Draadloos flitsen lukt niet meer (D700)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Maribex
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Draadloos flitsen lukt niet meer (D700)

Bericht door Maribex » ma dec 26 2011 11:59 pm

Hallo,

Tijdens een foto-shoot werkte het draadloos flitsen van het ene op het andere moment niet meer. Ik werkte met mijn D700 en de SB800.
De instellingen (commanderstand, kanaal, groep, remote) op flitser en camera zijn correct, met dezelfde instellingen werkt het met mijn D300s wel. Het ligt dus niet aan de flitser.
Heeft iemand nog eventuele tips? Kan ik zelf nog wat proberen, of moet ie in reparatie? :(

groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Draadloos flitsen lukt niet meer (D700)

Bericht door Patrick » di dec 27 2011 12:23 am

Heb je de beschikking over een andere camera en/of flitser om te kijken of het aan de hardware ligt? En welke van de twee?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 27 2011 7:31 am

Ik zou de instellingen gewoon eens anders instellen, foto maken en dan weer terug instellen zoals je het bedoelt. Nieuwe opname maken en kijken wat dat oplevert.

Optie 2 om te testen:
Zet de sluitertijd van de camera manueel op een zeer lange tijd, bijv. 4seconden. De flits synchronisatie op het 2e gordijn. Bij opnamen moeten dan eerst de voorflitsen verschijnen en dan na 4 seconden de echte flits voor de opname.
Als de eerste voorflitsen niet verschijnen, zit het probleem bij de camera en/of de ingebouwde flitser van de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Maribex
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maribex » di dec 27 2011 8:01 pm

Patrick schreef:Heb je de beschikking over een andere camera en/of flitser om te kijken of het aan de hardware ligt? En welke van de twee?
Zoals ik al aangaf, als ik mijn D300S gebruik werkt alles normaal.
Léon Obers schreef:Ik zou de instellingen gewoon eens anders instellen, foto maken en dan weer terug instellen zoals je het bedoelt. Nieuwe opname maken en kijken wat dat oplevert.

Optie 2 om te testen:
Zet de sluitertijd van de camera manueel op een zeer lange tijd, bijv. 4seconden. De flits synchronisatie op het 2e gordijn. Bij opnamen moeten dan eerst de voorflitsen verschijnen en dan na 4 seconden de echte flits voor de opname.
Als de eerste voorflitsen niet verschijnen, zit het probleem bij de camera en/of de ingebouwde flitser van de camera.
Helaas, beide opties leveren geen resultaat op. Het lijkt alsof ingebouwde flitser alleen nog maar flitst, en dus geen voorflitsen meer geeft. O.a. ontbreekt het karakteristieke geluid van de voorflits, en de SB800 ontsteekt helaas niet. Het probleem ligt naar mijn mening dus bij de camera.

Desalniettemin bedankt voor jullie reacties.

groet,
Martin
Mooie Nikon-spullen...

rocky
Forumlid
Forumlid

Bericht door rocky » di dec 27 2011 10:41 pm

Ik had de zelfde probleem gehad, kon niks anders doen dan camera opsturen voor reparatie.
het bleek dat de intern fliters kapot is.
na 4 weken kreeg ik mijn camera terug.
nu gebruik ik de interne fliter helemaal niet meer.
met pocketwizard tt5-mini- of mijn pixel tr331setjes

Maribex
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maribex » do dec 29 2011 9:21 pm

Ik heb vandaag de camera maar opgestuurd, hoop dat e.e.a. ondanks de leeftijd van 2,5 jaar toch nog onder de garantie valt, je mag immers op een langere levensduur van een ingebouwde flitser rekenen. Ik hou jullie op de hoogte.

groet,
Martin
Mooie Nikon-spullen...

Maribex
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maribex » do jan 12 2012 6:37 pm

Prijsopgave gekregen, 250 euro, voor het merendeel bestaande uit loonkosten, BTW, administratie- en verzendkosten... :(
Maar ja, niet laten repareren (vervanging SB PCB-neem aan dat dit de interne flitser is) vind ik geen optie, gezien de waarde van de camera.
Kijken of een beroep op coulance nog iets uithaalt (de camera is slechts 2,5 jaar oud.

groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do jan 12 2012 8:39 pm

Maribex schreef:Prijsopgave gekregen, 250 euro, voor het merendeel bestaande uit loonkosten, BTW, administratie- en verzendkosten... :(
Maar ja, niet laten repareren (vervanging SB PCB-neem aan dat dit de interne flitser is) vind ik geen optie, gezien de waarde van de camera.
Kijken of een beroep op coulance nog iets uithaalt (de camera is slechts 2,5 jaar oud.

groeten,
Martin

Garantieclaim bij winkelier neerleggen (die geeft de wettelijke garantie af!) en wijzen op de verwachte levensduur van een D700 (alleen voor Nederland).
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

raymonidas
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door raymonidas » ma jul 16 2012 1:57 pm

Léon Obers schreef:Ik zou de instellingen gewoon eens anders instellen, foto maken en dan weer terug instellen zoals je het bedoelt. Nieuwe opname maken en kijken wat dat oplevert.

