rookie zoekt flitser
rookie zoekt flitser
Ik ben me aan het oriënteren op een flitser voor de D90. Ik ben er toch wel uit dat ik een Nikon wil. Ik zit te denken aan de 700 of de 900. Maar aan de laatste hangt wel een behoorlijk prijskaartje!
Hebben jullie advies voor mij?
Hebben jullie advies voor mij?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: rookie zoekt flitser
Tja, dat blijft altijd moeilijk.
De SB-900 (of 910) is erg groot en zwaar, maar van de andere kant kan een flitser nooit krachtig genoeg zijn.
Dat is een keuze waar niemand je mee kan helpen.
Zelf zou ik als eerste flitser altijd voor een SB-900 gaan, mocht je daarna nog ander flitsers er bij willen hebben, kan je dan voor een SB-600 of SB-700 gaan..
Trouwens 2e hands komen er ook regelmatig goede flitsers voorbij, voor een redelijke prijs.
De SB-900 (of 910) is erg groot en zwaar, maar van de andere kant kan een flitser nooit krachtig genoeg zijn.
Dat is een keuze waar niemand je mee kan helpen.
Zelf zou ik als eerste flitser altijd voor een SB-900 gaan, mocht je daarna nog ander flitsers er bij willen hebben, kan je dan voor een SB-600 of SB-700 gaan..
Trouwens 2e hands komen er ook regelmatig goede flitsers voorbij, voor een redelijke prijs.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik kan me als bezitter van een SB-700 en SB-900 geheel aansluiten bij de vorige schrijver.
Behalve de krachtiger flits zijn er wat extra dingen in de SB-900 (helaas wel tegen wat veel geld).
Dit zijn onder andere, meer zoombereik, aansturen van 3 in plaats van 2 groepen, aansluiting externe voeding, iets krachtiger converter met korte recycle tijd.
Daarentegen heeft de SB-700 een veel fraaiere hoes, betere filters en is lichter en kleiner.
Het ligt er dus geheel aan wat je met deze fliters nu en in de nabije toekomst wil gaan doen.
Behalve de krachtiger flits zijn er wat extra dingen in de SB-900 (helaas wel tegen wat veel geld).
Dit zijn onder andere, meer zoombereik, aansturen van 3 in plaats van 2 groepen, aansluiting externe voeding, iets krachtiger converter met korte recycle tijd.
Daarentegen heeft de SB-700 een veel fraaiere hoes, betere filters en is lichter en kleiner.
Het ligt er dus geheel aan wat je met deze fliters nu en in de nabije toekomst wil gaan doen.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Eerste wat ik zou zeggen nadenken wat wil ik er mee? is het dat geld waard voor jou?
Een Nikon nemen en diep in de buidel graaien!
Kwaliteit kost wat zeggen ze mijn Metz bevalt tot nu toe nog steeds goed
Een Nikon nemen en diep in de buidel graaien!
Kwaliteit kost wat zeggen ze mijn Metz bevalt tot nu toe nog steeds goed

Dank voor jullie reacties!
Mijn D90 heeft natuurlijk veel mogelijkheden. Ik wil een flitser die in zijn range daarop aansluit en qua mogelijkheden voldoende te bieden heeft. Ik besef dat dat een understatement is. Ik bedoel eigenlijk dat ik geen flitser wil die in eerste instantie leuk lijkt maar op de langere termijn onvoldoende biedt.
Qua flitstechnieken ben ik een rookie. Ik wil dus graag horen wat het verschil is qua mogelijkheden. Voor een deel is dat gezegd, maar ben benieuwd naar andere oordelen.
Mijn D90 heeft natuurlijk veel mogelijkheden. Ik wil een flitser die in zijn range daarop aansluit en qua mogelijkheden voldoende te bieden heeft. Ik besef dat dat een understatement is. Ik bedoel eigenlijk dat ik geen flitser wil die in eerste instantie leuk lijkt maar op de langere termijn onvoldoende biedt.
Qua flitstechnieken ben ik een rookie. Ik wil dus graag horen wat het verschil is qua mogelijkheden. Voor een deel is dat gezegd, maar ben benieuwd naar andere oordelen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Je kunt ook een nissin 866 mark II nemen.Gelijkwaardig aan de 900 van nikon. Je kunt er bijna hetzelfde mee doen voor een beduidend lagere prijs.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Ik ben heel nieuwsgierig wat het verschil is. Wellicht ook interessant voor andere meelezers.peterpj schreef:...bijna hetzelfde...
D750, J5, D850
Daar word ik ook nieuwsgierig van...hoorn666 schreef:Ik ben heel nieuwsgierig wat het verschil is. Wellicht ook interessant voor andere meelezers.peterpj schreef:...bijna hetzelfde...
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ooit analoog begonnen met een zeer lichte flitser en uitgekomen bij de Metz 45. Niet bepaald de kleinste flitser.
Ik heb gekozen voor de SB700 omdat mijn vrouw hem ook mee neemt en het verschil, op dit moment, voor mij net niet groot genoeg om door te drukken voor de SB900.
In mijn achterhoofd zit natuurlijk wel dat als ik hem mis dat ik hem erbij aanschaf, want het lijkt me geweldig om met twee (drie als mijn SB800 het weer doet) te werken.
Kortom, je koopt eerder te licht of te weinig dan teveel. Succes met je keuze!
Ik heb gekozen voor de SB700 omdat mijn vrouw hem ook mee neemt en het verschil, op dit moment, voor mij net niet groot genoeg om door te drukken voor de SB900.
In mijn achterhoofd zit natuurlijk wel dat als ik hem mis dat ik hem erbij aanschaf, want het lijkt me geweldig om met twee (drie als mijn SB800 het weer doet) te werken.
Kortom, je koopt eerder te licht of te weinig dan teveel. Succes met je keuze!
- a vgastel
- Forumlid
Dan lees deze eens hier staat het een en ander
http://dpanswers.com/content/nikon_flash_models.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan best wat geld schelen als je de goede keus maakt voor je zelf.
Hier kun je zien wat er voor verschil is per flits .
http://dpanswers.com/content/nikon_flash_models.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan best wat geld schelen als je de goede keus maakt voor je zelf.
Hier kun je zien wat er voor verschil is per flits .
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad lees je op dpanswers een goede test/vergelijking. De SB900/ SB800 is wat steviger gebouwd en het voornaamste verschil zit 'm in het zoombereik. De Nissin is beter wat betreft overbelasting. De SB900 heeft snel last van oververhitting en springt dan in de blokkering. Dit is bij de SB910 verbetert!
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
Dank voor alle reacties. Ik ga op grond van gelezen info elders waarschijnlijk toch voor de 700. Ik vind het prijsverschil iets te groot.
Heeft iemand nog een tip voor een krachtig batterypack?
Het is hem ook geworden, mede dankzij een mooi aanbod van MM. Batterijen van GP genomen. Nachtje in de lader, morgen maar eens uitproberen. Nu (en de komende tijd) verdiepen in flitstechnieken.martien schreef:Dank voor alle reacties. Ik ga op grond van gelezen info elders waarschijnlijk toch voor de 700. Ik vind het prijsverschil iets te groot.

- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Mooie flitser, wens je erg veel plezier met het uitproberen!
Batterijen zijn de eneloop de beste als je het zo leest op dit forum?
http://batterijenhuis.nl/eneloop-c-475. ... e184eq40h6" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn vol als je ze krijgt en lopen bijna niet leeg
http://batterijenhuis.nl/eneloop-c-475. ... e184eq40h6" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn vol als je ze krijgt en lopen bijna niet leeg