Gebruik flitser en weinig licht Nikon D3100

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
KirstenLindeboom

Gebruik flitser en weinig licht Nikon D3100

Bericht door KirstenLindeboom » do dec 15 2011 7:35 am

Hallo Nikon-fans/gebruikers,

Ik ben Kirsten, 15 jaar oud en houd mij sinds ongeveer 2 jaar met fotografie bezig. Tot voor kort fotografeerde ik altijd met een digitale compact camera, maar enkele weken geleden heb ik een spiegelreflexcamera met 2 lenzen aangeschaft (Nikon D3100 + 18-55 mm VR + 55-300 mm VR).

Wat mij vooral aanspreekt is natuurfotografie en dierenfotografie. Daarnaast vind ik (dieren of sport)evenementen of andere openbare gelegenheden (zoals dierentuinen) erg leuk.
Nu heb ik een vraag:

Aankomende zaterdag ga ik waarschijnlijk fotograferen bij een dressuurwedstrijd op een manege. Hartstikke leuk natuurlijk, maar voor mij zeker een lastige uitdaging. De wedstrijden worden gehouden in de binnenbak (al donker) en zijn ook nog eens 's avonds. Er zullen wel lampen aanstaan, maar het licht is dus niet om over naar huis te schrijven. Hoe kan ik onder zulke omstandigheden een scherpe, goed belichte foto eruit krijgen met mijn 55-300 mm lens?

Ik ben in het bezit van een statief, is het raadzaam om die mee te nemen? En hoe zit het met de zonnekap tegen eventuele rare lichtinvallen? Verder heb ik al veel op internet rond gekeken. Maar de één zegt dit, de ander zegt dat.. Ik ben nog redelijk beginnend, al snap ik alle functies (sluitertijden, diafragma, iso-waarden etc.) wel en kan ik hier ook mee werken. Als ik alles zo gelezen heb kom ik hierop uit:

Diafragma zo ver mogelijk open zetten, korte sluitertijd (of juist lange?) en dan eventueel nog de iso aanpassen. Flitsen is taboe bij paarden, althans ik denk dat ze dat niet op prijs stellen. Dan had ik nog een vraag: Als ik mijn camera in de A-stand heb staan (handmatig diafragma aanpassen) of in de S-stand (handmatig sluitertijd aanpassen), dan kan ik de flitser niet uitzetten. Ik kan dan alleen kiezen uit de opties: Flits, Flits (rode ogen), Flits "rear" of Flits "slow". Maar ik wil bij de paarden de flitser gewoon helemaal uit hebben. Hoe kan ik dit instellen? Ik kan wel via de insteldraaischrijf hem op "geen flitser" zetten, zodat ik zeker weet dat flitser niet openklapt. Maar hoe kan ik dan in deze optie het diafragma en de sluitertijd (en evt. iso) instellen?

Sorry voor het lange verhaal, maar alvast bedankt!
Groetjes Kirsten

Goodje

Re: Gebruik flitser en weinig licht Nikon D3100

Bericht door Goodje » do dec 15 2011 8:03 am

Ik denk als je goed zoekt op het forum dat die vraag al diverse keren gesteld en Beandwoord is?
Succes met het foto maken, bewegingende beelden snel en een heel licht gevoelige lens voor het weinig licht! :wink2:

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do dec 15 2011 9:44 am

Als het goed is werkt de ingebouwde flitser alleen automatisch in de volautomatische stand.
In de A- of S-stand hoort hij dat niet te doen als je de fliser niet zelf omhoog klapt.
Voor het overige zal het niet meevallen met de 55-300 te fotograferen met weinig licht, zeker niet als je onderwerp ook nog eens beweegt. Eigenlijk heb je een lichtsterkere lens nodig.
Probeer de A-stand, diafragma vol open, ISO op 1600 of zelfs 3200 ( nood breekt wetten en de D3100 kan trouwens wel wat hebben) en dan uitproberen. Succes!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do dec 15 2011 10:19 am

KirstenLindeboom schreef: Sorry voor het lange verhaal,
Valt wel mee. Je geeft in ieder geval heel goed aan wat je wilt en wat je kennis in fotografie is.
Het zal niet meevallen met die 55-300mm lens je foto's te maken, zul je wel achter komen. Niet lichtsterk genoeg.
Eigenlijk zou je een meer lichtsterke lens moeten lenen, of huren.

