Hallo allemaal,
in deze donkere dagen zit ik weer eens wat te spelen met mijn flitsers (SB700/900 en R1C1 kit).
Over deze laatste heb ik een vraag, waar ik geen goed antwoord op kan vinden.
Er is bij de batterij van de SU-800 een schakelaartje voor close-up en commander mode.
Nu heb ik in beide standen met 3 groepen flitsers wat foto's gemaakt, maar ik merk geen verschil (ok het antwoord: dan maakt het niet uit en verder vergeten is niet bevredigend).
Het enige verschil dat ik zie is de interface en de mogelijkheid om in de commander mode ook groep 3 TTL te laten doen.
Kan iemand dit iets ophelderen?
Edit: Ik denk dat het eigenlijk niets uit maakt. Je kunt in de close-up mode wat eenvoudiger de balans tussen groep A en B instellen als een soort verhouding. In de commander mode moet je dit doen als verhouding in + of - Ev.
SU-800 vraag
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
SU-800 vraag
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: SU-800 vraag
Close-up is geoptimaliseerd om te werken met twee (groepen) SB-R200 flitsers, je kunt wel drie groepen aansturen (houd de sel-knop maar twee seconden ingedrukt) maar groep C kun je alleen maar op hand instellen tijdens close-up, terwijl je kunt kiezen of je A en B op TTL of M instelt.
Commander kent ook drie grpepen, maar kan ze alledrie op TTL gebruiken en kan ook kiezen tussen twee op M en eentje op TTL en samen met een SB-800 ondersteunt de commander-stand ook AA. Kortom, de commander-stand biedt wat meer opties en is wat geschikter om losse flitsers te bedienen.
Als je de SU-800 alleen gebruikt met twee SB-R200's dan zou ik de close-up stanfd gebruiken, wil je meer dan is de commander-stand geschikterr
Commander kent ook drie grpepen, maar kan ze alledrie op TTL gebruiken en kan ook kiezen tussen twee op M en eentje op TTL en samen met een SB-800 ondersteunt de commander-stand ook AA. Kortom, de commander-stand biedt wat meer opties en is wat geschikter om losse flitsers te bedienen.
Als je de SU-800 alleen gebruikt met twee SB-R200's dan zou ik de close-up stanfd gebruiken, wil je meer dan is de commander-stand geschikterr
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: SU-800 vraag
Hoi, bedankt voor deze info.Roelof schreef:Close-up is geoptimaliseerd om te werken met twee (groepen) SB-R200 flitsers, je kunt wel drie groepen aansturen (houd de sel-knop maar twee seconden ingedrukt) maar groep C kun je alleen maar op hand instellen tijdens close-up, terwijl je kunt kiezen of je A en B op TTL of M instelt.
Het gebruik als besturing met drie groepen in de close-up mode was mij bekend (ik heb 3 SB-R200's) .
Voor de rest is het mij nu duidelijk, je kiest de mode die op dat moment het beste past (ik flits vaak met 3 groepen).
Ik vind de naam voor de modes door Nikon wat ongelukkig gekozen, alsof macro iets anders is, maar dat is een persoonlijke mening over dit verder prachtige setje licht.
D750, J5, D850