Deze snap ik niet. De lichtmeting kun je instellen op matrix, centrumgericht of spotmeting. De lichtmeting heeft toch niks met je autofocus te maken? Je kunt niet je lichtmeting op centrum zetten en je AF op spotmeting. Je kunt wel de Af instellen op singlepoint, maar om alle verwarring te voorkomen zou ik dat geen spotmeting noemen. Of zie ik dat verkeerd?Tuihanti schreef:Automatisch gebeurd er bij mij helemaal niets. Hooguit semi auto in A.MarcD5100 schreef:@ Tuihanti :
Die tv was genomen op Auto(matisch) , dus de Iso nog hoger stellen was niet aan de orde.
En moet ik die op Auto iso laten staan of zelf instellen (meningen zijn daar ook over verdeeld).
die 1/30 weet ik dat dit op de rand is , en dat je best 1/100 hebt of meer , maar dan kom ik aan enorme ISO waarden.....
Maar zo die dan (even vloeken) op Auto geen goede foto moeten maken ?
@ George :
Speelt geen rol hoor die scherpstelpunten , was me enkel zo gezegd het zo even te proberen
Automatisch betekend niet automatisch ook een goede foto. Die krijg je eigenlijk pas als je meer handmatig gaat doen.
Zoals ik al aangaf, als de s onder de 1/60 komt dan een statief pakken. Dan hoeft de ISO niet omhoog maar kan de sluitertijd langzamer.
ISO zo laag mogelijk houden en dus zeker niet op de automaat. ISO 100 is altijd mijn startpunt. Liever ISO 100 of 200 met statief dan ISO 1000 uit de hand.
Ga meer handmatig werken en semiauto werken. Gebruik de standen MASP.
Een groot nadeel is idd je objectief die niet bepaald lichtsterk te noemen is.
Deze heb ik gemaakt met de camera op statief.
Lens is de 50mm 1,8G.
S 1,5 seconden F 4,5 ISO200
Lichtmeting centrum gericht. AF op spotmeting.
Hmm, converteren neemt hier weer scherpte weg. De werkelijke foto is op mijn monitor ragscherp.
D5100 lukt niet echt.
D5100 lukt niet echt.
Re: D5100 lukt niet echt.
Aha , dit verklaart ook iets.george013 schreef:De scherptediepte wordt mede bepaald door je sensorafmetinegen. Ik weet niet wat de Olympus heeft, ga ervan uit dat het een compact is. Grotere scherptediepte.
Heb even gekeken op Wiki en idd het is een heel stuk kleiner
Dat doe ik ook niet, maar je ziet toch veel vragen van mensen over een D5100.Ga je eigen draadje niet vergelijken met de D7000 perikelen. Probeer eerst te fotgraferen op een stand die jij kiest en waarvoor jij de verantwoordelijkheid neemt.. Dan gericht teruhzoeken naar wat er fout is gegaan. En zorg dat bij het plaatsen van de foto's je Exif zichtbaar is. Anders wordt het een opnieuw welles/nietes verhaal.
George
En die exif gegevens hoe doe ik dat juist ? (had dit al gevraagd , maar nog geen antwoord)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Op welke site kan je ze plaatsen?MarcD5100 schreef:En die exif gegevens hoe doe ik dat juist ? (had dit al gevraagd , maar nog geen antwoord)
En kan je niet wat originele NEF bestanden (of JPG bestanden als je niet in RAW schiet) ergens neerzetten en die locatie hier vermelden?
Persoonlijke site heb ik niet , dus dingen zoals Photobucket en tinypic en dergelijken.
Als ik die gewoon kan uploaden kan ik gerust een NEF ergens posten hoor
Als ik die gewoon kan uploaden kan ik gerust een NEF ergens posten hoor

