Nikon D7000 en PS CS4

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
timme058

Nikon D7000 en PS CS4

Bericht door timme058 » wo dec 14 2011 4:30 pm

Ik heb een Nikon D7000 camera en wil in RAW(NEF) fotograferen. Om de foto's te kunnen bewerken heb ik Adobe Photoshop CS4 aangeschaft. Bridge kan de bestanden van mijn D7000 niet lezen, ligt dat aan een instelling of werkt CS4 niet met de D7000?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D7000 en PS CS4

Bericht door Jur » wo dec 14 2011 5:01 pm

Helaas! Voor de D7000 heb je Camera Raw 6.3. of hoger nodig en die werken niet met CS4. Je hebt daarvoor CS5 of PSE 9 of hoger nodig.
Jur

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo dec 14 2011 5:03 pm

Beste T,

Welkom op dit forum.

Jouw vraag scoort als 1 van de meest gestelde vragen.

Oplossing: haal de laatste versie van Adobe's RAW converter, voor iedere nieuwe kamera komt daar (met enige vertraging) een nieuwe versie van.

Probeer ook ens de software van Nikon, deels gratis / deels trial versies via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 14 2011 5:08 pm

Even een recente versie van Adobe Camera Raw ophalen van de Adobe site...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

timme058

Bericht door timme058 » wo dec 14 2011 8:33 pm

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben bang dat Jur gelijk heeft en dat ik een verkeerde investering heb gedaan.
Ik had Camera RAW 6.3 (hierbij staat dat deze geschikt is voor de D7000) al gedownload maar ik kan deze niet installeren met CS4!
Als er nog opties zijn om het werkend te krijgen hoor ik het graag.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo dec 14 2011 9:52 pm

Je kunt de DNG-omzetter downloaden bij Adobe en je NEF-bestanden omzetten in DNG.
Deze kun je dan zonder problemen openen in oudere versies.

Wat is overigens niet begrijp is dat je investeert in CS4, CS5 is namelijk al lang op de markt...
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

timme058

Bericht door timme058 » za dec 17 2011 4:24 pm

Ik heb het programma gekregen maar ik heb er een boek van 32,00 euro bij gekocht om wat wegwijs te worden, het is dus een kleine investering maar wil gewoon een goed programma hebben en hoef niet het nieuwste. Ik dacht met het downloaden van een driver voor de D7000 het probleem op te kunnen lossen maar dat gaat dus helaas niet! Ik heb trouwens het photoshop cs4 boek voor digitale fotografen gekocht omdat ik op verschillende plaatsen las dat dat het "beste" boek is om mee te werken. Het viel niet mee om nog aan een exemplaar te komen, was overal uitverkocht, heb uiteindelijk via bol.com een tweedehands (als nieuw) gekocht. Ik lees ook dat het weinig voordelen heeft om bestanden om te zetten naar dng, behalve dat ze met meerdere programma's te openen zijn maar dat het voor de kwaliteit beter is om raw te handhaven, klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

Kroontje

Bericht door Kroontje » za dec 17 2011 5:10 pm

Hallo

Ik heb dan geen D7000, maar ik had CS4 en daarbij had ik zowel eerst versie 6.3 en daarna 6.5.
Dit heb ik nooit geïnstalleerd.
Alleen een bestandje knippen en plakken naar C:/ Program files/Adobe/Photoshop en dan bij drivers...Als ik het goed heb uit mijn hoofd :)
Eigenlijk de zelfde manier waarop 6.3 gedaan moet worden.

Groet Kroontje

timme058

Bericht door timme058 » za dec 17 2011 5:31 pm

Hallo Kroontje,

Dat klinkt goed!
Maar welk bestandje boel je precies. Ik werk met een Mac en als ik Camera RAW 6.3 download dan wordt die vanzelf geinstalleerd, dat wil zeggen ik krijg dan de melding dat het niet geinstallerd kan worden omdat ik cs4 heb. Als ik in Photoshop kijk moet het volgens mij in de map file formats een bestand voor de D7000 met extensie plugin staan. klopt dat? Alleen vind ik zo'n bestand niet in camera raw 6.3

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » za dec 17 2011 6:20 pm

Probeer het onderstaande eens (met wijzigen van overeenkomstige gegevens mbt CS4 en het Camera Raw bestandje, als je dat kunt vinden (Camera Raw.Xbi, waarbij X de nieuwste versie zou moeten zijn).
Het is mij zo ooit gelukt PSE6 met de D700 te laten werken.

To install with Adobe Photoshop Elements 6.0:

1. Exit Photoshop Elements
2. Open My Computer
3. Double-click Local Disk (C:)
4. Navigate to: (Please read directory carefully)

Program Files\Adobe\Photoshop Elements 6.0\Plug-Ins\File Formats

5. Move the existing Camera Raw.8bi plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.
6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as Step 4.
7. Launch Photoshop Elements.

P.S. misschien moet je Camera Raw download eerst ergens opslaan en dan uitpakken met een unzipper of zoiets om het aparte Camera Raw plugin bestand te vinden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Kroontje

Bericht door Kroontje » za dec 17 2011 6:44 pm

Ike Mac dus...niet gelezen :wink:
Dan houd het bij mij op.

Maar wat Henkk schrijft lijkt er wel op.

Kroontje

Mzwart

Bericht door Mzwart » do jan 05 2012 3:06 pm

Ik overweeg ook om een Nikon D7000 te kopen en wil raw foto's daarna bewerken. Maar ik heb niet zoveel trek om Photoshop cs5 te kopen voor nog eens 1000,- Weet iemand of je de foto's met Gimp wel goed kunt bewerken. Want dat pakket is open source.

vr.gr.

Maurice

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do jan 05 2012 3:28 pm

Als ik foto's met GIMP bewerk, dan zet ik ze eerst om van NEF naar JPG of TIF (met ViewNX (gratis) of Capture NX (niet gratis)) en dan kan GIMP ze bewerken, met de NEF kan GIMP niks.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 05 2012 4:11 pm

Ik meen dat Gimp kan samenwerken met ROW converters. Ik zou even thuis moeten checken op m'n laptop hoe en wat dat ook alweer was.

Ik ben trouwens zelf opgehouden met verkenningen op dit gebeied. De resultaten vielen mij enorm tegen. De bestanden kunnen lezen is een, maar wat ik er daarna uit kon krijgen in vergelijking tot Capture NX was bedroevend slecht.

Capture NX 2 is relatief goedkoop en wat mij betreft een aanrader! En als je eventueel toch nog wat met Gimp zou willen doen dan kan je Capture NX 2 prima TIFF (of JPG) bestanden laten genereren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”