knoop doorgehakt!!!!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
fvanberkel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

knoop doorgehakt!!!!

Bericht door fvanberkel » zo nov 27 2011 8:34 pm

In 2005 mijn eerste digitale reflex gekocht, een Nikon D50 en laat wat later een tamron 18-200 3,5 - 6,3 zoomlens erop gekocht, voor mij toen de optimale combinatie. De teller nadert inmiddels de 50.000 , dus uitkijken naar een opvolger..

Na lang zoeken (hij is nu schaars) een D7000 met een 18-105 mm gekocht. De reden de geweldige specificaties , hdr filmen, en als ik het ergens goed heb gelezen kan hij ook goed overweg met wat oudere lenzen van Nikon. Uit mijn analoge periode heb ik nog een 28-85 en een 70-210 mm , dus dat moet nog uitgeprobeerd worden.

Eerste resultaten zijn ronduit verbluffend, Tips en trucs zijn uiteraard van harte welkom, ik moet de gebruiksaanwijzing nog doorspitten.

Tot slot nog een vraag... wie heeft ervaring met Adobe Lightroom en Nikon Capture, en wat zijn nu eigenlijk de verschillen.??

Ik wacht op reacties en gauw weer aan de slag ..
Nikon D500 met meiske grip
Sigma Art 24-70 2.8
Sigma 10-20 mm
Nikon SB-910
AF Nikkor 85 mm 1.8 G
Sigma 18-35 AF
Sigma 50-150 2.8 vc

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: knoop doorgehakt!!!!

Bericht door Patrick » zo nov 27 2011 9:49 pm

Lightroom en Captre NX zijn beide RAW converters. Daarnaast is Lightroom ook een bibliotheek/archief-tool, kan je er presentaties en dergelijke mee maken. Wat dat betreft is Capture NX dus wat meer puur een bewerkingsprogramma. Ik gebruik Capture NX zelf vrijwel voor al mijn foto's en dan combineer ik het met Nikon View NX voor het bibliotheekwerk en Nikon Transfer voor het overhalen van de bestanden. Met deze drie programma;s kan ik zo'n beetje alles dat ik nodig heb. Alleen Capture NX kost je geld, de rest kan je gratis bij Nikon downloaden.

Het voordeel van Capture boven Lightroom is dat het van Nikon zelf is en je dus nog betere controle hebt over je RAW bestanden. Wat je inlees is wat je ook op je camera zag. Eigenlijk hoef ik zelden veel te doen aan mijn foto's; het is meer puntjes op de i zetten dan dat ik foto's op een of andere manier moet redden.

Er is een 30 dagen trial versie te downloaden. Als je snapt hoe het werkt, met name met de werkelijk geweldige U-point techniek dan zou je zo maar eens net zo verslaafd kunnen raken als ik.

Lightroom is trouwens niet voor niets heel populair. Een prima programma! Als ik Capture NX niet zou hebben zou ik dat gebruiken.

Tip: zo'n mooie body verdient wel mooi glas. Kijk eens naar de niet zo dure AFS 35mm f1.8 en een van de 50mm's. Ze kosten je de kop niet en zijn werkelijk geweldig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » zo nov 27 2011 10:06 pm

De D7000 is een geweldige camera, het verschil met de D50 is enorm.

Heb een paar tips voor je:

1- oefen elke dag met je nieuwe camera, neem de handleiding erbij.
Zo leer je snel, en goed met je camera omgaan.

2- de standen U1 en U2 zijn erg handig, je hebt meteen alle camera instellingen, die je er op voorhand hebt aan verbonden.

3- Doe je aan macro fotografie, dan is liveview geweldig, ik gebruik het vaak, om bij macro opnames heel precies scherp te stellen.

4- Ook Mirror Lock Up is handig bij macro opnames.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo nov 27 2011 10:08 pm

1) lang leve de D50. Top camera.Maar ik ben ook al weer aan een volgende. Gefeliciteerd met je D7000! Inderdaad een paar generaties vooruit.
2) met Capture NX2 heb ik weer helemaal het gevoel terug van de zwart-wit doka. Delen van het beeld beïnvloeden, doordrukken, tegenhouden etc. En nog veel meer.

