advies macro experiment

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
rvandenb

advies macro experiment

Bericht door rvandenb » zo dec 25 2011 12:20 am

Ik heb recent een leuk oud objectief de Nikon 50mm f/1.8 E-Series op de kop getikt. Nu wil ik graag wat gaan experimenteren met macro fotografie. Vanwege het oudere type objectief en m'n D70 een leuke en volledig handmatige uitdaging dacht ik zo.

Wat heb ik verder nodig? Ik dacht zelf aan twee mogelijkheden:

1 - gebruik van tussenringen, zoals de wat oudere K1 t/m K5 tussenringset van Nikon. Hierdoor wordt de afstand tussen body en objectief vergroot. Past de oudere K tussenringset wel op m'n D70?
2 - gebruik van een omkeer ring (BR-2A) en het 50mm objectief omgekeerd op de camera bevestigen.

Wat is in dit geval de beste optie? :roll:

Met de wat oudere spullen uit het pre D-SLR tijdperk (ik ben er erg van gecharmeerd) vraag ik me af in hoeverre de oudere lenzen en tussenringen wel compatable zijn met m'n D70. Ik dacht destijds qua lenzen iig een goede keus te hebben gemaakt vanwege het interne motoriek van de D70.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: advies macro experiment

Bericht door John Jansen » ma dec 26 2011 5:28 pm

Ik zou gaan voor de omkeerring,je zult alles toch handmatg moeten uitvoeren en je werkt op die manier meer vergrotend(lees meer macro)ik heb zelf ook zo'n setje gebruik het weinig meer want met de 105 mm krijg je beter "voor mij "resultaat.

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » ma dec 26 2011 6:02 pm

1- Een omkeerring, is in Uw geval een leuk speeltje.
Je kan er allerlei lenzen op uitproberen.
Zowel oude types als nieuwere.
Zowel primes als zoomlenzen.
Voor een paar euro, heb uren macro pret voor de boeg.
Alles wat filtermaat 52mm. heeft, zal op de omkeerring passen.
Wil je een hoge vergrotingsmaatstaf, dan zullen lenzen met kort brandpuntafstand, meer vergroting geven, dan deze meer brandpuntafstand.

Heb je lenzen met andere filtermaat, dan koop je voor een paar euro, een verloopring,
deze plaats je tussen de omkeerring en de lens,
en weerom kan de pret niet op.

Het belangrijkste vind ik, dat je spelenderwijs, met je lenzen, heel wat ervaring zal opdoen, over macrofotografie, en dit met een heel laag budget.
krijg je er gaandeweg zin in, kan later, met kennis van zaken, een echt macro objectief aanschaffen.

2- Tussenringen kopen, vind ik in Uw geval, minder van toepassing, heb je de ringen liggen, probeer deze even, maar kopen zou ik niet direct doen.

Succes met je experiment.
Laatst gewijzigd door pacha op ma dec 26 2011 6:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » ma dec 26 2011 6:08 pm

Een en ander is afhankelijk van het onderwerp dat je wilt gaan fotograferen.
Als je beestjes, insecten e.d. wilt fotograferen is een macroobjectief de beste keuze.
Dat i.v.m. het snellere werken en de werkafstand.

De goedkoopste oplossing is de omkeerring.
Dan is het kwestie van handmatig het diafragma open houden tijdens het focussen.

Als tip zou ik echter als eerste willen zeggen: google er eens op. Bekijk filmpjes op joesoep.
Er is geen beste methode. Iedereen kiest die methode die het beste bij hem/haar past.

Ik doe graag insecten. Dan is een macroobjectief ideaal.
Bij stillevens is een omkeerring uitstekend bruikbaar en erg goedkoop.
Daar kun je dan nog weer een balg bij gaan gebruiken, of niet natuurlijk.
Er zijn diverse mogelijkheden.
Zoeken op het forum en op het internet kan veel duidelijk maken.

Eerlijk gezegd gebruik ik meestal gewoon mijn macroobjectief. Ik schroef het op de body en kan beginnen.
De interne flitser is met een difusor ook prima bruikbaar en dan ben ik gewoon klaar.

Met een omkeerring heb je weer een externe flitser nodig met een beugel om geen schaduw van het omgekeerde objectief te krijgen. Je inderwerp staat met een omgekeerd objectief erg dicht bij.

Bij macro-objectieven geldt wel dat hoe langer het brandpunt hoe groter de werk afstand.
Bij omgekeerde objectieven bepaald het brandpuntafstand de vergrotingsfactor.
Hie korter het brandpunt hoe meer vergroting.

Met macro stel je altijd handmatig scherp. Het voordeel daarvan is dan weer wel dat je ook met oudere macroobjectieven hele mooie platen kunt maken.

Kamera met omkeerring en 50mm AI en zelfgeknutselde flitsdifusor. Deze brengt het flitslicht vlak voor het objectief waar het onderwerp te vinden zal zijn.
1.
Afbeelding

Camera met micronikkor 105mm f4 MF. De koker brengt het flitslicht naar voren tot vlak voor het objectief.
2.
Afbeelding

Libelle gefotografeerd met 105 micronikkor f4 zonder flits.
3.
Afbeelding

rvandenb

Bericht door rvandenb » ma jan 02 2012 1:55 pm

Wat een goede reacties zeg!! Hier kan ik wel mee aan de slag. Alleen nog even zo'n omkeerring aanschaffen. Voorlopig wel even zoet is :lol:

@Tuihanti: met welke materialen heb je die flits diffusers gemaakt? Ziet er goed uit!

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jan 02 2012 6:24 pm

Foto 1:
Een stofzuigermondstuk voor de meubels. Daar stofzuig je normaal gesproken de bank en stoelen mee.
Dat is dus plastic. Aan de binnenzijde heb ik reflecterend materiaal geplakt. Dat kan met alu folie of b.v. een stukje van een warmte deken uit de EHBO trommel. De difusor heb ik gemaakt van een oude lege fles waar ooit koelvloeistof in heeft gezeten. Kosten zijn dus nul komma nix.

Foto 2:
Een keukenrol. Deze in de lengte doorsneden. Daarna de binnenzijde met reflecterende folie beplakt, dichtgevouwen en met gaffer tape omwonden. kosten zijn ook hier nul komma nix. Allemaal spullen die ik had liggen.

Tegenwoordig maak ik de foto's met de zelfde 105 mm met een kant en klaar gekochte difusor en wel deze:

Afbeelding

Deze foto heb ik er mee gemaakt maar, dan wel met de 105mm F4 AI:

Afbeelding

Veelplezier met knutselen. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”