Fotograferen op een manege is hier al vaker ter sprake gekomen.
Doe een zoekfunctie op "manege" - "paarden" - "paardensport".
Dan kom je bijv. aan: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=16265" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=13836" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=30813" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do dec 15 2011 10:25 am

Hallo Kirsten,

Fotograferen in een manege is heel erg lastig, zeker als je niet over lichtsterke objectieven beschikt. Hierbij toch een paar tips:

1. Gebruik altijd de zonnekap op een objectief; het voorkomt vervelende reflecties en beschermt de frontlens (zelf ben ik geen voorstander van een "beschermfilter")

2. Maak de foto's in het RAW formaat (NEF); hiermee kun je achteraf nog een heleboel corrigeren, zoals belichting en witbalans (bijvoorbeeld met gratis programma ViewNX2)

3. Gebruik het objectief op volle lensopening (kleinste diafragmagetal); je zult het nodig hebben

4. Maak een aangepaste witbalans (PRE) voor de manege; kijk in de handleiding op blz. 87 hoe je dat moet doen.

5. Zet de camera op S (sluitertijd voorkeuze) en probeer een zo kort mogelijke sluitertijd in te stellen (ten minste 1/250 voor actiefoto's, voor statische foto's kan 1/125 sec ook nog wel). Op een snelle sluitertijd mogelijk te maken zul je de ISO-waarde behoorlijk hoog moeten zetten, maar probeer niet boven ISO 3200 uit te komen, omdat je dan teveel last van ruis kan krijgen. Je kunt de camera ook op de A-stand zetten (diafragma voorkeuze) en dan de ISO waarde hoog genoeg zetten om op een zo kort mogelijke sluitertijd uit te komen.

Je kunt er ook voor kiezen om Auto-ISO te gebruiken. Zet dan de camera op de M-stand. Zet de lens op volle lensopening en kies als sluitertijd bijvoorbeeld 1/250 sec. Zet Auto-ISO aan (handleiding blz 132) en zet de maximale ISO-waarde op 3200. De camera zal nu de ISO-waarde automatisch aanpassen aan de lichtomstandigheden.

Als het licht zodanig is dat je niet tot korte tijden kunt komen, zul je je moeten beperken tot de meer statische plaatjes, waarbij een statief eventueel goede diensten dan bieden.

Veel succes!

N.B.
In de P, S, A en M modes zal de flitser niet automatisch worden ingeschakeld.
Jur

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 15 2011 10:37 am

Hallo Kirsten,

Ik heb toevallig afgelopen weekend ook enkele foto's gemaakt in een binnenbak met de Nikon 55-300mm. Echter mijn omstandigheden waren redelijk het was overdag. Ik heb vanuit de'"M" stand de foto's genomen. In deze stand gaat je flitser ook niet op.
Inderdaad flitsen is niet toegestaan (althans niet bij de manege waar onze dochters rijden)
Ik heb de wanden van de bak als camera ondersteuning gebruikt en de zonnekap wel gemonteerd.
De behoefte aan lichtsterke lenzen daar zul je in deze omstandigheden steeds tegen aanlopen en zeker in jouw geval dat je het ook nog eens met kunstlicht moet doen. Het helpt allemaal niet mee.
Maar je ziet ook nu al dat mijn foto's wanneer je inzoomt al de nodige ruis hebben bij iso 3200 en dan heb ik de ruisonderdrukking bij hoge iso al ingeschakeld.
Ik de foto's in RAW geschoten zodat je nog enigzins kunt corrigeren (Doe ik overigens met ViewNX)
Wat je ook nog parten kan spelen is het stof in de binnenbak.

