Gebruik flitser en weinig licht Nikon D3100

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Re: Gebruik flitser en weinig licht Nikon D3100

Bericht door Tien » do dec 15 2011 8:29 pm

Had je de auto-focus staan op AF-C, AF-A of AF-S? Bij C blijft hij continu scherpstellen op je onderwerp waar het scherpstelpunt op ingesteld is.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 15 2011 8:30 pm

amateurt schreef:Kirsten,

Het kan ook nog een idee zijn het eens met een 50mm f/1.8 te proberen.
Het bereik schiet weliswaar tekort, maar hij is wel lichtsterk (factor 10 meer) en als een paard dichtbij is kan je wellicht toch nog een leuke foto maken.
En het beste nieuws is dat t de goedkoopste Nikon-lens is die je kunt krijgen (rond de 130 euro) en zowiezo leuk om te hebben
Bij de D3100 moet ze een AF-S 50mm. hebben (wanneer ze automatisch wil scherpstellen en dat neem ik maar aan) en die zit zo rond de € 190,=.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » do dec 15 2011 8:51 pm

Jan, goed punt!
Wordt ie 60 euro duurder
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » do dec 15 2011 8:54 pm

Tien schreef:Had je de auto-focus staan op AF-C, AF-A of AF-S? Bij C blijft hij continu scherpstellen op je onderwerp waar het scherpstelpunt op ingesteld is.
Op de momenten dat ik de camera automatisch liet scherpstellen stond de auto-focus op AF-A... Daarnaast heb ik ook enkele malen handmatig scherpgesteld.
Dus ik had hem beter op AF-C kunnen instellen..?

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » do dec 15 2011 8:56 pm

jan schreef:

Het bereik schiet weliswaar tekort, maar hij is wel lichtsterk (factor 10 meer) en als een paard dichtbij is kan je wellicht toch nog een leuke foto maken.
En het beste nieuws is dat t de goedkoopste Nikon-lens is die je kunt krijgen (rond de 130 euro) en zowiezo leuk om te hebben
Bij de D3100 moet ze een AF-S 50mm. hebben (wanneer ze automatisch wil scherpstellen en dat neem ik maar aan) en die zit zo rond de € 190,=.
Met deze lens zou ik het misschien eens kunnen proberen.. Al denk ik dat ik het wel een nadeel ga vinden dat het bereik zo klein is.. Weten jullie misschien nog een lichtsterke lens voor deze omstandigheden met een redelijk bereik die minder kost dan 1500 euro?

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do dec 15 2011 9:11 pm

Heb je geen mogelijkheid om te wachten op betere/lichtere omstandigheden?
Overdag, of in een beter seizoen.. zodat de lichtdoorlatende dakpanelen ook meewerken (indien aanwezig).
in mijn DoKa zie ik niets...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 15 2011 9:46 pm

KirstenLindeboom schreef:
jan schreef:

Met deze lens zou ik het misschien eens kunnen proberen.. Al denk ik dat ik het wel een nadeel ga vinden dat het bereik zo klein is.. Weten jullie misschien nog een lichtsterke lens voor deze omstandigheden met een redelijk bereik die minder kost dan 1500 euro?
Je zou kunnen kijken naar de Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM. Ik ken de kwaliteiten van deze lens niet maar daar kunnen ongetwijfeld andere forum lezers je mee van dienst zijn.
Maar wanneer je schrijft < € 1.500. Dan zou ik zeggen spaar nog even door en ga dan voor de Nikon 70-200mm, f/2.8 VRII. De lichtsterkte en de VR gaan je helpen maar of het genoeg is dat kan ik niet beoordelen. Blijft mijn advies huur of leen er eerst een en oordeel dan of dit genoeg is voor deze omstandigheden en of de plaatjes worden zoals jij ze voorstelt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » do dec 15 2011 10:04 pm

Nogmaals bedankt voor alle waardevolle tips die gegeven zijn!

