur, voor met zet of tegen een wand druk.

Afbeelding

Erik Leertouwer

Grotten

Bericht door Erik Leertouwer » za jul 08 2006 12:39 pm

Dank voor je reactie Hans. Alleen nog een paar aanvullende vraagjes. Ik heb (nog) geen losse flitser dus moet het met de cameraflitser doen. Die staat momenteel op DDL ingesteld. Lukt het daarmee?

Vraagje 2: welke witbalans is raadzaam? Hij staat nu op automatisch.
Groet, Erik.

PS, de grotten zijn verlicht, ben er al eerder geweest. Fotografeerde toen nog analoog. Deze keer is de D50 aan de beurt.

Johan Huizing
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Johan Huizing » za jul 08 2006 3:24 pm

Het mooie van grotten is dat ze niet bewegen. Dus statief mee, dan kun je met lange sluitertijden werken. Flitslicht heeft een andere kleurtemperatuur dan het kunstlicht wat er in de grotten hangt. Wil je van beide lichtbronnen gebruikmaken zal je een filter voor je flitser moeten zetten anders zie je duidelijk kleurverschillen van het licht. Dus statief gebruiken en bij kunstlicht de witballans daarop aanpassen. Suc6

Groet,

Johan.

hjanssen

Bericht door hjanssen » za jul 08 2006 5:44 pm

En in RAW fotograferen, zodat je de WB later weer makkelijk kan aanpassen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”