Portretfoto's met beperkte middelen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
CDesign

Portretfoto's met beperkte middelen

Bericht door CDesign » do dec 29 2011 8:35 pm

Binnenkort komt mijn nichtje een paar dagen over de vloer. Zij is ook serieus bezig met fotograferen. We zullen dus menig uurtje met de camera bezig zijn en het resultaat op de PC bekijken.
We hebben al (min of meer) besloten dat we wat gaan experimenteren met portret fotografie. Ik heb dit nog nooit gedaan dus het is voor mij een beetje uitproberen.

Wat ik heb: kamer(tje) met daglicht-verlichting, twee kleine spots met bijna daglicht kleur, een paar witte lakens (voor achtergrond), Nikon D5100, 18-55 en een 55-200.

Wat ik zoek zijn middelen of tips zodat ik met huis-tuin en keuken spullen toch tot een redelijk belichtingsresultaat kan komen. Alle ideeën zijn welkom, hoe gek of vreemd ze ook mogen lijken.

B.V. D.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Portretfoto's met beperkte middelen

Bericht door Cees » do dec 29 2011 8:37 pm

Wat neemt zij mee?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

george013

Bericht door george013 » do dec 29 2011 8:47 pm

chip54 schreef:Wat neemt zij mee?
Haar bikini.. Is natuurlijk niet het gewenste antwoord.
Als je gaat om te experimenteren met je tweeen, dan schiet je toch gewoon wat en praat erover, doe het over en verder. Als je dan wat te vragen hebt, kun je een gerichte vraag stellen. De ontdekking is mooier als het volgen van richtlijntjes.
George

CDesign

Bericht door CDesign » do dec 29 2011 9:02 pm

@chip54: Zij neemt een Canon 1000D met een 18-55 mm mee, weet niet of ze nog meer lenzen heeft. Zij is in ieder geval aanmerkelijk knapper dan ik dus zal zij "het model" zijn.

@george013: ....een bikini..........misschien een keer met de achterbuurvro .... :shock: sorry
Het zal zeker experimenteren worden. Wat ik zoek zijn geintjes om de belichting te optimaliseren. Dingen die je in huis hebt om bijv.als reflectiescherm te gebruiken, waar je dus nooit bij stil hebt gestaan.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do dec 29 2011 9:06 pm

Wit karton of (harder) het alu folie scherm om een autoruit sneeuwvrij te houden.
Ik zou als basis bestaand licht bijv. venster gebruiken aangevuld met minimaal kunstlicht.
Lage iso, fotgraferen vanaf statief gezien je niet-lichtsterke objectieven.

CDesign

Bericht door CDesign » do dec 29 2011 9:10 pm

Skippy schreef: het alu folie scherm om een autoruit sneeuwvrij te houden.
Zoiets bedoel ik dus, jammer genoeg heb ik niet zo'n scherm. Maar is voor een paar €-tjes te krijgen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do dec 29 2011 9:14 pm

Kleine paraplu/parasol met alu of witte binnenkant om in te flitsen. Prenatal, Hema?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do dec 29 2011 9:14 pm

george013 schreef:
Haar bikini..
George

Ben benieuwd naar het resultaat, evenals dat met de achterbuurvro... :mrgreen:
Groet, Cees

Lid NCN

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do dec 29 2011 9:15 pm

Skippy schreef:Kleine paraplu/parasol met alu of witte binnenkant om in te flitsen. Prenatal, Hema?

Blokker...!!!
Groet, Cees

Lid NCN

CDesign

Bericht door CDesign » do dec 29 2011 9:34 pm

chip54 schreef:
george013 schreef:
Haar bikini..
George

Ben benieuwd naar het resultaat, evenals dat met de achterbuurvro... :mrgreen:
Anders ik wel........

......klopklop........hé schat, koffie lekker......nee da's 't Nikon forum.....niks bijzonders...

......dream on

CDesign

Bericht door CDesign » do dec 29 2011 9:36 pm

chip54 schreef:
Skippy schreef:Kleine paraplu/parasol met alu of witte binnenkant om in te flitsen. Prenatal, Hema?

Blokker...!!!
Xenos, Action, heerlijke winkels voor uitprobeersels!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr dec 30 2011 10:06 am

Als reflectiescherm kun je ook een plaatje styropor (piepschuim) gebruiken; kost bijna niks bij een bouwmarkt. :)
Jur

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 30 2011 11:18 am

Wat ik heb: kamer(tje) met daglicht-verlichting, twee kleine spots met bijna daglicht kleur, een paar witte lakens (voor achtergrond), Nikon D5100, 18-55 en een 55-200.
Schiet alles in RAW.
Gebruik een grijskaart of een grijspunt in VienNX2 om achteraf de WB bij te stellen.
Probeer je achtergrond in de onscherpte te krijgen. Dus een grote opening, maar niet de grootste. 1 stop diafragmeren.
Gooi je ISO omhoog. Dat maakt je S korter. Gebruik een statief, als je die hebt.

Begin met enkel daglicht.
Doe er dan eens 1 lampje bij, maak plaatjes met die lamp in verschillende positie's en bekijk het resultaat.
Bevalt het niet doe er dan een lampje bij. Daar kun je het haar mee oplichten. Neem een a4 velletje papier en maak er een snoot van en doe die op de 2e lamp.

Je kunt met enkel buitenlicht hele mooie platen maken.
Gebruik dan een reflexischerm om de schaduwen iets op te helderen.
Wat kun je zoal gebruiken. Alufolie. Kun je overal met plakband op plakken. Als het moet zelfs aan de binnenkant van een ouwe paraplu.
Smeer eerst pritstift op de stof van de paraplu en plak dan de alu folie er op. Dat kan dus ook een stuk karton zijn.

Je kunt ook een snoot maken om het haar op te lichten. Neem een vel papier A4 en rol het op. Plakband doet de rest. Zie daar heb je een snoot. Daarmee kun je schuin van achteren het haar op helderen waardoor het meer los komt van de achtergrond.

Je eigen crativiteit is je grens.

CDesign

Bericht door CDesign » vr dec 30 2011 1:07 pm

Ik krijg nu het gevoel van "waarom kom ik daar nou niet op" . Geweldige ideeën met simpel papier en Alufolie.
Vandaag of morgen maar eens aan de knutsel.

Ik schiet zowiezo alles in RAW maar m'n grijskaart ben ik kwijt, nieuwe halen.

Als de weergoden meewerken gaan we zeker naar buiten, het bos is hier bijna om de hoek.

Een vraagje nog. Ik lees twee tegenstrijdige tips over de ISO, een hoge en een lage waarde. Ik probeer zelf altijd zo laag mogelijk, ik moet nog wennen aan het feit dat de D5100 vrij hoog kan worden ingesteld zonder storende ruis. Dat was bij mijn Fuji's wel anders. Ik laat het wel afhangen van de hoeveelheid licht en te gebruiken diafragma. Statief heb ik er ook nog bij.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 30 2011 3:24 pm

Een lage ISO waarde is mooier maar, beter een hogere ISO en een scherpe foto dan een lage ISO en een onscherpe foto door bewegingsonscherpte.

De ISO is een van de 3 factoren in de belichtingsdriehoek.
Zolang je onder de kritische waarde van je camera blijft is er niets aan de hand. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”