(paarden)sportfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
xNicole

(paarden)sportfotografie

Bericht door xNicole » wo jan 04 2012 2:04 pm

Hoihoi!

Ik fotografeer erg vaak (lees: bijna altijd) paarden, en dan vooral actie foto's. Voorheen fotografeerde ik met een Sony a200, maar twee maanden terug heb ik een nieuwe camera gekocht. Een Nikon D5100 met een 55-300mm lens en een 18-105mm. Ik gebruik meestal de 55-300mm lens bij actiefoto's, maar ik heb een probleem. Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om een goede scherpe foto te maken als het om actie gaat. Portret ed. gaat prima, maar als het op bewegende objecten aankomt gaat het mis. Ik dénk dat het ligt aan mijn eigen scherpstel skills, maar hoe zou ik deze dan kunnen verbeteren? Want met mijn andere camera kon ik het wel...

Mijn vraag was dus, wat doe ik fout? En hoe kan ik het beter doen?

Drie voorbeeld foto's (van vorige week, zijn niet de mooiste, maar hier is het wel duidelijk te zien)

1.
Afbeelding
Model: NIKON D5100
ISO: 1100 --> te hoog?
Belichting: 1/160 sec. --> te laag?
Diafragma: 7.1
Brandpuntsafstand: 300mm
Flitser gebruikt: Nee

2. Deze foto is verkeerd scherpgesteld, maar dat blijft ook lastig, want als ik dan scherpstel ben ik nét te laat.
Afbeelding
ISO: 1250
Belichting: 1/160 sec.
Brandpuntsafstand: 220mm

3.
Afbeelding
ISO: 2800 --> erg hoog...
Belichting: 1/400 sec. gewoon goed toch?
Brandpuntsafstand: 80mm

Ter vergelijking een portret die ik wel goed scherp kan schieten
4. Afbeelding

Groetjes!
Nicole Koreman
Laatst gewijzigd door xNicole op wo jan 04 2012 3:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: (paarden)sportfotografie

Bericht door Jur » wo jan 04 2012 2:13 pm

Nicole,

Plaats eens een paar voorbeeldfoto's (liefst met Exif gegevens). Het is lastig om "blind" te beoordelen waar het probleem kan liggen.
Jur

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo jan 04 2012 2:15 pm

Nicole,

Er zijn vele variabelen. Kun je een foto plaatsen waaruit de exif gegevens gelezen kunnen worden. Dan kan men hier op het forum makkelijk zien waar wat mogelijk fout gaat.
Maar wanneer dit niet lukt kun je dan iets vertellen over de sluitertijd en in welke stand je fotografeert? Bijvoorbeeld de Auto stand of op een manuale stand (M), diafragma (A), sluitertijd (S), automatisch programma (P).

Maar het zal waarschijnlijk wel te maken hebben met de sluitertijd. En die kan juist weer afhankelijk zijn van andere instellingen. Fotografeer je in een binnenbak en/of buiten?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

xNicole

Bericht door xNicole » wo jan 04 2012 3:01 pm

Sorry, het is inderdaad wel slim om even foto's erbij te zetten. :oops:
Ik fotografeer overigens altijd met de stand M.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jan 04 2012 3:19 pm

Die stand M is voor de belichting en daar heb je geen problemen mee.

Belangrijker is wat je autofocus instellingen zijn, doe je dit continue (AF-C mogelijkheden/standen bij de D5100 ken ik niet precies, pak de handleiding er eens bij) of nog steeds enkelvoudig zoals bij portretten (je moet dus continue gaan gebruiken).

Hier zou ik eerst mee gaan oefenen en als je dit onder de knie hebt en dan kun je de volgende stappen nemen, b.v.
* een snelle serie schieten om het juiste moment te pakken en/of
* gaan pannen (camera meetrekken met beweging) en de sluitertijd naar beneden brengen (b.v. 1/125s of langzamer) zodat de beweging van de foto afspat.

Succes!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

xNicole

Bericht door xNicole » wo jan 04 2012 3:24 pm

Ik snap dat je bij actie foto's je camera moet instellen op continue focus, dat doe ik dan ook. Bij portret stel ik vaak handmatig scherp, maar dat is niet te doen bij actie.

En ik maak zelf ergens een grote fout, maar waar? Dat is het probleem juist, want met mijn vorige camera ging het wel goed. (daarmee ging pannen ed. ook gewoon goed, dus waarom zou ik het met deze camera niet kunnen?)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo jan 04 2012 3:33 pm

Nicole,

Hou voor je sluitertijd eens min. aan 1,5 x brandpuntsafstand.
Zeker op 300mm gaat de beweging ook duidelijker van invloed zijn.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

xNicole

Bericht door xNicole » wo jan 04 2012 3:41 pm

jan schreef:Nicole,

Hou voor je sluitertijd eens min. aan 1,5 x brandpuntsafstand.
Zeker op 300mm gaat de beweging ook duidelijker van invloed zijn.

