Wat is nodig voor een bruids reportage

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ringmaster1971

Wat is nodig voor een bruids reportage

Bericht door ringmaster1971 » do jan 05 2012 4:53 pm

Hallo allemaal,

Door goede vrienden ben ik gevraagd of ik hun bruiloft op de foto wil zetten in juni 2012.
Want budget voor een pro is er niet.
Natuurlijk wil ik dat wel doen maar wat heb ik allemaal nodig om alles een beetje goed te doen?
Heb nu een Nikon D90 met met kitlens 18-105 vr, een Yongnuo YN467 speedlite, 2 accu's, genoeg klasse 8 en 10 sd kaarten, gorilapod, een uv filter die standaard op de lens zit en een polarisatie filter een backup kodak camera voor als het met de d90 mis gaat.
Maar uit ervaring weet ik dat de kitlens niet echt super is in ruimtes met weinig licht dus heb er nog een of 2 lenzen bij nodig maar mijn budget is beperkt.
Heb genoeg tijd om te fotograferen de trouwerij is over 2 dagen verdeeld met een rustdag er tussen, alleen de echte trouw momenten in het stadhuis en kerk moeten echt in een keer goed gaan de rest kan evt nog een extra sessie(s) voor worden gedaan.
Ik moet beide trouwsessies goed kunnen doen, portretten kunnen maken, groeps foto's en foto's van het feest en de trouw auto's.
Hiervoor ga ik scenarios/draaiboek maken zodat er niks word vergeten.
Als extra lens zat ik zelf te denken aan de Nikkor 50mm 1.8G maar kan de plank ook misslaan.
Voor de rest zal ik nog een tripod kopen en misschien nog een extra speedlite, accu's en aan paar cheap flash triggers en een beautydisk en umbrellas.
Wie kan mij van advies voorzien?

Gr Anco

HenryT

Re: Wat is nodig voor een bruids reportage

Bericht door HenryT » do jan 05 2012 5:08 pm

Wat heb je nodig:

Een goeie camera / genoeg geheugen kaartjes of een laptop om tussen door wat naar je laptop te zetten / lenzen / extra accu voor de camera / flitser met extra batterijen / accessoire's misschien.
Verder overleg waar het bruidspaar foto's wil laten maken en verken deze locatie zodat je misschien op voorhand al wat inspiratie op kan doen.
Vraag ook wat ze niet willen misschien wel prettig...

Verder suc6 met de shoot..

george013

Bericht door george013 » do jan 05 2012 5:18 pm

Eerst dat UV-filter thuislaten. Komt de bruid in het wit, eerst goed oefenen met de belichting,
George

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do jan 05 2012 5:28 pm

Je bent je in ieder geval al goed en tijdig aan het voorbereiden, dat is zeer belangrijk!

Wat betreft een nieuw objectief is meer lichtsterkte erg handig en ik zou het toch bij een zoom objectief houden, dan ben je flexibeler en sneller om dat ene moment niet te missen.
Je kunt denken aan de Tamron 17-50mm f/2.8 o.i.d.
Voor het flitsen - wat je zeker moet gaan doen - weet ik niet hoe ervaren je bent. Als je niet zo ervaren bent moet je eerst maar eens zorgen dat je het werken met één flitser onder de knie krijgt, voordat je aan meerdere flitsers gaat denken (misschien is je Yongnuo flitser iets onderbemeten en moet je sowieso upgraden qua flitser, maar ik ken deze flitser niet).
Je kunt je eerst wat inlezen in flitsfotografie - zie dit draadje - en dan gaan uitproberen.
Een statief heb ik niet vaak gebruikt bij bruiloften, hooguit bij groepsfoto's waar ik zelf ook op moest staan.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 05 2012 5:39 pm

Wat je vooral nodig hebt: kunde en ervaring!

Dit is een lastige tak van sport. Niet zozeer het feest erbij. Maar bij het huwlijk zelf moet je goed weten wat je doet. En snel kunnen inspelen op onverwachte situaties. Zeker als je moet flitsen.

Daarnaast zijn goede spullen natuurlijk een voordeel. Lichtsterke objectieven zijn een groot voordeel. Maar ervaring is echt het belangrijkste!

Sterkte; je haalt jezelf wat op de hals! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ringmaster1971

Bericht door ringmaster1971 » do jan 05 2012 6:13 pm

Patrick schreef:Wat je vooral nodig hebt: kunde en ervaring!