Voorlopig zit een andere lens er even helemaal niet in. Ik ben nog jong en wil eerst zeker weten dat ik met fotografie serieus verder ga voordat ik tot aanschaf van zo'n dure lens overga. Het is zeker een passie van me en ik verwacht ook dat die passie door zal groeien, maar liever zeker weten dan een dure lens aanschaffen waarvan je achteraf misschien spijt krijgt. Het beste lijkt mij nu om me te concentreren op natuurfotografie, portretfotografie en evenementenfotografie. En wat betreft de paardensport kan ik beter wachten tot de buitenconcoursen weer beginnen, als het wat beter weer is. En daarnaast zou ik natuurlijk op zoek kunnen gaan naar wedstrijden die overdag binnen worden gehouden, misschien dat dit betere resultaten oplevert..

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do dec 15 2011 10:09 pm

Zeer verstandig!! 8)
in mijn DoKa zie ik niets...

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » vr dec 16 2011 9:34 pm

KirstenLindeboom schreef: Op de momenten dat ik de camera automatisch liet scherpstellen stond de auto-focus op AF-A... Daarnaast heb ik ook enkele malen handmatig scherpgesteld.
Dus ik had hem beter op AF-C kunnen instellen..?
Je zou het eens kunnen proberen, hoewel AF-A(uto) het best aardig doet kan hij het wel eens mis hebben bij veel beweging is mijn ervaring.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

weaponar

Bericht door weaponar » za dec 17 2011 2:13 pm

Ik maak zelf ook wel eens foto's in een binnenbak.
Zelf heb ik dan de 70-200mm f2.8 van sigma.

Maar ook met een diafragma van 2.8 is het nog lastig fotograferen hoor. Het licht binnen is er gewoon heel slecht..... En met paardenfotografie is het bijna een must om boven de 1/400sec. te zitten....

Ik vind de scherpte van een foto in zo'n rijbak toch al wat minder dan normaal hoor...

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » za dec 17 2011 9:30 pm

Ik denk dat ik het beste kan wachten tot het seizoen wat beter is en veel concoursen buiten worden gehouden. Ik neem toch aan dat ik dan (met de juiste kennis en techniek) betere foto's mag verwachten? Want met een mooie dag, voldoende licht buiten, mijn 55-300 mm lens, eventueel een statief en de juiste instellingen zou het toch sowieso beter gaan dan nu met deze slechte omstandigheden met weinig licht en in een binnenbak?

Ik had nog twee vraagjes over iets anders. Mag ik dat gewoon hier plaatsen of moet ik dan een nieuw onderwerp openen? Het gaat over tips om tijdens deze donkere dagen met het slechte weer wat inspiratie op te doen. Wat kan ik allemaal binnen fotograferen? (dieren al gefotografeerd, kerstverlichting ook en piano ook mee bezig geweest) Ik merk dat mijn inspiratie nu een beetje op is.. Soms loop ik zelfs met mijn fototoestel door het huis heen, op zoek naar de meeste simpele dingen die ik toch op een fascinerende manier op de foto vast kan leggen. Misschien hebben jullie nog wat leuke ideeën?

En als tweede: morgen ga ik waarschijnlijk naar een begraafplaats. Niet de meeste leuke plek om foto's te maken, maar wel de plek om foto's te maken waarin emotie en diepgang in zit. Zoals ik al eens op dit forum heb gezien, kunnen het prachtige platen opleveren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken qua instellingen (diafragma, sluitertijden, iso-waarden, flitser aan of uit?)? Het weer wordt volgens diverse weersites niet geweldig in Zwolle (mijn woonplaats): 's middags bewolkt en een enkele bui/winterse buien. Nou ben ik altijd een beetje angstig met regen, ben als de dood dat m'n camera nat wordt en kapot gaat.. Maar aan de andere kant: anders kom je ook nergens. Is het wel verstandig om met regen mijn camera mee te nemen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 17 2011 9:43 pm

Andere vragen graag in aparte draadjes met duidelijke titels. Anders kan niemand het vinden.

Statieven lijken me trouwens niet zo zinvol als je buiten paarden fotografeert. De gebruikte sluitertijden zijn daar neem ik aan te kort voor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”