*burp* Aaah, smak smak
Ik wou eigenlijk gewoon zeggen dat ik ooit begonnen ben om voor klanten hele ingewikkelde dubbelbelichtingen met meerdere camera's te maken en allerhande fotografische trucjes om het 'onmogelijke' fotografisch mogelijk te maken. Met Photoshop gaat dat nu veel makkelijker, dus in die zin ben ik er geen fan van, want door (de voorloper van) Photoshop ben ik veel werk kwijtgeraakt.
Maar tegenwoordig kom je niet meer onder fotobewerking uit. Je sensor geeft alleen nullen en enen af die door software (profielen) geïnterpreteerd moet worden voordat je een zichtbaar beeld hebt. Tegen die tijd zijn er al zoveel keuzes gemaakt dat je al niet meer van een 'pure' foto kunt spreken.
Ga je een stap verder en wil je een foto gebruiken voor een communicatiedoel van een klant dan kom je bijna niet om het bewerken in Photoshop heen omdat men alles zoveel mogelijk geoptimaliseerd wil hebben. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld landschapdfoto's; geen enkele 'professionele' landschapsfotograaf kan het zich veroorloven zonder heftig Photoshopwerk zijn landschapjes te verkopen. En ga zo maar door. Er wordt hier ook regelmatig naar een fotograaf verwezen die altijd zijn dochter Eva fotografeert (ben ziijn naam even kwijt); hele mooie foto's, al zijn ze zo heftig bewerkt dat het bijna schilderkunst is geworden
Uiteindelijk is bewerken in Photoshop al lang een onderdeel van de fotografie geworden. Moet er zelf alleen nog wel wat beter in worden.