:
Daarom begin ik er nu al mee kan ik van te voren nog een en ander goed onder de knie krijgen :mrgreen:

ringmaster1971

Bericht door ringmaster1971 » do jan 05 2012 6:16 pm

george013 schreef:Eerst dat UV-filter thuislaten. Komt de bruid in het wit, eerst goed oefenen met de belichting,
George
oeff idd dat gaat niet goed met uv filter ja die trouwen in het wit maargoed ik heb wat speel ruimte

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 05 2012 6:27 pm

Je kunt ook apparatuur huren.

Afgaande vanuit je D90 als basis, verder nog nodig:
17-50mm/2.8 lens en een paar snelle primes, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8 of 1.4, Nikkor 85mm/1.8
Betere flitser, kun je de Yongnuo YN467 als reserve erbij houden.
Reserve body, anders dan die Kodak, het beste ook gewoon een D90

Mooier zou zijn alles full frame, D700 of nog beter D3s
Nikkor 24-70mm, Nikkor 70-200mm, paar snelle Nikkor primes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » do jan 05 2012 7:41 pm

ringmaster1971 schreef:
george013 schreef:Eerst dat UV-filter thuislaten. Komt de bruid in het wit, eerst goed oefenen met de belichting,
George
oeff idd dat gaat niet goed met uv filter ja die trouwen in het wit maargoed ik heb wat speel ruimte
Als de plek niet veranderd , probeer op M te schieten. Niet dat dat beter is, maar je krijgt geen grote belichtingsverschillen als je veel zwart of wit in je meetgebied hebt.
In een niet veranderende omgeving qua licht, gebruik de spotmeting op de lichtste plekken om de belichting te meten en verander deze zodanig dat het histogram rechts aansluit. En houd deze altijd in de gaten, i.c.m het hoge lichten scherm.
Vergeet ook niet dat de flitser in TTL een autonoom belichtingsproces heeft, los van de omgevingslichtopname.
George

ringmaster1971

Bericht door ringmaster1971 » vr jan 06 2012 5:59 pm

Als de plek niet veranderd , probeer op M te schieten. Niet dat dat beter is, maar je krijgt geen grote belichtingsverschillen als je veel zwart of wit in je meetgebied hebt.
In een niet veranderende omgeving qua licht, gebruik de spotmeting op de lichtste plekken om de belichting te meten en verander deze zodanig dat het histogram rechts aansluit. En houd deze altijd in de gaten, i.c.m het hoge lichten scherm.
Vergeet ook niet dat de flitser in TTL een autonoom belichtingsproces heeft, los van de omgevingslichtopname.
George
Bedankt voor de tip George, ik schiet meestal al op de stand M puur om goed te leren omgaan met het toestel, begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de historgram, bedoel je dat links het zwarte deel aan moet sluiten aan het witte rechtse deel zonder dat er gaten in vallen of rare pieken in zitten van over en onderbelicht ?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr jan 06 2012 7:20 pm

Hoi ringmaster1971.
Mijn eerste antwoord op je vraag is ... "rust".
Een rustig hart is erg plezierig om een huwelijksdag te beginnen. :D
Een goede voorbereiding is het halve werk, en geeft je al veel rust.
Een paar jaar geleden werd ik door mijn dochter en schoonzoon gevraagd foto's te maken op hun huwelijksdag.
De voorbereiding zoals ik dat heb aangepakt zal ik hier beschrijven, het is echter wel MIJN manier geweest, en niet dat dat DE manier van voorbereiding is.
Voor mij werkte het in ieder geval goed, en heb je in ieder geval een opzetje hoe het eventueel zou kunnen gaan.
Over het materiaal is al voldoende gezegd, daar laat ik het bij.

