Ik gebruik inderdaad triggers en dat zijn van die goedkope al wat oudere ebay triggers. Omdat ze niet 100% betrouwbaar zijn zet ik mijn sb-800's altijd op de SU-4 stand, hierdoor worden ze slave ook nog eens getriggerd. Natuurlijk is het geweldig om met de SB-900 de 800's aan te sturen want dat scheelt geloop naar de flitsers. Maar nogmaals bij mij in de studio gebruik ik de flitsers alleen manueel welke ik afstel met een flitsmeter. Als je het wat vaker doet dan weet je dat zonder te meten ook wel.
McNally zweert bij het CLS systeem en David Hobby van strobist.com zweert bij manueel, ik ga voorlopig voor Hobby.
Als je er wat naast zit en je schiet op bijv. 5.6 kun je altijd 1 stop omlaag of 1stop omhoog om de flitsinstelling te compenseren, ook dit scheelt weer lopen.
Blijft een te gekke hobby. Ik heb nu een zelfbouwpakket sound, geluid, licht, infrarood en een trigger voor druppels in Amerika besteld. Daar hoop ik straks op de funbaan van de lokale schietclub kogels te vangen, en natuurlijk leuke dingen met ballonnen en druppels. Dit wordt alleen in het nieuwe jaar een dagje solderen maar zodra ik foto's heb gemaakt zal ik hier wat gaan plaatsen.
Gr.
Jeroen