Aanschaf van een flitser

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Aanschaf van een flitser

Bericht door Schoonderbeek » wo jan 04 2012 10:27 am

Hallo allemaal,

Er werd mij gevraagd of ik op een bruiloft van goede vrienden s'avonds wat leuke fotootjes wil maken.
Geen probleem zij ik. Maar ik heb geen optionele flitser, alleen de standaard flitser op de camera.
Kan iemand mij vertellen wat het grote verschil tussen de flitsers ( resultaat ) ?
Wat bevelen jullie mij aan als aanschaf van een eerste flitser ?
Oja hij moet wel kunnen communiceren met een D60.

Groetjes Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Aanschaf van een flitser

Bericht door jan » wo jan 04 2012 10:50 am

Marco,

Je zou een flitser kunnen huren bij bijvoorbeeld Cameratools in Apeldoorn http://www.cameratools.nl/default.asp?p ... ERHNISB900. Kosten zijn voor 2 dagen zie ik € 22,50.
Kun je gelijk wat ervaring opdoen met het gebruik. Nadeel is wel dat ze een SB910 verhuren en dan wil je misschien niet anders en kost het gelijk weer het maximale :wink:
Ik zie in je onderschrift dat je o.a. een 70-300 gebruikt en dan heb je met de opklapflitser al snel tekort aan licht vanwege het beperkte bereik van de opklapflitser. Maar zo'n avond als aangegeven zul je veelal de 18-55 gebruiken neem ik aan. Maar het moge duidelijk zijn dat je met de opzet flitser meer licht hebt dan met de opklapflitser. Daarnaast gaat het flitslicht van de opklapflitser frontaal naar je onderwerp waarbij je met de optionele flitser bijvoorbeeld via een plafond zou kunnen flitsen (mits deze kan reflecteren) waardoor je onderwerp wat zachter belicht zal worden.
Voor wat betreft de aanschaf van een eerste flitser speelt mee wat wil je naar de toekomst toe, wat vindt je belangrijk dat je flitser zou moeten kunnen en wat wil je er aan uitgeven. Wil je een originele Nikon of vindt je een alternatief merk ook OK. Hier op het forum kom je regelmatig merken tegen als Metz, Nissin. Je kunt natuurlijk ook naar een gebruikte kijken op mp of wellicht heeft iemand op dit forum er 1 voor je in de aanbieding?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Goodje

Bericht door Goodje » wo jan 04 2012 1:11 pm

Staan al zo veel draadjes over lees die eerst en je vraag is beantwoord:
Bij voorbeeld deze http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=36649" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat over de D3100 maar dat maakt niet uit is in grote lijnen niet echt veel verschil en er staan er nog meer succes met Lezen :ugeek:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 05 2012 2:05 am

Ik heb eigenlijk maar een hele simpele tip. Koop een goede flitser (SB-700 lijkt me een logische keus) en ga veel, heel veel oefenen. En veel lezen erover. Goed flitsen is niet makkelijk maar zeker goed te leren. En de resultaten met een opsteekflitser (lelijk woord) zijn eigenlijk altijd beter dan die met de ingebouwde flitser, dus wat mij betreft een vast onderdeel van een goede uitrusting.

Nog een praktische tip: bouncen! Als je de foto's moet maken in een ruimte met niet te hoge plafonds die wit zijn, dan maakt dat het fotograferen met flits zo, zo enorm veel eenvoudiger!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » do jan 05 2012 9:54 am

wat Patrick zegt, en een lightsphere erop. dan heb je ook goeie foto's als het plafond te hoog is.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » do jan 05 2012 5:30 pm

Dank jullie.
Ik ga mij erin verdiepen !

Groeten Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”