Nikkor 300mm f4.0 AFS naast TC1.4 verder uitbreiden met 1.7?
Nikkor 300mm f4.0 AFS naast TC1.4 verder uitbreiden met 1.7?
Hallo allemaal,
Ik lees tegenstrijdige berichten over de Nikon TC 1.7 i.c.m. de Nikkor AF-S 300mm f4.0. Veel mensen en reviews raden deze combi af vanwege de dan beperkte lichtsterkte ( f6.7 ) en anderen geven weer aan er bij mooi weer uitstekende foto's mee te maken en ondervinden geen enkele AF problemen.
Zelf heb ik de TC 1.4 en kom bij het fotograferen van roofvogels soms net wat MM te kort. Is het een optie om de TC 1.7 erbij te kopen en deze te gebruiken voor situaties met goed licht? Ik schiet altijd vanuit de auto met een rijstzak dus praktisch nooit uit de hand. Als ik dan op pad ga, kan ik bij minder licht starten met de 300mm 'kaal', bij wat beter licht ( later op de dag ) de TC 1.4 en mocht het een prachtige dag worden met goed licht de extra MM pakken door de 1.7 te gebruiken. Of is dit een hele gekke gedachte?
Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen!
Mvg. Matthieu
Ik lees tegenstrijdige berichten over de Nikon TC 1.7 i.c.m. de Nikkor AF-S 300mm f4.0. Veel mensen en reviews raden deze combi af vanwege de dan beperkte lichtsterkte ( f6.7 ) en anderen geven weer aan er bij mooi weer uitstekende foto's mee te maken en ondervinden geen enkele AF problemen.
Zelf heb ik de TC 1.4 en kom bij het fotograferen van roofvogels soms net wat MM te kort. Is het een optie om de TC 1.7 erbij te kopen en deze te gebruiken voor situaties met goed licht? Ik schiet altijd vanuit de auto met een rijstzak dus praktisch nooit uit de hand. Als ik dan op pad ga, kan ik bij minder licht starten met de 300mm 'kaal', bij wat beter licht ( later op de dag ) de TC 1.4 en mocht het een prachtige dag worden met goed licht de extra MM pakken door de 1.7 te gebruiken. Of is dit een hele gekke gedachte?
Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen!
Mvg. Matthieu
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikkor 300mm f4.0 AFS naast TC1.4 verder uitbreiden met
Beste Matthieu,
Het veschil tussen 1.4 en 1.7 is beperkt.
Ik zou in vorokomende gevallen de foto gewoon wat bijsnijden/croppen en van dat geld iets leukers doen.
Geneuzel over AF is meest internet-gossip: bij goed licht gaat de Nikon AF verder dan de 5.6.
Groeten, Gijs
Het veschil tussen 1.4 en 1.7 is beperkt.
Ik zou in vorokomende gevallen de foto gewoon wat bijsnijden/croppen en van dat geld iets leukers doen.
Geneuzel over AF is meest internet-gossip: bij goed licht gaat de Nikon AF verder dan de 5.6.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Niwreg
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Hoi Matthieu,
Ik heb met de 300mm f4 en de 1.7 converter vorige week nog leuke foto's gemaakt vanaf statief en afstandsbediening.
Het is omgerekend 500mm op een full frame dan. Als je echt voor snelheid gaat is een 500mm beter.
Ik heb met de 300mm f4 en de 1.7 converter vorige week nog leuke foto's gemaakt vanaf statief en afstandsbediening.
Het is omgerekend 500mm op een full frame dan. Als je echt voor snelheid gaat is een 500mm beter.
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik ga eerst eens goed aan de slag met de 300mm + 1.4 TC (420mm / f5.6) om te oordelen of dat klein beetje ( 1.7 ) extra wel zoveel geld waard is.
Ik ga eerst eens goed aan de slag met de 300mm + 1.4 TC (420mm / f5.6) om te oordelen of dat klein beetje ( 1.7 ) extra wel zoveel geld waard is.
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik werk met de 300 mm een 1.7 extender en met de D300S die ik heb, kom ik dan op ca. 600 mm. Goed en scherp. Gebruik deze lens voor wildfotografie. Statief is aan te raden.
Ik heb deze combinatie gehad en was daar verre van tevreden over. De Autofocus werkt gewoon, het geheel wordt alleen een stuk langzamer. Dat is zeker overkomelijk. Bij mij was het vooral de beeldkwaliteit die mij tegenstond, alles werd erg zacht, dus over de scherpte was ik zeker niet te spreken. Ik heb dan ook op het punt gestaan de 1.7 te verkopen. Inmiddels heb ik een 300 f2.8 en dat is een wereld van verschil. De 1.7 is daarop prima te gebruiken. Dus ik zou het bij de 1.4 houden, dat is met de 300 f4 een topcombinatie.
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter
Bedankt voor jouw reactie.Reinder schreef:Ik heb deze combinatie gehad en was daar verre van tevreden over. De Autofocus werkt gewoon, het geheel wordt alleen een stuk langzamer. Dat is zeker overkomelijk. Bij mij was het vooral de beeldkwaliteit die mij tegenstond, alles werd erg zacht, dus over de scherpte was ik zeker niet te spreken. Ik heb dan ook op het punt gestaan de 1.7 te verkopen. Inmiddels heb ik een 300 f2.8 en dat is een wereld van verschil. De 1.7 is daarop prima te gebruiken. Dus ik zou het bij de 1.4 houden, dat is met de 300 f4 een topcombinatie.
Ik hou het dan inderdaad toch bij mijn 300 f4 i.c.m. de TC1.4 en zal om die extra mm te krijgen op 1 of andere manier zelf dichterbij moeten komen.
Herkenbaar probleem, dus ik heb bij mijn f2.8 ook nog een 2 x teleconverter gekocht. Dichtbij roofvogels komen is en blijft toch een uitdaging 

Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter
-
- Forumlid
Mijn ervaring is ook dat de AF van de 300 mm F4 het nog wel doet bij gebruik van een TC 1.7, maar dat de beeldkwaliteit zichtbaar minder is dan met de TC 1.4. Voor mij in ieder geval niet goed genoeg. Ik heb mijn 1.7 dan ook weer verkocht.
Klopt helemaal! Maar soms tot het frustrerende aan toe!!!Reinder schreef:Herkenbaar probleem, dus ik heb bij mijn f2.8 ook nog een 2 x teleconverter gekocht. Dichtbij roofvogels komen is en blijft toch een uitdaging