foto's maken in overdekt winkelcentrum

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Pauline

foto's maken in overdekt winkelcentrum

Bericht door Pauline » za dec 17 2011 8:33 am

Vanwege mijn ziekte (borstkanker) heb ik opeens veel tijd en daarom besloten een oude hobby op te pakken, nu heb ik dus een D5100 gekocht en probeer er wegwijs in te worden mbv handleidingen, forums, internet etc. maar vanwege de chemo ben ik niet fit om veel info op te nemen en dus ben ik veel afhankelijk van de automatische stand op dit moment..
Nu gaat mijn man vandaag met zijn koor optreden in de Piazza een overdekt winkelcentrum met veel (kunst) licht en wil ik daar graag wat leuke fotos van maken maar zit in dubio hoe de camera nu het best in te stellen is er iemand die nog een tip heeft hoe ik ondanks mijn beperkte kennis op dit moment toch net iets meer uit die foto's zou kunnen halen? Ik heb er ook een Nikon speedlight SB-700. Ik heb de standaardlens en een telelens 55-200. Alle tips zijn welkom..

Michaeldeman

Re: foto's maken in overdekt winkelcentrum

Bericht door Michaeldeman » za dec 17 2011 8:37 am

Hallo,

Eerst de filts op zijn hoogst zetten, als het dan niet goed belicht word; zet het op stand M, sluitertijd rond de 200, en de diafragma zo laag mogelijk. Ik denk dat het dan wel lukt, lukt het nog niet? Ga met de ISO waarde richting de 800,

Groeten,

Michael

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za dec 17 2011 9:39 am

Ik ben het niet met de vorige poster eens. Nikon heeft een heel goed flits systeem, maar daar ook gebruik van!

Ik kan nu ook wel roepen, zet je ISO op x en zet je sluiter op Y, maar, ik ken de locatie niet, dus je zal dat allemaal zelf moeten gaan bepalen.
Wel kan ik je vertellen hoe je dat ongeveer moet doen.

1. Stel je de camera af op het omgevinsglicht.

Je wil met je sluitertijd uitkomen op ongeveer 1/(brandpuntsafstand) dus als je 50mm hebt op ongeveer 1/50.
Als je op 17mm fotografeert, kan zelfs tot 1/30 zakken. Sta je wat verder weg en fotografeer je op 100mm, dan moet je richting 1/100
Omdat je gaat flitsen luistert dit niet zo heel nauw. Dus ik zou uitgaan van 1/50 als startpunt.

Zet je camera op "M", de lichtmeting op "Centrum gericht, en zet je diafragma maximaal open (5.6 neem ik aan), en je sluitertijd op 1/50.
Richt je camera nu op het lichtste punt in de compositie (achtergrond). Niet op een lamp, of op een plek waar net de zon naar binnen schijnt, maar plek waar bijvoorbeeld net een lamp op schijnt ofzo. Stel nu je ISO zo in dat je rond de 1/brandpuntsafstand komt.

Maak een testfoto, en kijk hoe de omgeving belicht is, je onderwerp zal onderbelicht zijn, maar dat is niet erg want het gaat om de omgeving.
Als je te vreden bent met hoe de omgeving er uit ziet op de foto, dan ben je klaar met je voorbereiding. Zo niet, dan verlaag of verhoog je de iso of sluitertijd nog iets.

Als de achtergrond niet te veel verandert als je op en neer loopt, zal je dit ook niet meer opnieuw hoeven te doen.

2. Stel je flitser in

Zet nu je flits aan en zorg dat deze op TTL staat, en zorg dat de flits op de camera op "rear" staat, en zet je flitscompensatie om te beginnen op -1.
Kijk om je heen, of je een wite muur (voorkeur) of wit plafond ziet, en richt daar de flits naar toe.

Maak een foto, en bekijk het resultaat.

Van hier af aan zal zelf je moeten gaan experimenteren met je flits sterker en minder sterk zetten, en welke richting de flitskop naar toe gericht staat.

Het lijkt een heel verhaal, maar het valt allemaal wel mee. Zoals je ziet, zit er even wat werk in je voorbereiding, maar dit kan je al doen voordat je man begint met zijn optreden. Daarna kan je nog even rust nemen. Tijdens het uiteindelijke fotograferen hoef je niet zo veel meer te doen, behalve je flitskop richten en wat experimeteren met de flitscompensatie.

Veel succes, (en ook sterkte natuurlijk)

[Edit] Ik heb proberen het wat leesbaarder te maken..

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » za dec 17 2011 9:58 am

En fotografeer in RAW, kun je achteraf in elk geval de witbalans makkelijk bijstellen.

