amateurt schreef:Zullen we stoppen met op de man te spelen... en daar ook niet meer op te reageren? Dank u allen
Even een heel ander en wellicht totaal nieuw gezichtspunt: .....
Willen de D7000 bezitters met vermeende back/front-focus problemen eens mee nadenken of dit al vanaf het begin was of dat het langzaam ontstaan/verergert is?
Als ik door mijn fotos heen loop van het afgelopen jaar, bekruipt mij een beetje het gevoel dat het probleem aan het begin nog niet aanwezig was, daarna langzaam opkwam. Mijn finetuning was aan het begin helemaal niet extreem (tussen +5 en -5) terwijl de camera nu naar NSP is gegaan met -10 tot -20 bij veel van m'n lenzen ...
Zo maar een vaag vermoeden .... iemand ...?
In het begin had ik helemaal geen fine-tuning toegepast, durfde ik niet vanwege de waarschuwing in de handleiding.
Ik dacht laat ik maar niet gaan klooien.
En ook ik heb de eerste foto's nagekeken, dat ik allemaal lekkere scherpe foto's had kan ik niet zeggen, maar je zoekt toch de schuld bij jezelf in eerste instantie.
Op een later tijdstip toen hier op het forum veelvuldig de fine-tuning ter sprake kwam, ben ik er eens grondig mee aan de slag gegaan.
In de tussenliggende tijd had ik nog even een SD-kaart probleem weg te werken.
Nu ben ik met de fine-tuning uitgekomen op -20 voor mijn Tamron 17-50 mm, en voor de Nikkor 18-200 mm op -7.
Het 90 mm macroobjectief van Tamron mooi op 0, echter die stelt weer niet scherp met live-view ben ik gisteren achter gekomen.
Vrgr
Tiny