Optie 2 om te testen:
Leon,
Al enige tijd zie ik de twee voorflitsen niet meer. Het maakt niet uit wat ik instel. Ik heb je 2de optie uitgeoert en zie totaal twee flitsen, 1 bij het opengaan en een vlak voor het sluiten van de sluiter. Aansturing van de SB700 (commander/slave stand) gaat goed, echter ook weer zonder de meetflitsen.
Wat kan er loos zijn? Of wat moet de instelling zijn om voorflitsen te krijgen?
groet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 16 2012 4:55 pm

raymonidas schreef:Ik heb je 2de optie uitgeoert en zie totaal twee flitsen, 1 bij het opengaan en een vlak voor het sluiten van de sluiter.
Je ziet twee flitsen, eentje begin, een aan het eind. Dan werkt het dus. De eerste is de meetflits.
Het aantal voorflitsjes kan afhankelijk zijn van hoeveel flitsers je als commander functie aanstuurt en afwijkende instellingen je gebruikt. Meestal zie je die voorflitsen helemaal niet separaat. Of bedoel je wat anders?

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » ma jul 16 2012 5:08 pm

Léon Obers schreef:
raymonidas schreef:Ik heb je 2de optie uitgeoert en zie totaal twee flitsen, 1 bij het opengaan en een vlak voor het sluiten van de sluiter.
Je ziet twee flitsen, eentje begin, een aan het eind. Dan werkt het dus. De eerste is de meetflits.
Het aantal voorflitsjes kan afhankelijk zijn van hoeveel flitsers je als commander functie aanstuurt en afwijkende instellingen je gebruikt. Meestal zie je die voorflitsen helemaal niet separaat.
Leon, toch is het anders als ik gewend was. Om het even "fonetisch" weer te geven.....tik...tik...poef. Dus duidelijk twee kleine flitsen en daarna de echte. Ik dacht ff dat dit oude draadje niet meer doorgegeven zou worden en heb het voorgelegd aan de Nikon quick helpdesk. Nog geen duidelijk antwoord. Ik ga zo de camera ook resetten. Even doen.....nee, blijft hetzelfde. zucht....
Wel lijkt het of ik meerdere flitsen als een flits zie, zo snel gaat dat achter elkaar. Camera als commander, TTL, groep A DDL, kanaal 1. SB700 dito als remote/advanced (dus niet op SU-4)
Overigens, als ik de flits instel op Rear, en de knop loslaat, staat er slow en rear...
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 16 2012 5:21 pm

raymonidas schreef: Wel lijkt het of ik meerdere flitsen als een flits zie, zo snel gaat dat achter elkaar.
Het gaat inderdaad snel.
Maar afgezien met het zelf wel of niet kunnen opmerken van voorflitsen, werkt het allemaal?
Met andere woorden zijn de resultaten met flitsen zoals je ervan verwacht?
raymonidas schreef: Overigens, als ik de flits instel op Rear, en de knop loslaat, staat er slow en rear...
Klopt. Het heeft weinig zin alleen Rear te gebruiken als de sluitertijd niet langzaam is (default beneden 1/60 sec.), vandaar dat tevens Slow wordt ingesteld.

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » ma jul 16 2012 5:37 pm

Léon Obers schreef:
raymonidas schreef: Wel lijkt het of ik meerdere flitsen als een flits zie, zo snel gaat dat achter elkaar.
Het gaat inderdaad snel.
Maar afgezien met het zelf wel of niet kunnen opmerken van voorflitsen, werkt het allemaal?
Met andere woorden zijn de resultaten met flitsen zoals je ervan verwacht?
raymonidas schreef: Overigens, als ik de flits instel op Rear, en de knop loslaat, staat er slow en rear...
Klopt. Het heeft weinig zin alleen Rear te gebruiken als de sluitertijd niet langzaam is (default beneden 1/60 sec.), vandaar dat tevens Slow wordt ingesteld.
Default op 1 sec gezet (langste sluitertijd bij flits) Sluitertijden voorkeuze ook lager ingesteld dan 1/60. Ik zal vast iets verkeerd instellen en de camera/flitser combi goed zijn, want de belichtingen zien er goed uit. Nog niet de specifieke toepassing van het meetflitsen uitgeprobeerd met b.v. persoon voor heldere achtergrond. Van Nikon niets meer gehoord, maar ja die zitten onderhand achter de hete aardappelen :)
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » wo jul 18 2012 11:01 am

Gents, nu moet ik ff door het stof..... :mryellow:

Na contact met Nikon en uitproberen met mijn andere flitser (SB800) is gebleken dat alles gewoon goed functioneerd.

Wat was het geval:
Eigenlijk flits ik zelden. Het flits-instel-knopje -links van het objectief- heb ik pas onlangs "ontdekt" bij de workshop van Marco de Paauw om schaduw op te lichten door op het laatste gordijn te flitsen en daarbij ook het licht te temperen.

Hoogstwaarschijnlijk heeft de instelling daarvoor op "rode ogen correctie" gestaan waarbij er achter elkaar drie heel kleine flitsjes afgaan alvorens de eigenlijke flits afgevuurd wordt.. Meetflitsen zijn iets heel anders en zijn vrijwel onzichtbaar.

Kortom met hulp van jullie en Nikon, door schade en schande wat bijgeleerd.
Overigens kan ik er wel om glimlachen hoor....typisch mij :mryellow:

Thanx en een groet van een Flitsende Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 18 2012 11:08 am

raymonidas schreef: Na contact met Nikon en uitproberen met mijn andere flitser (SB800) is gebleken dat alles gewoon goed functioneerd.
Maar ik had ook niet de illusie dat er iets mankeerde aan flitser of camera. :lol: :wink2:
D'r zitten zoveel toeters en bellen dat een per ongeluk ingestelde setting met een iets andere uitwerking al gauw over het hoofd wordt gezien.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”