Ik zie wel eens mensen toveren met Photoshop (heb zelf PH Elements 9) maar hoe dat moet, is onnavolgbaar. Capture NX2 is bijna intuïtief (alhoewel ik onlangs nog een aantal goede tips hoorde die ik nog moet gaan proberen omdat ik ze zelf niet gevonden had).

PS die Tamron die je hebt is familie van mijn 28-300 die ik ooit heb gekocht in de analoge tijd en waarover ik ook nog steeds geen spijt heb.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

fvanberkel
Clublid
Clublid

Bericht door fvanberkel » zo nov 27 2011 11:26 pm

bedankt voor de tips...kan voorlopig weer even vooruit !!
Sigma Art 24-70 2.8
Sigma 10-20 mm
Nikon SB-910
AF Nikkor 85 mm 1.8 G
Sigma 18-35 AF
Sigma 50-150 2.8 vc

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » ma nov 28 2011 11:41 am

Om even op het verhaal van de bewerkingssoftware terug te komen, eigenlijk het advies van Patrick.

Ook ik gebruik Capture om mijn foto's te bewerken.
Nu maak ik redelijk veel foto's op ISO 2500 en dan heb je te maken met ruis.
Bij deze foto's gebruik ik Adobe Lightroom om te verscherpen en de ruis weg te halen. Alle andere bewerkingen doe ik dan in Capture en sla de foto dan op in het TIFF formaat.
Daarna doe ik die laatste twee stappen in Adobe LR.
Tevens hou ik daar dan mijn library bij en kan ik de foto's geschikt maken voor publicatie. Dit laatste doe ik in LR met al mijn foto's waar ik dat op toe wil passen.

En succes met je aankoop.

fvanberkel
Clublid
Clublid

Bericht door fvanberkel » di dec 13 2011 11:54 pm

goedenavond

heb via marktplaats mijn lenzen pakket uitgebreid...heb een groothoek zoom gekocht:

Sigma groothoek lens
10-20mm DC HSM F 4-5.6
Inclusief uv filter
voor en achterdop
Zonnekap.

heeft iemand ervaring hiermee en wellicht ook tips. Als ik op reis ga fotografeer ik graag in musea en historische gebouwen... mij lijkt deze lens daar perfect voor.

Ik heb ook nog een 100 mm macro op het oog van Tokina, 2.8 .. is deze lens ook goed te gebruiken als portret lens??

ik wacht op de reacties...
Sigma Art 24-70 2.8
Sigma 10-20 mm
Nikon SB-910
AF Nikkor 85 mm 1.8 G
Sigma 18-35 AF
Sigma 50-150 2.8 vc

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 13 2011 11:59 pm

Er zijn eigenlijk geen slechte macro-objectieven te koop. En deze is een van de betere. Hij is uitstekend te gebruiken als portretobjectief.

Over die groothoek. Die is niet zozeer om veel op de foto te krijgen, maar vooral om dicht op je onderwerp te kunnen kruipen en toch het onderwerp in z'n omgeving te laten zien.

Belangrijkste is: veel oefenen en kritisch naar je foto's kijken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

fvanberkel
Clublid
Clublid

Bericht door fvanberkel » wo dec 14 2011 12:01 am

dank voor je reactie , Patrick...is bruikbare informatie...en ga er zeker mee aan de slag...

zal de resultaten snel laten zien...
Sigma Art 24-70 2.8
Sigma 10-20 mm
Nikon SB-910
AF Nikkor 85 mm 1.8 G
Sigma 18-35 AF
Sigma 50-150 2.8 vc

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo dec 14 2011 9:12 pm

Die groothoek ken ik niet, maar doe dat uv verdriet er niet op, geeft alleen problemen.
Capture NX is geweldig, kan lightroom (als raw converter) niet aan tippen, werkt zo geweldig, zelfs mijn dochter die net begint met fotografie is er helemaal weg van.
Die Tokina macro is mooi scherp, en redelijk goedkoop, heb hem van de zomer getest bij Konijn in den Ham. Als tegenkandidaat de Nikkor 2,8 105, en dan legt de Tokina het af, vooral op AF, voor mij was het mogelijk de Nikkor aan te schaffen, geen spijt van.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » wo dec 14 2011 9:25 pm

Capture NX is geweldig, kan lightroom (als raw converter) niet aan tippen
Heb je LR3 dan wel eens gebruikt? Capture NX2 is wel goed maar LR3 is kwalitatief wel wat beter.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”