Twijfels bij de Nikon D5100
Twijfels bij de Nikon D5100
Twijfel over camera Nikon D5100 Ik heb van de zomer een Nikon D5100 gekocht. Nu na enige maanden stoeien vind ik het resultaat wel iets tegenvallen qua scherpte. Ik twijfelde bij de aankoop tussen de 5100 en de Nikon D7000. Ik heb ook een D50 en die beelden zijn echt mooi. In beide camera's de 5100 en 7000 zit dezelfde CMOSsensor. In de D50 zit een CCD sensor. Mijn vraag is nu, zijn er mensen die ervaring hebben wat scherpte betreft bij de D7000. Is het plaatje uiteindelijk hetzelfde als bij de D5100 of presteert de D7000 qua scherpte beter.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Twijfels bij de Nikon D5100
kun je wat voorbeelden laten zien ? Ik heb ook een D5100 en ben er tevreden mee. Het zou ook aan de lens kunnen liggen of iets anders.
edit: zie net dat dit het tweede bericht is over je twijfels bij de D5100. Heb je de camera al eens met een andere lens geprobeerd ?
edit: zie net dat dit het tweede bericht is over je twijfels bij de D5100. Heb je de camera al eens met een andere lens geprobeerd ?
Laatst gewijzigd door Frans Heinsbroek op za nov 05 2011 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het zou ook een probleem kunnen zijn met back/front focus. Volgens mij kun je dit niet corrigeren in de D5100.
Bij mijn D7000 heb 1 lens met frontfocus, 1 lens met backfocus en 1 lens is goed. In de D7000 kun je een correctie ingeven. Neemt niet weg dat ik een scherpte probleem heb met de D7000 en deze op dit moment bij Nikon in Beverwijk ligt.
Bij mijn D7000 heb 1 lens met frontfocus, 1 lens met backfocus en 1 lens is goed. In de D7000 kun je een correctie ingeven. Neemt niet weg dat ik een scherpte probleem heb met de D7000 en deze op dit moment bij Nikon in Beverwijk ligt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Er is al veel geschreven over vermeende scherpstelproblematiek met de D7000. Over de 5100 heb ik het nog niet veel gelezen. Omdat het in de 5100 om dezelfde sensor gaat als in de 7000 kan het in jouw geval ook best eens liggen aan het soort lenzen dat je gebruikt: de sensor is zo gevoelig dat het op gaat vallen als je iets minder duur glaswerk gebruikt. De goede sensor legt de beperkingen van het objectief bloot zeg maar.
Test je toestel eens met een duurdere lens die het op een gelijkwaardig toestel wel goed doet. Zo weet je of het probleem aan je camera ligt of aan het gebruikte glas.
Test je toestel eens met een duurdere lens die het op een gelijkwaardig toestel wel goed doet. Zo weet je of het probleem aan je camera ligt of aan het gebruikte glas.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Maak me nou niet bang...
Heb zelf een D50 en al 6jr tevreden. Vanmiddag een D7000 besteld en lees nu deze berichten. Dat kom je niet tegen in de reviews.

-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Er zijn hier tientallen pagina's vol berichten geschreven over de D7000.Tot nu toe weinig over de D5100, alhoewel me dat vanaf het begin verbaast vanwege de identieke sensor.delfsegek schreef:Maak me nou niet bang...Heb zelf een D50 en al 6jr tevreden. Vanmiddag een D7000 besteld en lees nu deze berichten. Dat kom je niet tegen in de reviews.
D7000 is een complex apparaat, vergt goede keuze in de bedieningsopties en duidelijk zijn er sommigen die problemen ondervinden, die soms via garantie oplosbaar bleken maar soms ook niet reproduceerbaar. Een enkeling heeft de D7000 weer ingeruild voor een D90 (?). Al met al lijkt me nog geen enkele reden de D7000 te vrezen (heb een daarmee zeer tevreden familielid).
Ik heb de D50 al een jaar of 7 (?) en de D700 ook al weer 2 1/2 jaar. Met de D7000 is alles wel weer een beetje kritischer. En je moet niet meteen alle new-fandangled options willen gebruiken maar eenvoudig beginnen (qua AF instellingen).
Wacht het lekker af en veel plezier ermee!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Ik heb geen problemen met mijn d7000, die ik vrijwel dagelijks gebruik.delfsegek schreef:Maak me nou niet bang...Heb zelf een D50 en al 6jr tevreden. Vanmiddag een D7000 besteld en lees nu deze berichten. Dat kom je niet tegen in de reviews.
Het is wel zaak de AF- mogelijkheden goed te bestuderen, want daar kan het volgens mij aardig fout gaan als je de verkeerde instellingen kiest. Daar heb ik ook even mee moeten experimenteren. Ik vind de AF ook minder prettig werken dan die van de 300S die ik eerst had.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zie geen reden om aan de D5100 an sich te twijfelen. Er kan natuurlijk altijd een exemplaar bij zitten met een probleempje, maar ik lees vrijwel nooit van problemen. Ik zou eerst eens checken of je objectief/ven front- of backfocus hebben.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat laatste denk ik dus niet. De scherpte zal vooral afhangen van de gebruikte lens. De D5100 zal enerzijds wat gemakkelijker te bedienen zijn (wat soms mindere resultaten zal opleveren) en de D7000 zal - mits goed bediend - in sommige omstandigheden iets beterer foto's opleveren. Verreweg het grootste effect c.q. verschil zal onstaan door de resp. fotografen hoe die de mogelijkheden van hun camera weten te benutten. De invloed van het ding zelf is beperkt en denk niet "hoe duurder, des te mooier de foto's"of 'des te minder ik er zelf aan hoef te doen".Roosa schreef:Twijfel over camera Nikon D5100 .... Mijn vraag is nu, zijn er mensen die ervaring hebben wat scherpte betreft bij de D7000. Is het plaatje uiteindelijk hetzelfde als bij de D5100 of presteert de D7000 qua scherpte beter.
Gr. henk
P.S. Zet die D5100 eerst eens op precies dezelfde instellingen als je D50 qua AF en belichting en kijk dan hoe hij presteert.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?