Die tip ga ik de volgende keer zeker onthouden! Ik heb net even bij de EXIF gekeken van de portret foto, en daar klopte het ongeveer wel. :)
En inderdaad, ik begrijp dat je bij 300mm niet de allerscherpste foto's kunt maken, maar scherpstellen zou geen probleem moeten zijn toch?

geerttt

Bericht door geerttt » wo jan 04 2012 3:47 pm

Vergroot je diafragma tot f/5,6. Dan krijg je toch net iets meer licht binnen, de ISO moet je (helaas) hoog houden met dit donkere weer... En zorg inderdaad voor een erg korte sluitertijd. 1/400 of korter. Meepannen met je onderwerp en langere sluitertijden gebruiken ben ik zelf niet echt een fan van. Al kan het soms wel leuk zijn. Pannen blijft natuurlijk een goede tip, maar dan nog altijd met sluitertijden van 1/400 of korter.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 04 2012 4:08 pm

Nicole,

Waarom kiezen voor de M-stand voor buitenopnamen? Ik zou met een lange tele eerder kiezen voor sluitertijdvoorkeuze, de S-stand dus. Stel de sluitersnelheid in op 1/400 sec of zelfs sneller als het licht het toelaat. Voor gemiddelde onderwerpen geen EV-correctie gebruiken; bij donkere onderwerpen (zie zwarte paard) een negatieve correctie invoeren (bijvoorbeeld EV -0.3 of - 0.7), bij witte paarden juist een positieve correctie invoeren (bijvoorbeeld EV +0.3 of +0.7). De foto met het zwarte paard was duidelijk overbelicht; het zwarte paard is wat grijs geworden.

In plaats van matrix-meting zou je kunnen kiezen voor centrumgerichte lichtmeting. Als je nog niet in RAW fotografeert, moet je dat nu zeker gaan doen. Je hebt dan nog meer mogelijkheden om achteraf o.a. de belichting en witbalans te corrigeren. De door jou geplaatste foto's hebben naar mijn smaak een magenta-zweem.

Zet verder je camera op de AF-C en Dynamisch veld AF. Schakel Active D-lighting uit.

Succes,
Jur

GemmaJ

Bericht door GemmaJ » wo jan 04 2012 4:59 pm

Maak ook heel vaak foto's van paardensport
heb een sony @700 met een Minolta 80-200 2.8-lens
heb met scherpstellen zelden een probleem
fotografeer in donkere omstandigheden buiten op 2.8
dus automatisch een snellere sluitertijd, met lichter weer op
$4 of F5.6.

Binnen schroef ik de iso bijna altijd op naar 1600,
valt in sommige rijhallen dan nog niet mee
om iets fatsoenlijks te maken.

Buiten met de Sony werkt probleemloos. Heb sinds
een paar maanden een Nikon D200 met een 180 2.8 ervoor
en dat valt echt niet mee als er snelheid in het spel is.

Voor plantjes en stilstaande zaken is mijn Nikon geweldig
maar niet voor beweging.

xNicole

Bericht door xNicole » wo jan 04 2012 5:55 pm

GemmaJ schreef:Maak ook heel vaak foto's van paardensport
heb een sony @700 met een Minolta 80-200 2.8-lens
heb met scherpstellen zelden een probleem
fotografeer in donkere omstandigheden buiten op 2.8
dus automatisch een snellere sluitertijd, met lichter weer op
$4 of F5.6.

Binnen schroef ik de iso bijna altijd op naar 1600,
valt in sommige rijhallen dan nog niet mee
om iets fatsoenlijks te maken.

Buiten met de Sony werkt probleemloos. Heb sinds
een paar maanden een Nikon D200 met een 180 2.8 ervoor
en dat valt echt niet mee als er snelheid in het spel is.

Voor plantjes en stilstaande zaken is mijn Nikon geweldig
maar niet voor beweging.
Precies, ik heb precies hetzelfde. De Nikon vind ik echt heel fijn met portretten ed. terwijl ik mijn Sony op het moment erg mis tijdens actie foto's. Maar ik ben er wel van overtuigd dat mijn Nikon het ook moet kunnen. Zeker aangezien mijn Sony een instap cameraatje was van 300 euro...

Ik fotografeer trouwens met de M-stand zodat ik alles in de hand kan houden. -controlefreak-

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 04 2012 7:15 pm

xNicole schreef: Ik fotografeer trouwens met de M-stand zodat ik alles in de hand kan houden. -controlefreak-
Ik ben zelf ook tamelijk een 'control freak' en heb meer dan 30 jaar uitsluitend met manuele camera's gewerkt, inclusief losse belichtingsmeters e.d. Met de half-automatische modes (A, S) van moderne camera's kun je echt ook 'alles volledig in de hand houden', maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet en goed blijven kijken. Bedoel je met de 'M-stand' tevens ook dat je geen autofocus-instellingen gebruikt? Dat zou ook het e.e.a. kunnen verklaren over de scherpte-problemen. Instapcamera's, zeker de compact camera's, hebben meestal een kleinere sensor dan spiegelreflexen en daardoor ook een grotere scherptediepte.

Mijn hoofdonderwerp is luchtvaart-fotografie en daar komt natuurlijk ook wel enige actie bij kijken. Geen probleem met mijn Nikon's. Ik kan mij echt niet voorstellen dat dat voor een D5100 of D200 anders zou zijn...... :shock:
Jur

GemmaJ

Bericht door GemmaJ » wo jan 04 2012 9:07 pm

even een paar foto's van de Sony

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ga nog even zoeken naar een paar foto's met de Nikon

weaponar

Bericht door weaponar » wo jan 04 2012 9:31 pm

Ik ben in het bezit van een Nikon D3000 (instapmodel) en maak ragscherpe foto's van de paardensport.
Zowel foto's van bijvoorbeeld springen als dressuur of mennen

Geen enkel probleem, denk niet dat hier het probleem zit tussen Nikon of Sony hoor

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”