HDR [verzamel]
Re: HDR Draadje. [Verzamel]
Ik gebruik zelf Photomatix Pro en Lightroom 3 om tot een HDR te komen.
Hoeveel foto's je gebruikt moet je zelf weten, als 't er maar 2 of meer zijn.
De hoeveelheid stops hangt af van de situatie (hoe erg het contrast is van de compositie die je schiet). Soms zijn de donkere stukken zo donker, dat je pas bij 5 stops overbelichting voldoende detail ziet. Maar in veel gevallen is ± 2 stops prima.
Hoeveel foto's je gebruikt moet je zelf weten, als 't er maar 2 of meer zijn.
De hoeveelheid stops hangt af van de situatie (hoe erg het contrast is van de compositie die je schiet). Soms zijn de donkere stukken zo donker, dat je pas bij 5 stops overbelichting voldoende detail ziet. Maar in veel gevallen is ± 2 stops prima.
- pixelpeter
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@Schoonderbeek
Je zou als HDR programma eens Oloneo PhotoEngine kunnen probere. Even googelen. Je kunt het 1 maand op proef gebruiken.
Qua belichting is er zoals JeePee ook min of meeraangeeft geen standaard maar veel voorkomend is een 0 shot dan 1x2StopPlus en 1x2StopMin
Je zou als HDR programma eens Oloneo PhotoEngine kunnen probere. Even googelen. Je kunt het 1 maand op proef gebruiken.
Qua belichting is er zoals JeePee ook min of meeraangeeft geen standaard maar veel voorkomend is een 0 shot dan 1x2StopPlus en 1x2StopMin
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
- Schoonderbeek
- Forumlid
Nice 

Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
HDR Draadje. [Verzamel]
Ik vraag me af of er op de D5100 ook een standaard optie voor HDR op zit, of is (zoals bijna met alles) het beter om meerdere foto's te maken in m s à stand?
Ja die zit er op maar heb je helemaal niks aan..superswiegie schreef:Ik vraag me af of er op de D5100 ook een standaard optie voor HDR op zit, of is (zoals bijna met alles) het beter om meerdere foto's te maken in m s à stand?
Vind ik persoonlijk dan

Je kunt zelf helemaal niks instellen hoe de HDR zich moet gedragen...
Een veel fijnere functie is Bracketing die op de D5100 zit.
Daarmee kun je 3 foto's maken waarbij de camera zelf eerst een goede belichting neemt, daarna onder belicht en vervolgens over.
De stops hiertussen kun je zelf kiezen tot 2 stappen.
Door de camera op continue opname te zetten kun je de 3 belichtingen (natuurlijk als deze kort zijn) zelfs vanuit de hand te nemen door de ontspanknop in te houden en mocht je toch met een statief werken, laat hem 2 seconde aftellen en dan maakt hij de 3 foto's helemaal zelf

- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
Omdat dit HDR verzameldraadje waarschijnnlijk door de meeste HDR fans wordt gevolgd geef ik hier nog even de URL van een zaterdag j.l. door mij gepost verhaaltje over het nieuwe "uitgeklede" HDR programma van Oloneo.
Ga daarvoor naar: http://www.hdrfotos.nl/?p=1308

Ga daarvoor naar: http://www.hdrfotos.nl/?p=1308

PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
een paar plaatjes van mij ben er net mee begonen.
1

2

3

4

1

2

3

4

- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
@nikkwaus
Mooi begin
.
Nr. 2 vind ik de meest geslaagde.
Nr's 3 en 4 hebben wat te duidelijke halo's (voor mijn smaak dan
).
Nr. 1 is een interessant zoekplaatje.
Mooi begin

Nr. 2 vind ik de meest geslaagde.
Nr's 3 en 4 hebben wat te duidelijke halo's (voor mijn smaak dan

Nr. 1 is een interessant zoekplaatje.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
hoe bedoel je met halo's te hdr achtig of te veel opvallen?pixelpeter schreef:@nikkwaus
Nr's 3 en 4 hebben wat te duidelijke halo's (voor mijn smaak dan).
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
@nikkwaus
Ik bedoel de wit-lichte banden die je in je foto's krijgt als je ze te zwaar tonemapt. Onderstaand aangegeven met pijlen.
1

2

Ik bedoel de wit-lichte banden die je in je foto's krijgt als je ze te zwaar tonemapt. Onderstaand aangegeven met pijlen.
1

2

PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
okeej dan zou ik daar rekening mee houden ik vonddat opsig mooi ik zal er aan denken bij de hdr foto bedankt 

- Arthur Mol
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer: