D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
HenryT

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Bericht door HenryT » vr dec 23 2011 4:17 pm

Heb begin dit jaar m'n oude camera (D80) ingeruild voor een D7000, nog geen problemen en geen klagen over dit toestel alleen lof.
Kreeg 2 x een aanbod om een gehele bruiloft te fotograveren en heb hiervan een D7000 gekocht.

MvGR
Henry

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » vr dec 23 2011 4:49 pm

@Greef266

Bij de door jou beschreven gebeurtenissen is het moeilijk om hier een antwoord op jouw vraag te krijgen.
Er zijn teveel variabelen. Daarom was mijn tip om naar NSP te gaan en daar de AF te laten nakijken. Dit is nl. een geheel ander probleem als
jouw ongelukje met het objectief. Overigens gingen niet alle problemen op dit forum over backfocus. Er waren ook veel problemen met een gebrek aan scherpte overall.
Jouw probleem met onscherpte zou overigens best te maken kunnen hebben met de plaatsing van een nieuwe mount. Deze moet tot op de honderdste mm nauwkeurig op de zelfde positie geplaatst worden. Ik vindt het vreemd dat NSP geen uitgebreide controle heeft uitgevoerd op de AF, althans dit heb ik niet vernomen uit jouw verhaal.
Maar goed, als je camera dus in orde is, heb je al een variabele weggenomen, en is het makkelijker om de oorzaak van je probleem te achterhalen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » vr dec 23 2011 5:16 pm

@Kroontje

Ik ben heeelll nieuwsgierig waar je dit op baseert.
Ik zou het niet weten, domweg omdat ik de aantallen verkochte camera's niet weet.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr dec 23 2011 5:25 pm

Greef266 schreef: Ook moet ik wel zeggen, dat ik het jammer vind dat niemand iets over de vergelijkbare situatie wenst te zeggen, jullie fotograferen toch allemaal niet uitsluitend buiten? Of binnen allemaal met flits? Ik kan daar mijn SB900 niet gebruiken. Juist in mijn probleem geef ik aan dat het allemaal enkel in de beschreven situaties speelt, en nog gaat daar niemand op in.
dan blijft het dus een discussie om ongefundeerd de kwaliteit van de fotograaf als voornaamste oorzaak aan te wijzen en dat vind ik nu jammer van een forum van dit statuur !
Is er dan niemand met een D7000 die ook bij sporthallen, zalen, of id. fotografeert bij kunstlicht?

verrassend en jammer, want ik krijg ondertussen het idee dat het toch aan mijn toestel ligt volgens de berichten, of volgens suggesties dat het zelfs aan mij zou liggen.
Na veel plezier met m'n Minolta te hebben doorgebracht en vele perfecte foto's gemaakt te hebben, betreur ik mijn switch naar Nikon ten zeerste, maar de kritiek dat ik het niet zou kunnen leg ik naast me neer. Vaker heb ik met mijn lens met de d300 geklikt, zelfde matches, en die waren gewoon super scherp.
Plezier aan je hobby als de foto's niet scherp worden is toch al niet meer het geval, dat heb je helemaal goed. Enkel het gevoel dat je meer dan 3000 euro betaald voor inferieure prestaties, dat is toch jammer. Voor dat bedrag verwacht ik niet te veel als ik scherpe foto's verwacht ook al is dat bij weinig kunstlicht, en ik ben bereid daar vol voor te gaan.

Werpt toch een teleurstellende waas over het licht op de keuze om een D7000 te kiezen.
Greef266
Jij geeft aan veel indoor te fotograferen, wat dan dat is mij nog niet duidelijk.
Ik fotografeer ook indoor ongeveer 75% van mijn foto's.
Gezien de snelheid van de sport kan ik geen flitser gebruiken, dus moet ik hoog de ISO in.
Ik stel deze meestal in op 2500 dan kom ik rond de 1/640 uit. Zelfs dan mis ik ze nog wel eens.
Moet erbij zeggen dat ik dat doe met lichtsterke lenzen, allebei zoom en f2.8 het zijn wel pro lenzen met een razendsnelle AF.
Als ik een serie van 300 foto's gemaakt heb dan zijn er ongeveer 260 bruikbaar.
Van de overige 40 heb ik er bij 20 a 25 twijfels bij de camera, die andere zijn verklaarbaar.
Maar het blijft electronica en optiek, dus er gaat vast wel eens iets mis.

Als ik het kon betalen dan zou ik zo switchen naar een D3s, maar mijn kinderen moeten ook eten :mrgreen:

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » vr dec 23 2011 5:26 pm

Volgens mij zijn er hooguit 15 op dit forum die ooit het betreffende probleem hebben gehad. Daarvan zijn er zeker 8 a 9 die er op dit moment geen last meer van hebben.
Als je dit wegzet tegen het aantal verkochtte D7000's in Nederland en Belgie,zou ik zeggen "PEANUTS".
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr dec 23 2011 5:47 pm

Patrick schreef:@Kroontje: Dat denk ik dus niet! Als mensen een probleem ergens mee hebben laten ze dat veel eerder horen dan wanneer alles naar wens is.
Ten opzichte van toen dat de D90 kwam waren de problemen veel minder.
Ik heb toen ik mijn keuzes ging maken na mijn D40x heb ik dit soort berichten niet gelezen.
Over vlekken, scherp stellen en de A niet gebruiken van de scherp stelkeuzes
En zeker zullen er mensen tevreden zijn, maar mijn mening is dat Nikon een probleem heeft en dat is misschien ook dat hij niet voorradig is en niet alleen de rampen van de bekende landen.
JanR schreef:@Kroontje

Ik ben heeelll nieuwsgierig waar je dit op baseert.
Ik zou het niet weten, domweg omdat ik de aantallen verkochte camera's niet weet.
Lijkt mij niet moeilijk :wink: Jij leest toch al die draadjes over de D7000.
Daar zou je toch ook een conclusie uit kunnen halen als je evt een D7000 wilde kopen :wink:
Giso schreef:Volgens mij zijn er hooguit 15 op dit forum die ooit het betreffende probleem hebben gehad. Daarvan zijn er zeker 8 a 9 die er op dit moment geen last meer van hebben.
Als je dit wegzet tegen het aantal verkochtte D7000's in Nederland en Belgie,zou ik zeggen "PEANUTS".
Ik vind het al erg veel :?

Mijn mening...Ik pas hiervoor :wink:

Groet Kroontje

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr dec 23 2011 6:02 pm

Kroontje,

Dat er in een aantal gevallen wat aan de hand lijkt te zijn ontken ik niet.
Ik heb alleen het probleem niet.
En negatieve ervaringen komen altijd eerder en veel heftiger bovendrijven.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr dec 23 2011 6:12 pm

JanR schreef:Kroontje,

Dat er in een aantal gevallen wat aan de hand lijkt te zijn ontken ik niet.
Ik heb alleen het probleem niet.
En negatieve ervaringen komen altijd eerder en veel heftiger bovendrijven.
Dat weet ik ook wel, maar dit bedoel ik:
Quote:Ten opzichte van toen dat de D90 kwam waren de problemen veel minder.
Ik heb toen ik mijn keuzes ging maken na mijn D40x heb ik dit soort berichten niet gelezen.

Ik vergelijk alleen maar toen de D90 uitkwam.

Kroontje

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr dec 23 2011 6:28 pm

Ja heb je wel gelijk in.

Waar het dan exact aan ligt zal wel een beetje een raadsel zijn, maar ik weet wel dat de 16,2Mpx meespeelt
Je ziet gewoon meer en onvolkomenheden vallen dan gewoon meer op.

Ik weet nog toen de Canon 7D uitkwam, daar stonden de fora ook vol mee. Stelde ook niet lekker scherp.