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Op Photobucket moet geen enkel probleem zijn; die site gebruik ik ook regelmatig.
Verklein je voorbeeldfoto's naar 1024x1024 max. Zet die neer en je kan eenvoudig forumlinks laten aanmaken. Dat gaat zeker met die site heel eenvoudig met iets als "genereer forumcodes".
Verklein je voorbeeldfoto's naar 1024x1024 max. Zet die neer en je kan eenvoudig forumlinks laten aanmaken. Dat gaat zeker met die site heel eenvoudig met iets als "genereer forumcodes".
@Patrick : thanks , ik ga dat eens proberen zo te doen.
Kga eerst eens kijken met de tips om wat fotos te maken (lichtmeting verzetten , ....)
Dan heb ik juist nog een vraagje over de ISO instelling op de camera.
Als ik de handleiding goed begrijp :
Ik ga naar instellingen , daar kan je iso gevoeligheid instellen
als ik daar op duw
heb ik daar
autom inst iso gevoeligheid
Als ik daar op on "klik" , staat ze op automatisch correct ?
Maar als ik daaronder de gevoeligheid zet bv tot 6400
Daaronder heb ik toch de instelling vanaf wanneer ze automatisch mag verhoogt worden ?
Dus als ik daar 1/30 neem , dan moet die camera toch wachten met verhogen tot wanneer ik aan die sluitertijd kom - lager dan 1/30 ?
Of begrijp ik de handleiding verkeerd ?
Kga eerst eens kijken met de tips om wat fotos te maken (lichtmeting verzetten , ....)
Dan heb ik juist nog een vraagje over de ISO instelling op de camera.
Als ik de handleiding goed begrijp :
Ik ga naar instellingen , daar kan je iso gevoeligheid instellen
als ik daar op duw
heb ik daar
autom inst iso gevoeligheid
Als ik daar op on "klik" , staat ze op automatisch correct ?
Maar als ik daaronder de gevoeligheid zet bv tot 6400
Daaronder heb ik toch de instelling vanaf wanneer ze automatisch mag verhoogt worden ?
Dus als ik daar 1/30 neem , dan moet die camera toch wachten met verhogen tot wanneer ik aan die sluitertijd kom - lager dan 1/30 ?
Of begrijp ik de handleiding verkeerd ?
Laatst gewijzigd door MarcD5100 op za dec 17 2011 2:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wet niet waar je mee bezig bent.
Probeer nu gewoon je camera op A of S, ISO 100 oid, te zetten en ga daar mee spelen. Kom je vanzelf beperkingen tegen waar je tegen aan botst. Ga die dan oplossen via een logische benadering.
Niet vergeten AF-S!!!!!!!
Kom je veel sneller verder en camera-onafhankelijk.
George
Probeer nu gewoon je camera op A of S, ISO 100 oid, te zetten en ga daar mee spelen. Kom je vanzelf beperkingen tegen waar je tegen aan botst. Ga die dan oplossen via een logische benadering.
Niet vergeten AF-S!!!!!!!
Kom je veel sneller verder en camera-onafhankelijk.
George
- Marrie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Misschien handige link.
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... perefotos/
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... perefotos/
D750 D7200
Bedankt voor de link ! Staan idd nog een paar goede dingen in .
Vanmiddag snel een paar foto's genomen en met een paar veranderingen lijken ze toch al iets beter.
Vanmiddag snel een paar foto's genomen en met een paar veranderingen lijken ze toch al iets beter.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En ? Hoe gaat het nu na alle tips ?
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet veel kunnen doen.
Eerst ziek en nu zit m'n goede laptop binnen , dus moet nu nog even wachten tot ik die terug heb. Met dit oude ding heb ik niet echt een mooi scherm en kan er dus grandioos naast zitten als ik iets bewerk
Heb wel al eens snel een paar fotos genomen en die zien er wel beter uit nu
, maar tis dus wachten om even een reeks te gaan maken.
Eerst ziek en nu zit m'n goede laptop binnen , dus moet nu nog even wachten tot ik die terug heb. Met dit oude ding heb ik niet echt een mooi scherm en kan er dus grandioos naast zitten als ik iets bewerk

