Een en ander is afhankelijk van het onderwerp dat je wilt gaan fotograferen.
Als je beestjes, insecten e.d. wilt fotograferen is een macroobjectief de beste keuze.
Dat i.v.m. het snellere werken en de werkafstand.
De goedkoopste oplossing is de omkeerring.
Dan is het kwestie van handmatig het diafragma open houden tijdens het focussen.
Als tip zou ik echter als eerste willen zeggen: google er eens op. Bekijk filmpjes op joesoep.
Er is geen beste methode. Iedereen kiest die methode die het beste bij hem/haar past.
Ik doe graag insecten. Dan is een macroobjectief ideaal.
Bij stillevens is een omkeerring uitstekend bruikbaar en erg goedkoop.
Daar kun je dan nog weer een balg bij gaan gebruiken, of niet natuurlijk.
Er zijn diverse mogelijkheden.
Zoeken op het forum en op het internet kan veel duidelijk maken.
Eerlijk gezegd gebruik ik meestal gewoon mijn macroobjectief. Ik schroef het op de body en kan beginnen.
De interne flitser is met een difusor ook prima bruikbaar en dan ben ik gewoon klaar.
Met een omkeerring heb je weer een externe flitser nodig met een beugel om geen schaduw van het omgekeerde objectief te krijgen. Je inderwerp staat met een omgekeerd objectief erg dicht bij.
Bij macro-objectieven geldt wel dat hoe langer het brandpunt hoe groter de werk afstand.
Bij omgekeerde objectieven bepaald het brandpuntafstand de vergrotingsfactor.
Hie korter het brandpunt hoe meer vergroting.
Met macro stel je altijd handmatig scherp. Het voordeel daarvan is dan weer wel dat je ook met oudere macroobjectieven hele mooie platen kunt maken.
Kamera met omkeerring en 50mm AI en zelfgeknutselde flitsdifusor. Deze brengt het flitslicht vlak voor het objectief waar het onderwerp te vinden zal zijn.
1.
Camera met micronikkor 105mm f4 MF. De koker brengt het flitslicht naar voren tot vlak voor het objectief.
2.
Libelle gefotografeerd met 105 micronikkor f4 zonder flits.
3.