Een ding is al goed wat je gedaan hebt, je bent er op tijd bij.
Ik had 9 maanden de tijd om me voor te bereiden, en ben gelijk volop gaan oefenen.
Je spullen onder de knie krijgen is natuurlijk belangrijk, en dat heb ik gedaan door verschillende evenementen te gaan fotograferen.
Alles voor nop natuurlijk, zo gaat dat bij evenementen voor een plaatselijke site/weekblad.
Gewoon de redactie opgebeld en mezelf aangeboden evenementen te willen fotograferen.
Diverse evenemente gedaan en de resultaten kritisch bekeken, en de verbeterpunten meenemen voor een ander evenement.
Tussen de bedrijven door heel erg veel sites van bruidsfotografen bekeken, en veel gelezen over alle ins en outs van de huwelijksfotografie.
Uiteindelijk MOET je toch de stap gaan zetten, en een huwelijk meelopen met een ervaren huwelijksfotograaf.
Hou je ogen en oren open in je omgeving over trouwplannen van diverse mensen.
Neem contact op met de fotograaf/ ceremoniemeester of bruidspaar zelf.
De stoute schoenen aantrekken dus, en erop af.
Huwelijksreportages oefenen leert je de momenten te zien die je niet mag missen, en hoe alles in zijn werk gaat.
Voor mij een must.
Uiteindelijk heb ik 4 huwelijken mee mogen lopen, en dat geeft je inzicht in wat je te wachten staat.
Op de trouwdag van mijn dochter en schoonzoon was ik de rust zelve, en heb ik volop genoten van de dag.

Tot zover mijn ervaring met het voorbereiden van een huwelijk.

Ik wens je veel succes, veel plezier, en gigantische mooie huwelijksfoto's. :D

Vrgr
Tiny

george013

Bericht door george013 » vr jan 06 2012 10:38 pm

ringmaster1971 schreef:
George
Bedankt voor de tip George, ik schiet meestal al op de stand M puur om goed te leren omgaan met het toestel, begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de historgram, bedoel je dat links het zwarte deel aan moet sluiten aan het witte rechtse deel zonder dat er gaten in vallen of rare pieken in zitten van over en onderbelicht ?
Het histigram is een grafische weergave van de helderheden van je foto. Links staan de zwarte partijen en rechts de witte partijen.
Een uitgangspunt is dat van het opvallende licht er gemiddeld 18% wordt weerkaatst, dat is wat op jouw netvlies/sensor/filmvlak komt.. De belichtingsmeter gaat daar ook vanuit en zorgt dat de gemeten waarde een gemiddelde voorstelt, midden in het histogram.

Heb jij nu een beeld met veel licht en waar jij je belichting hebt op gericht, dan verschuift dat van rechts naar het midden. Andersom, heb je een beeld met veel zwart, dan verschuift dat van links naar het midden.
En zo leren spelen. Vergeet de flister niet. Is een ander verhaal.
George

ringmaster1971

Bericht door ringmaster1971 » za jan 07 2012 3:03 pm

Dank je George en Tiny anderen voor de info.
Het word nog een hele klus maar goed veel oefen en dan komt het wel goed.
En ben de rust zelve :mrgreen: en heb inmiddels een leuke verzameling boeken en e-books op het gebied van trouwen, poses en strobist .
Als eerste lens die ik er bij ga kopen is de 50mm 1.8G omdat die erg goed uit de testen komt en ik die veel vaker kan gebruiken, maar die is nu bijna nergens te krijgen :? en overweeg dan de 35mm 1.8G versie te nemen.
Veel lenzen gaan nu nog ver boven mijn budget word dus geen 70-200mm lens :) hou wel mp in de gaten voor leuke koopjes.
Nog een vraag over de uv filters als ik die er af haal voor de reportage is natuurlijk prima maar de lens onbeschermd te laten lijkt mij niet zo handig.
Kan je dan een Hoya(kenko) 67mm Pro1D Digital Protector Filter Pro1 D er op zetten ?? op ebay staan die voor een leuke prijs.

Gr Anco

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 07 2012 3:30 pm

ringmaster1971 schreef: Nog een vraag over de uv filters als ik die er af haal voor de reportage is natuurlijk prima maar de lens onbeschermd te laten lijkt mij niet zo handig.
Afgezien dat je denkt dat er met taarten zal worden gegooid of dat de bruidegom als ridder te paard op een natte dag aan komt gegaloppeerd en de modder langs je oren suist, of juist op een droge stoffige dag, kun je een UV-filter ter bescherming er maar beter aflaten. Het biedt alleen maar nadeel op momenten dat je het juist niet wilt hebben en er niet bij nadenkt dat het juist dan nadelig kan uitpakken. Gebruik een zonnekap als bescherming.

Zie ook:
http://toothwalker.org/optics/flare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://toothwalker.org/optics/filterflare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”