Heb wel al eens snel een paar fotos genomen en die zien er wel beter uit nu

- jdgraaf
- Forumlid
Naast de al geopperde opties zoals iso en sluitertijden.
Wat ook wel wil helpen, is de automatische correcties uit zetten.
Ik weet dat de D5000 een automatische vertekeningscorrectie mogelijkheid heeft, neem aan dat de D5100 die ook wel zal hebben. De correctie is leuk maar introduceert ook onscherpte. Uit dus die setting, evenals de active-d lighting etc.
Dat soort nabewerkingen kan je veel beter op je PC doen.
Wat ook wel wil helpen, is de automatische correcties uit zetten.
Ik weet dat de D5000 een automatische vertekeningscorrectie mogelijkheid heeft, neem aan dat de D5100 die ook wel zal hebben. De correctie is leuk maar introduceert ook onscherpte. Uit dus die setting, evenals de active-d lighting etc.
Dat soort nabewerkingen kan je veel beter op je PC doen.
Een berg Nikon spullen....
Even een update doen voor iedereen die hier behulpzaam was.
Veel bijgeleerd door te oefenen , tips te gebruiken , dingen te veranderen en weer te veranderen indien het nodige effect ontbrak.
Moet zeggen dat de foto's nadien wel wat scherper waren maar niet om te zeggen dat ik er van achterover viel.
Dacht ook dat het bij de kitlens lag en bij mezelf dus op den duur stel je je wel in de foto's die je maakt , slecht waren ze nu ook niet echt te noemen.
Nu door een ongelukkig toeval is mijn kitlens , m'n 18-55 kapot (eigen schuld dus geen garantie). Was aan het kijken voor een andere maar de prijs van diegene die ik wilde kwam een beetje ongelegen.
Dus had ik op een internetsite een "bulk" versie gekocht van de 18-55 van Nikon voor 99euro nieuw , kon ik weer verder ondertussen.
Na de eerste testfoto's genomen te hebben transfer ik ze thuis naar de pc en begin ik ze te bekijken
, manmanman (om een bekende vlaamse kok te imiteren) : zijn dit de foto's die je wou ? Het zal nog niet zijn dat ik dit wilde.
Mijn foto's zijn 2x scherper dan met de vorige lens
Dacht eerst aan een paar lucky shots maar alle 30 waren even goed (niet van compositie mss , maar van scherpte)
Dus wss was die vorige lens ook niet echt top (hoewel deze dezelfde is) en nochtans was ze opnieuw nagekeken.
Dus ben weer een happy camper
Veel bijgeleerd door te oefenen , tips te gebruiken , dingen te veranderen en weer te veranderen indien het nodige effect ontbrak.
Moet zeggen dat de foto's nadien wel wat scherper waren maar niet om te zeggen dat ik er van achterover viel.
Dacht ook dat het bij de kitlens lag en bij mezelf dus op den duur stel je je wel in de foto's die je maakt , slecht waren ze nu ook niet echt te noemen.
Nu door een ongelukkig toeval is mijn kitlens , m'n 18-55 kapot (eigen schuld dus geen garantie). Was aan het kijken voor een andere maar de prijs van diegene die ik wilde kwam een beetje ongelegen.
Dus had ik op een internetsite een "bulk" versie gekocht van de 18-55 van Nikon voor 99euro nieuw , kon ik weer verder ondertussen.
Na de eerste testfoto's genomen te hebben transfer ik ze thuis naar de pc en begin ik ze te bekijken

Mijn foto's zijn 2x scherper dan met de vorige lens

Dacht eerst aan een paar lucky shots maar alle 30 waren even goed (niet van compositie mss , maar van scherpte)
Dus wss was die vorige lens ook niet echt top (hoewel deze dezelfde is) en nochtans was ze opnieuw nagekeken.
Dus ben weer een happy camper

zet hem maar op beeldformaat middel in plaats van groot
zo ga je van 16 naar 10 megapixel had ook die problemen
zo ga je van 16 naar 10 megapixel had ook die problemen
-
- Clublid
- Contacteer:
Als nieuwkomer op dit forum, maar als ervaren cameragebruiker, volg ik dit draadje met grote interesse. Mogelijk dat TS hier ook wat informatie uit kan putten:
Titel:Fotograferen met een Nikon D5100
Auteur:Man, Dré de
ISBN:978-90-430-2322-1
Ik ga zelf maar eens in de bieb kijken voor dit naslagwerk, wie weet, wat het mij leert over deze camera.
Ik word in elk geval geconfronteerd met voor mij nieuwe feiten omtrent digitale fotografie en cameragebruik. En daar uit voortvloeiend mogelijk nieuwe vragen.
Titel:Fotograferen met een Nikon D5100
Auteur:Man, Dré de
ISBN:978-90-430-2322-1
Ik ga zelf maar eens in de bieb kijken voor dit naslagwerk, wie weet, wat het mij leert over deze camera.

Ik word in elk geval geconfronteerd met voor mij nieuwe feiten omtrent digitale fotografie en cameragebruik. En daar uit voortvloeiend mogelijk nieuwe vragen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N