Als er erg veel kunstlicht is zou ik niet flitsen, dan is een gedeelte "wit" en een gedeelte "geel" licht aanwezig.
ISO beter iets opschroeven dan.

Pauline

Bericht door Pauline » za dec 17 2011 10:20 am

Fijn, bedankt voor de tips/uitleg, ik zit al druk te experimenteren hier thuis met handleiding op de pc de camera op schoot en jullie verhalen erbij.. zweet op de rug van inspanning maar is niet erg, de beste manier het te leren is ws. toch het gewoon te gaan doen.. wat een verschil met vroeger waar ieder shot teveel je een vermogen kostte aan ontwikkelvloeistof, papier etc.

oud0001

Bericht door oud0001 » za dec 17 2011 11:07 am

yzf1kr schreef:
Je wil met je sluitertijd uitkomen op ongeveer 1/(brandpuntsafstand) dus als je 50mm hebt op ongeveer 1/50.
Als je op 17mm fotografeert, kan zelfs tot 1/30 zakken. Sta je wat verder weg en fotografeer je op 100mm, dan moet je richting 1/100
Omdat je gaat flitsen luistert dit niet zo heel nauw. Dus ik zou uitgaan van 1/50 als startpunt.
Even een vraagje, Moet er geen rekening worden gehouden met de cropfactor 1,5.
Een 50mm objectief gedraagd zich niet als 50mm maar als een 75mm op een crop camera en de D5100 is er eentje. Zou dan de minimale sluitertijd niet minimaal 1/75 moeten zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen? Bij een 100mm dan 1/150? Lijkt mij wel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 17 2011 11:12 am

Pauline schreef: Nu gaat mijn man vandaag met zijn koor optreden in de Piazza een overdekt winkelcentrum met veel (kunst) licht en wil ik daar graag wat leuke fotos van maken
Als het onder de enorme kap is van het Piazza centrum in Eindhoven, zul je met die zonneschijn van vandaag daar erg veel gewoon daglicht hebben. Het dak is transparant, er komt een zee aan daglicht binnen.

Zie dakconstructie 1: http://www.youropi.com/nl/eindhoven/loc ... enter-1582" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie dakconstructie 2: http://www.cityscreen.nl/frequentie.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een koor, is de afstand bepalend of je nog iets hebt aan een flitser. Is het koor een kwartet of zoiets, heb je nog wel iets aan een flitser omdat je er dan redelijk dichtbij staat zoals in een huiskamer situatie. Maar bij een enorm koor om die hele groep erop te krijgen is de onderwerpsafstand al gauw zodanig groot dat het intern flitsertje van de camera nauwelijks nog effect heeft.
Gebruik beter een vrij lange sluitertijd (1/30 - 1/90 sec. met de kit (?) standaardlens), grote diafragma-opening (vol open) en afhankelijk van het aanwezig licht een meer of minder hoge ISO (zet auto ISO aan), fotografeer alles met het aanwezige licht, en flits helemaal niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Goodje

Bericht door Goodje » za dec 17 2011 12:12 pm

Léon Obers schreef:
Pauline schreef: Nu gaat mijn man vandaag met zijn koor optreden in de Piazza een overdekt winkelcentrum met veel (kunst) licht en wil ik daar graag wat leuke fotos van maken
Als het onder de enorme kap is van het Piazza centrum in Eindhoven, zul je met die zonneschijn van vandaag daar erg veel gewoon daglicht hebben. Het dak is transparant, er komt een zee aan daglicht binnen.

Zie dakconstructie 1: http://www.youropi.com/nl/eindhoven/loc ... enter-1582" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie dakconstructie 2: http://www.cityscreen.nl/frequentie.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een koor, is de afstand bepalend of je nog iets hebt aan een flitser. Is het koor een kwartet of zoiets, heb je nog wel iets aan een flitser omdat je er dan redelijk dichtbij staat zoals in een huiskamer situatie. Maar bij een enorm koor om die hele groep erop te krijgen is de onderwerpsafstand al gauw zodanig groot dat het intern flitsertje van de camera nauwelijks nog effect heeft.
Gebruik beter een vrij lange sluitertijd (1/30 - 1/90 sec. met de kit (?) standaardlens), grote diafragma-opening (vol open) en afhankelijk van het aanwezig licht een meer of minder hoge ISO (zet auto ISO aan), fotografeer
alles met het aanwezige licht, en flits helemaal niet.
Leon ze heeft meer als alleen haar interne flitser, ze heeft ook een SB700 er bij veranderd dat de zaak niet!