1. brandpuntafstand 102mm, iso3200, f/5.6, 1/200
Afbeelding

2. brandpuntafstand 155mm, iso3200, f/5.6, 1/200
Afbeelding

Succes.
Laatst gewijzigd door jan op vr dec 16 2011 5:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » do dec 15 2011 11:32 am

In de PSAM standen dien je zelf de flitser te activeren door op het flitsknopje aan de linkerzijkant van de body te drukken. Nu klapt als het goed is de flitser omhoog en
zal de flitser zijn werk doen. Als je niet handmatig de flitser opklapt zal er ook niet geflitst worden. De instelling voor de flitser blijft echter wel aanwezig op het display.
Trouwens heel fijn dat je aan het dierenwelzijn denkt. Dat wordt nog wel een vergeten in het enthousiasme van het fotograferen, zoals je ook wel op dit forum zal tegenkomen.
Een dier kan nu eenmaal niet zeggen dat hij ergens niet van gediend is zonder dat de mens het meteen bestempeld als een vals beest. :wink:

Verder kun je met een D3100 wel tot ISO 2000 gaan om je sluitertijd wat korter te krijgen. Voor de indruk van de afbeelding is het niet een taboe om bv. de benen van een paard
iets bewegingsonscherpte te geven. Dat geeft beweging aan de foto. Veredr is het leuk om de camera mee te trekken met de gang van het paard. Op die manier krijg je het paard scherp op de plaat en de achergrond onscherp.Geeft ook een leuk effect en geeft een indruk van beweging van het paard.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » do dec 15 2011 1:07 pm

Bedankt voor al jullie reacties en tips! Hier kan ik zeker wat mee!

Tja, ik was er eigenlijk al bang voor dat mijn lens niet lichtsterk genoeg is. Maar aangezien deze hele combinatie me nu in totaal €800 euro heeft gekost, zit nog een andere nieuwe lens er voorlopig even niet in. Maar misschien dat ik eens zou kunnen kijken of ik wat kan huren. Welke lichtsterke lens zouden jullie mij dan aanraden?
Misschien nog even om erbij te vermelden waarom ik voor de 55-300 mm heb gekozen: omdat ik veel evenementen en dierentuinen bezoek was het voor mij een pré om een telezoomlens te hebben. En deze werkt natuurlijk heel goed in de juiste omstandigheden en vaak buiten. Maar omdat de winter nu aanbreekt, en toch steeds meer evenementen / paardenwedstrijden binnen worden gehouden, heb je dus wel een lichtsterke lens nodig..
Maar goed, voor nu zal ik mij moeten redden met jullie tips en er het beste van maken! :)

Vanmiddag ga ik nog naar een andere manege waar ik zelf rijd, om ook wat foto's te schieten. De omstandigheden zijn dan behoorlijk gelijk, dit is ook een binnenbak en ik ga dan ook zo rond half 6 foto's maken. Ik zal mijn best doen om jullie tips hierin mee te nemen!
In ieder geval heel erg bedankt! Als ik meer vragen heb, zal ik ze ongetwijfeld hier plaatsen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 15 2011 1:39 pm

In dat geval zou ik voor de Nikon 70-200mm f/2.8 gaan.
Heb hem overigens voor zaterdag ook gehuurd i.v.m. foto's bij een balletvoorstelling. Kosten € 25,=/dag elke volgende dag 50%.
Jan

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do dec 15 2011 4:45 pm

jan schreef:In dat geval zou ik voor de Nikon 70-200mm f/2.8 gaan.
Heb hem overigens voor zaterdag ook gehuurd i.v.m. foto's bij een balletvoorstelling. Kosten € 25,=/dag elke volgende dag 50%.
Kirsten schrijft dat ze 15 is en dat een nieuwe lens er na aanschaf van de D3100 er even niet in zit. De 70-200 kost iets van € 1900.....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do dec 15 2011 5:07 pm

