Ik heb een D90 met een SB-700 flitser. Niks mis mee

Maar...toen ik mijn flitser net had, 'zoomde' hij mee. Een beetje een irritant schuivend geluidje.
Intussen hoor ik te vaak "ooh, oeh en aah wat is die flits fel!" en zoomt hij dus niet meer mee. (ik had hem op --1,0 EV)
Volgens de handleiding doet hij het 'volgens het boekje', en staat hij nu dus automatisch op 14mm bij fx-dx zoom (hoe het ook in het menu moge staan. Het is de eerste optie)
Is er een verband tussen het niet meer mee zoomen (wat dus wel normaal lijkt te zijn?) en die felle flits? Ik moet soms achter me tegen de muur flitsen om nog een beetje nette belichting te krijgen, anders is alles uitgebeten.
Verder heb ik alles al nagekeken, en klopt alles.
Heeft iemand misschien tips die ik kan proberen? Ik kan onderbelichten, maar is dat van invloed op het licht van de flitser of past de camera dat toe op het beeld? Ik fotografeer in raw trouwens

Ik ben gevraagd om op een gala te fotograferen, en ik wil liever niet allemaal van die uitgebeten foto's.
Hopelijk is het een beetje duidelijk, ik heb mijn best gedaan om het probleem een beetje goed te omschrijven.