Met dat budget gaat het erg moeilijk worden.Johnnie_D5100 schreef:Is er iemand op het forum die toevallig gebruik maakt van een Nikkor objectief (met zoom) in combinatie met een convertor/extender voor wildfotografie? Een goed functionerende combinatie dus die aan te schaffen is voor rond de 1000 euro, of iets boven de 1000 euro?
Over de Sigma 150-500mm lees ik goede als slechte berichten en om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer! Is dit nou echt een waardeloos objectief of is deze wel redelijk alleen niet zo goed als Nikkor?
Mvg!
Ik heb een Sigma 150-500 gehad, die ik redelijk goed vond.
Ik ben toen overgestapt op een Canon 100-400 omdat die beter zou zijn. Dat viel echter toch tegen en bovendien kreeg ik het niet voor elkaar om vliegende vogels fatsoenlijk te fotograferen, al kan dat ook aan de camera gelegen hebben.
Vervolgens ben ik overgestapt op de Nikon 300 mm F4. Die is erg scherp, werkt ook goed icm met een 1.4 converter en minder, maar redelijk met een 1.7 converter. Maar je hebt geen VR, komt dus altijd uit op zeer hoge iso's en ik kreeg op wat grotere afstanden geen scherpe foto's, ook niet met een 1- pootstatief. Zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar ik was toch niet tevreden.
Nu werk ik mrt een 70-200VR ii met een TC 2.0 iii en dat is de beste combi tot nu toe, zelfs met sluitertijden van 1/100ste uit de hand. Maar als er iemand naast me staat met een 500mm en je ziet de foto's op Waarnemingen.nl, dan zie je toch een wereld van verschil. Maar goed, ik ben er tevreden mee. Maar je bent dan nog steeds ruim meer dan 2000 Euro kwijt.
Het wachten is op een opvolger van de 80-400, maar ik wacht al heel lang....(ik heb de 80-400 wel eens in handen gehad, maar vond hem te traag).
Kortom, het valt niet mee. Overigens kom ik regelmatig iemand tegen met de nieuwere Sigma 50-500 met stabilisatie en die lijkt minstens zo goed als mijn combinatie als ik de resultaten vergelijk. Dus misschien is dat een optie.