Vraagje diafragma Sigma 105mm Macro (met OS)
Vraagje diafragma Sigma 105mm Macro (met OS)
Vandaag even zitten spelen met de nieuwe Sigma 105mm f2.8 Macrolens (met OS) van mijn oom. Accuut jaloers maar dat is een bijzaak.
Nu merken we dat we heel moeilijk een diafragma van f2.8 voor elkaar kunnen krijgen. Iedere keer als de lens scherpstelt springt deze vanzelf naar f3.0. Ook op de M-stand springt deze van f2.8. We kunnen hem wel op f2.8 krijgen maar dan moeten we handmatig scherpstellen. Wanneer hij dan op f2.8 staat is het beeld echter niet scherp. Zodra de boel scherp is, springt hij weer terug naar f3.0.
Dit doet zich zowel op de D50 als D90 voor. Blijkbaar snap ik het dus niet. Ik dacht dat het diafragma alleen verspringt bij in/uitzoomen. Echter, het is een primelens dus in/uitzoomen is er niet bij.
Kan iemand dit verklaren??
Nu merken we dat we heel moeilijk een diafragma van f2.8 voor elkaar kunnen krijgen. Iedere keer als de lens scherpstelt springt deze vanzelf naar f3.0. Ook op de M-stand springt deze van f2.8. We kunnen hem wel op f2.8 krijgen maar dan moeten we handmatig scherpstellen. Wanneer hij dan op f2.8 staat is het beeld echter niet scherp. Zodra de boel scherp is, springt hij weer terug naar f3.0.
Dit doet zich zowel op de D50 als D90 voor. Blijkbaar snap ik het dus niet. Ik dacht dat het diafragma alleen verspringt bij in/uitzoomen. Echter, het is een primelens dus in/uitzoomen is er niet bij.
Kan iemand dit verklaren??
Laatst gewijzigd door delfsegek op zo jan 01 2012 6:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraagje diafragma Sigma 105mm Macro (met OS)
Dit is eender als bij de Nikkor 105mm f/2.8 en ik denk andere merken modellen ook. Dit heeft te maken met de bouw van de lens. Als macro is het ivm de korte DOF sowieso niet raadzaam om op een groot diafragma te schieten, f8 of kleiner is beter voor mooiere resultaten.
Focus je op iets wat verder weg is voor bijvoorbeeld portret dan gaat de lens wel tot f2,8
Focus je op iets wat verder weg is voor bijvoorbeeld portret dan gaat de lens wel tot f2,8

Er waren inderdaad wel momenten waarop de lens het wel deed. We hebben echter niet echt kunnen achterhalen wat dit nu precies was.
Bedankt voor de uitleg.
Bedankt voor de uitleg.
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Neem iets meer afstand tot het object dat je wilt fotograferen en dan zal de f2.8 vermoedelijk wel blijven staan.
Kom je "te dichtbij" zal het diafragma een andere waarde hanteren.
Kom je "te dichtbij" zal het diafragma een andere waarde hanteren.
Ik ben de oom met die nieuwe lens en heb me net geregistreerd om gewoon mee te kunnen doen bij het beantwoorden van de hulpvraag van delftsegek.
Heb net een f2.8 bereikt met een afstand van 5 meter !!!!???
Is dat niet absurd veel?
Betekent dit dan dat ik nooit een bloem kan fotograferen van dichtbij met f2.8?
Is dat niet absurd veel?
Hoi oom van de Delftsegek :mrgreen:Marsimerik schreef:Ik ben de oom met die nieuwe lens en heb me net geregistreerd om gewoon mee te kunnen doen bij het beantwoorden van de hulpvraag van delftsegek.
Is dat niet absurd veel?
Ja dat klopt je zult nooit op korte afstand met een diafragma van f2.8 kunnen schieten. Buiten dat er tussen de behaalde f/3.0 en f/2.8 een te verwaarloosbaar verschil zit is het resultaat van een macrofoto bij f/2.8 gewoonweg minder mooi als bijvoorbeeld f/8.0 Je wilt per slot van rekening wel wat detail kunnen zien van een spinnetje of bloemmetje, bij f/2.8 of de mogelijke f/3.0 is de scherpte diepte dermate klein dat je foto maar op een heel klein plekje scherp is van de kop van de spin bijvoorbeeld. Macro schiet je op f/8.0 of kleiner diafragma (Hoger getal)
Dat jou lens pas op 5 meter tot f/2.8 gaat lijkt mij wat ver, dit zou zeker op een meter of 2,5 a 3 al mogelijk moeten zijn? Maar dat durf ik niet te zeggen bij de sigmalens.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ek#p477378" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ek#p465243" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... alguittrek" onclick="window.open(this.href);return false;
even zoeken had je direct wat verder gebracht.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ek#p465243" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... alguittrek" onclick="window.open(this.href);return false;
even zoeken had je direct wat verder gebracht.
Heel erg bedankt voor je reactie.
Dat ik niet eerder gezocht heb heeft te maken met het feit dat ik net nieuw ben op dit forum. maar ook nieuw in de fotografie en nog heel erg aan het zoeken ben.
Je hebt me fantastisch geholpen. Nogmaals dank.
Dat ik niet eerder gezocht heb heeft te maken met het feit dat ik net nieuw ben op dit forum. maar ook nieuw in de fotografie en nog heel erg aan het zoeken ben.
Je hebt me fantastisch geholpen. Nogmaals dank.
Heb mijn testfoto'tje eens bekeken op het "grote" scherm van mijn laptop ipv op het lcd-schermpje van mijn camera.
Ik heb de ring van mijn vriendin gefotografeerd met f5.0 en krijg nu al de complete ring niet scherp in beeld. Een hele beperkte DOF dus. De reacties hier (neem vooral kleiner diafragma) heb ik dus in de praktijk teruggezien.
Altijd fijn om zoiets zelf te ervaren. Weer wat geleerd. Zoals je kunt zien heb ik niet scherpgesteld op het steentje maar op de boog daarboven.

Ik heb de ring van mijn vriendin gefotografeerd met f5.0 en krijg nu al de complete ring niet scherp in beeld. Een hele beperkte DOF dus. De reacties hier (neem vooral kleiner diafragma) heb ik dus in de praktijk teruggezien.
Altijd fijn om zoiets zelf te ervaren. Weer wat geleerd. Zoals je kunt zien heb ik niet scherpgesteld op het steentje maar op de boog daarboven.

Maak nu dezelfde foto op f/12 en manueel focus. (uiteraard een flits gebruiken nu je slecht licht hebt binnen op dit uur van de dag) en je zult zien dat je de hele ring mooi scherp hebt met een mooi detail 
Focus dan op het steentje, dat is immers het mooiste gedeelte van de ring.

Focus dan op het steentje, dat is immers het mooiste gedeelte van de ring.
Trouwens, is er geen Sigma forum?
Geintje...
Geintje...