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za dec 17 2011 12:28 pm

Tuihanti schreef:
yzf1kr schreef:
Even een vraagje, Moet er geen rekening worden gehouden met de cropfactor 1,5.
Een 50mm objectief gedraagd zich niet als 50mm maar als een 75mm op een crop camera en de D5100 is er eentje. Zou dan de minimale sluitertijd niet minimaal 1/75 moeten zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen? Bij een 100mm dan 1/150? Lijkt mij wel.
Heel strikt genomen wel, maar het gaat er om dat je de omgeving je redelijk op wil hebben, deze hoeft niet super scherp te zijn want hij val toch buiten je scherptediepte.

Je onderwerp bevries je toch met de flits.

Pauline

Bericht door Pauline » za dec 17 2011 12:45 pm

Het gaat om een groot koor en inderdaad de Piazza in Eindhoven. Ik ga als het me lukt proberen meerdere variaties te doen, zowel met als zonder flits.. had me niet gerealiseerd dat het daar zo licht is inderdaad, in mijn beleving was het een dicht gebouw.Zal ook proberen statief mee te nemen. Wat mij opvalt nu mijn ogen minder worden schiet ik vaker een foto met het schermpje open en dan heb ik ineens een megalange sluitertijd.. normaal kijk ik liever door het glaasje maar dat lukt me soms niet met verminderd zicht. Iemand een idee hoe dat kan, heb ik ergens een instelling veranderd zonder dat ik het weet?

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 17 2011 12:57 pm

Ik zou als tip willen geven om en met flits en zonder flits te fotograferen. Een beetje op twee paarden wedden. En maak ook zeker gebruik van de uitstekende hoge-ISO prestaties van de D5100 indien nodig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Goodje

Bericht door Goodje » za dec 17 2011 12:58 pm

Pauline schreef:Het gaat om een groot koor en inderdaad de Piazza in Eindhoven. Ik ga als het me lukt proberen meerdere variaties te doen, zowel met als zonder flits.. had me niet gerealiseerd dat het daar zo licht is inderdaad, in mijn beleving was het een dicht gebouw.Zal ook proberen statief mee te nemen. Wat mij opvalt nu mijn ogen minder worden schiet ik vaker een foto met het schermpje open en dan heb ik ineens een megalange sluitertijd.. normaal kijk ik liever door het glaasje maar dat lukt me soms niet met verminderd zicht. Iemand een idee hoe dat kan, heb ik ergens een instelling veranderd zonder dat ik het weet?
Maar komt dat wel door de camera ligt het niet aan jou ogen?
Wat je zou kunnen doen is de camera terug zetten naar fabrieks instellingen staat in je menu ergens!
Als ze gelukt zien we ze hier wel gepost worden succes :wink2:

Pauline

Bericht door Pauline » za dec 17 2011 5:05 pm

Nou het was er licht genoeg om zonder flits te werken, wil ze nu bekijken maar kom tot de ontdekking dat het nef bestanden zijn, lekker slim dus.. (NOT) kan ze nu niet openen.. heb zelf de instelling verkeerd gezet sukkel dat ik ben :oops: . Toch maar Capture NX2 aanschaffen want ik geloof dat je ze dan wel kunt openen? Iemand ervaring met Capture?
Het was lastig er iets boeiends van te schieten, overal mensen die voor je camera lopen of tegen je aan butsen, het koor is ook een 'statisch' ding dus heb maar wat koppies eruit gelicht met de telelens.. zal iets plaatsen als ik ze ooit geopend krijg :?

De lange sluitertijd kan denk ik toch niet aan mijn ogen liggen? Zal morgen de camera weer eens terug naar de basisinstellingen resetten..

Bedankt voor alle tips, heb toch uiteindelijk wat teveel op de automatische piloot geschoten, kon nergens iets neerzetten dus liep met dikke jas en twee tassen te modderen tussen al die kerstshoppende mensen, geen rustmoment om even de camera op t gemak uit te pluizen maar gelukkig heb ik een slimme camera :wink:

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za dec 17 2011 5:15 pm

Gewoon NikonView NX2 downloaden, dat is gratis en daar kan je ze ook mee openen en in beperkte mate mee bewerken.

Groeten Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 17 2011 6:27 pm

Juist goed dat je NEF bestanden hebt. 8) Die kan je Met het gratis te downloaden Nikon View NX eenvoudig omzetten naar JPG bestanden. En je kan best aardige bewerkingen doen in dat programma.

Als je echt het onderste uit de kan wil halen met die bestanden heb je inderdaad wat anders nodig. Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk nooit anders dan de combinatie van Nikon Transfer om de foto's naar m'n PC te kopieren (en hernoemen!), View NX om de foto's te bekijken, selecteren en rubriceren en Capture NX voor de bewerking. Maar ook met iets als Adobe Lightroom wordt daar vaak voor gebruikt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”