In beide gevallen kun je je afvragen is een 100% weergave wel realistisch op je monitor.
Dus ben ik ook benieuwd naar de volgende camere met vergelijkbare sensor.
De D4 ligt volgens mij al klaar om te verschepen, die heeft er ook 16,2 en een verbeterd AF systeem.
Ben heel benioeuwd

Caspar
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Caspar » vr dec 23 2011 6:37 pm

Is het zo dat je kan wachten op het afstellen van de AF als je naar Beverwijk gaat? Ik heb vakantie, dus dan kan ik het mooi even laten controleren.
Ik ben hem de komende tijd namelijk liever niet kwijt voor reparatie.
Een hele hoop spullen die ik moet sjouwen...... Daarom hebben we nu een trolley!!
Caspar Wingelaar Fotografie

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 23 2011 6:42 pm

Kroontje schreef:
Patrick schreef:@Kroontje: Dat denk ik dus niet! Als mensen een probleem ergens mee hebben laten ze dat veel eerder horen dan wanneer alles naar wens is.
Ten opzichte van toen dat de D90 kwam waren de problemen veel minder.
En zeker zullen er mensen tevreden zijn, maar mijn mening is dat Nikon een probleem heeft en dat is misschien ook dat hij niet voorradig is en niet alleen de rampen van de bekende landen.
Ik zeg niet dat er niets zou zijn, want dat weet ik niet. Ik zeg alleen dat 50-50 volgens mij zeker niet waar is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Chicco

Bericht door Chicco » za dec 24 2011 12:26 am

Wel ik had dat probleem ook....de 18-105VR presteerde heel goed op mijn D90 maar toen op mijn nieuwe D7000 totaal niet zo als ik gewoon was van op mijn D90.

De AF van de D7000 is ook veel te fijn afgesteld volgens mij....de punten worden ook kleiner en ik had toen veel moeite om deftig op één punt scherp te stellen....ik heb uiteindelijk de AF afgesteld op één punt centraal en toen was het beter.

Maar ik blijf bij het gedacht dat de D7000 toch wel een deftig glas nodig heeft!

Grtz

Chicco

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » za dec 24 2011 8:03 am

Chicco schreef:Wel ik had dat probleem ook....de 18-105VR presteerde heel goed op mijn D90 maar toen op mijn nieuwe D7000 totaal niet zo als ik gewoon was van op mijn D90.

De AF van de D7000 is ook veel te fijn afgesteld volgens mij....de punten worden ook kleiner en ik had toen veel moeite om deftig op één punt scherp te stellen....ik heb uiteindelijk de AF afgesteld op één punt centraal en toen was het beter.

Maar ik blijf bij het gedacht dat de D7000 toch wel een deftig glas nodig heeft!

Grtz

Chicco
Ik ben benieuwd naar het begrip deftig glas, wat versta je hieronder.

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » za dec 24 2011 12:13 pm

Zwarte schreef:
Chicco schreef:Wel ik had dat probleem ook....de 18-105VR presteerde heel goed op mijn D90 maar toen op mijn nieuwe D7000 totaal niet zo als ik gewoon was van op mijn D90.

Grtz

Chicco
Ik kan mij hier iets bij voorstellen. Ik ben begonnen met een sigma 17-50 2.8 etc. en ben daar heel tevreden mee op mijn D7000. Daar kwamen later een 10-24, 105 micro en nog wat bij, ook tot tevredenheid.

Toen kocht ik om een gat op te vullen een 18-105 kitlens, wat een achteruitgang, dit is dus geen lens waarvan ik blij wordt. Deze camera verdient meer, zeker voor de wat meer experimenteerlustige fotograaf.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Chicco

Bericht door Chicco » za dec 24 2011 4:01 pm

Zwarte schreef:

Grtz

Chicco
Zeker geen 18-105VR van nog geen 200 euro...deftig glas bedoel ik 17-55mm2.8f of 17-50mm2.8f Tamron of goede primelenzen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”