Ze schrijft dat ze overweegt een lens te huren, en vraagt welke dat dan zou moeten zijn. Daar geeft Jan het antwoord op, met de huurprijs erbij.
Je zet het zelfs in de quote erbij. Duidelijker kan het niet wat Jan bedoelt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do dec 15 2011 5:18 pm

Léon Obers schreef:Ze schrijft dat ze overweegt een lens te huren, en vraagt welke dat dan zou moeten zijn. Daar geeft Jan het antwoord op, met de huurprijs erbij.
Je zet het zelfs in de quote erbij. Duidelijker kan het niet wat Jan bedoelt.
Inderdaad. Dat ze zelf over huren was begonnen had ik niet gezien. Mijn verbazing was dus niet terecht :oops:

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » do dec 15 2011 7:43 pm

Nou, de vuurdoop heb ik inmiddels gehad. En wat voor één..

Met goede hoop tijdens de les in de binnenbak gefotografeerd. En op de camera zagen de foto's er nog redelijk uit, maar als je dan op je beeldscherm van je computer kijkt.. Poeh! Maar goed dat ik op een stoel zat, anders was ik van schrik omver gevallen!
Het komt erop neer dat de meeste foto's niet zo'n succes waren. Natuurlijk ben ik nog redelijk beginnend, er valt nog een hoop te leren en oefening baart kunst. Maar dat neemt niet weg dat ik toch stiekem op iets meer gehoopt had.

Allereerst mijn camera in de A-stand gezet. Diafragma opengegooid en ISO waardes van ongeveer 800, maar ook wel regelmatig 3200. En wat is het resultaat: belichting is goed, bewegingen zijn gedeeltelijk onscherp.
Daarna de camera in de S-stand gezet. Sluitertijd aangepast op het bekende ezelsbruggetje (als ik bv. met een brandpuntafstand van 100 mm fotografeerde zette ik de sluitertijd zo rond de 160). En ISO ook weer rond de 3200. Resultaat hiervan: bewegingen zijn scherp, maar de foto is duidelijk onderbelicht (erg donker) en er is veel ruis te zien.

Ik heb net geprobeerd het nog wat te fixen via bewerkingsprogramma's, maar de ruis is zo overduidelijk te zien dat ik er somber van werd. Niet veel meer aan te redden dus.
Dit neemt niet weg dat dit een erg leerzame ervaring was voor mij. Liever nu deze ervaring dan dat ik die ervaring pas zaterdag tijdens de wedstrijden zelf had gehad. Ik gok dus zelf dat ik het meer zal moeten hebben van buitenfotografie, aangezien mijn lens daar wel goed presteert. Ik kraak deze lens absoluut niet af, het is een geweldig ding waar ik ontzettend zuinig op ben! Maar misschien is het voor dit type paardenfotografie in een binnenruimte niet echt geschikt.. Wat ik natuurlijk ontzettend jammer vind.. Maar wie weet komt er nog een moment dat ik wel in staat ben een lichtsterke telezoomlens aan te schaffen..
Als er iemand nog tips heeft, ik hoor het graag!!

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 15 2011 8:17 pm

Kirsten,

Verwacht van een lichtsterke telelens ook niet teveel wonderen. Het licht in een binnenbak is gewoon slecht. Allicht gaat het al beter dan met je huidige lens. Dus mocht je in de gelegenheid zijn een lichtsterke lens te willen aanschaffen probeer er dan eerst eens 1 uit. Dit om te voorkomen dat je straks met een dure investering zit en een slecht gevoel over resultaat wat je dan hebt. Dat zou een dubbele kater zijn.

Succes.
Jan

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » do dec 15 2011 8:25 pm

Kirsten,

Het kan ook nog een idee zijn het eens met een 50mm f/1.8 te proberen.
Het bereik schiet weliswaar tekort, maar hij is wel lichtsterk (factor 10 meer) en als een paard dichtbij is kan je wellicht toch nog een leuke foto maken.
En het beste nieuws is dat t de goedkoopste Nikon-lens is die je kunt krijgen (rond de 130 euro) en zowiezo leuk om te hebben
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”