Kerstviering
Kerstviering
Hallo allemaal,
Aanstaande vrijdag is er een kerstviering, dit gebeurd binnen met beperkt licht.
Mij is gevraagd om hier foto's te maken, nu wil ik dat best doen maar kan iemand mij adviseren over gebruik en instellingen van camera en/of flits.
Groetjes,
Martin
Aanstaande vrijdag is er een kerstviering, dit gebeurd binnen met beperkt licht.
Mij is gevraagd om hier foto's te maken, nu wil ik dat best doen maar kan iemand mij adviseren over gebruik en instellingen van camera en/of flits.
Groetjes,
Martin
Re: Kerstviering
Dit helpt je zeker verder http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p285430" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Bert
Groet Bert
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Probeer ook zeker zonder flits te fotograferen. Zo behoud je veel meer de sfeer. Je flits dat snel weg als je niet precies weet wat je doet. En je kan met de D5100 prima met hogere ISO waarden werken, dus maak daar gebruik van! Dus diafragma flink open (lage waarde) en de ISO omhoog als het donker is.
En schiet in RAW formaat. Dan kan je de witbalans achteraf nog aanpassen; je zit al snel met veel te gele foto's.
En schiet in RAW formaat. Dan kan je de witbalans achteraf nog aanpassen; je zit al snel met veel te gele foto's.
Als mijn diafragma ver open gaat wordt dan de sluitertijd niet te lang ?Patrick schreef:Probeer ook zeker zonder flits te fotograferen. Zo behoud je veel meer de sfeer. Je flits dat snel weg als je niet precies weet wat je doet. En je kan met de D5100 prima met hogere ISO waarden werken, dus maak daar gebruik van! Dus diafragma flink open (lage waarde) en de ISO omhoog als het donker is.
Krijg ik dan niet teveel bewogen foto's (moet namelijk wel uit de hand)
Ik fotografeer altijd in RAW trouwens.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Nee, precies andersom. Kleine f-waarde = groot diafragma = grote opening, dus veel licht kan naar binnen. Dus je hoeft je sluiter minder lang open te laten staan.
TuurlijkPatrick schreef:Nee, precies andersom. Kleine f-waarde = groot diafragma = grote opening, dus veel licht kan naar binnen. Dus je hoeft je sluiter minder lang open te laten staan.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Neem dan de AFS 35mm f1.8G. Goede kans dat je die vaker zal gebruiken vanwege de beeldhoek. De 50mm is vaak alweer een beetje lang voor veel werk.
Beide zijn overigens een aanrader!
Ja ik zal eens met gaan kijken welke afstand ik het prettigst vindt om te gebruiken de 35 of de 50mm.Patrick schreef:Neem dan de AFS 35mm f1.8G. Goede kans dat je die vaker zal gebruiken vanwege de beeldhoek. De 50mm is vaak alweer een beetje lang voor veel werk.
Is 50mm niet makkelijker voor portretten dan de 35mm kwa afstand van de persoon?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Makkelijker is niet echt het woord. Anders en meestal iets geschikter. Maar dat is ook wel een van de weinige zaken waar een 50mm op DX echt bruikbaar is. Hij is te lang en/of te kort voor het meeste werk.martin65 schreef:Is 50mm niet makkelijker voor portretten dan de 35mm kwa afstand van de persoon?
Besloten om de 35mm aan te schaffen, meteen maar besteld
Dank je Patrick voor je advies.

Dank je Patrick voor je advies.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je kerst valt vroeg dit jaar...
Je gaat er geen spijt van krijgen. Een heel mooi objectiefje voor een prima prijs!

Je gaat er geen spijt van krijgen. Een heel mooi objectiefje voor een prima prijs!
Ja een beetje wel hePatrick schreef:Je kerst valt vroeg dit jaar...![]()

Ik denk het ook niet, ben erg benieuwd naar de lens.Je gaat er geen spijt van krijgen. Een heel mooi objectiefje voor een prima prijs!
- robcctje
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hallo PatrickPatrick schreef:Nee, precies andersom. Kleine f-waarde = groot diafragma = grote opening, dus veel licht kan naar binnen. Dus je hoeft je sluiter minder lang open te laten staan.
In welk belichtingsstand zet je de camera dan P S A of M ?
Gr Rob
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik schiet vrijwel altijd in A. Zeker ruim meer dan 95%.
Soms in M als dat onder bepaalde omstandigheden een voordeel is. Dat is niet vaak. P heb ik nog nooit gebruikt. S heb ik wel eens geprobeerd, maar ik beïnvloed in de A stand de sluitertijd indirect en dat is voldoende. Ik kan me wel toepassingen voor S voorstellen hoor: als je maximale scherptediepte wilt hebben bij een bepaalde sluitertijd bijvoorbeeld. Maar dat heb ik meestal niet nodig.
Soms in M als dat onder bepaalde omstandigheden een voordeel is. Dat is niet vaak. P heb ik nog nooit gebruikt. S heb ik wel eens geprobeerd, maar ik beïnvloed in de A stand de sluitertijd indirect en dat is voldoende. Ik kan me wel toepassingen voor S voorstellen hoor: als je maximale scherptediepte wilt hebben bij een bepaalde sluitertijd bijvoorbeeld. Maar dat heb ik meestal niet nodig.