NEF Koppelen aan ViewNX
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
NEF Koppelen aan ViewNX
Hallo,
Gisteren de nieuwe Capture NX 2.3 geinstalleerd en de nieuwe ViewNX 2.2.5. Die laatste zat ik niet op te wachten, maar de oude versie is niet meer in staat om Capture NX2 X64 aan te roepen.
De knop blijft grijs.
Ik werk met Win7 Ultimate X64
Nu kan ik NEF files niet meer koppelen aan ViewNX, standaard worden ze geopend in Capture NX.
Kan ze wel aan andere programma's koppelen maar niet meer aan ViewNX
Iemand een soortgelijk probleem?
Gisteren de nieuwe Capture NX 2.3 geinstalleerd en de nieuwe ViewNX 2.2.5. Die laatste zat ik niet op te wachten, maar de oude versie is niet meer in staat om Capture NX2 X64 aan te roepen.
De knop blijft grijs.
Ik werk met Win7 Ultimate X64
Nu kan ik NEF files niet meer koppelen aan ViewNX, standaard worden ze geopend in Capture NX.
Kan ze wel aan andere programma's koppelen maar niet meer aan ViewNX
Iemand een soortgelijk probleem?
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Wat heb je al geprobeerd? Dit lijkt me een windows-gebruiksvraag. Standaard is de programmakoppeling aan extensies te regelen via rechtermuisknop, openen met ..., en dan programma kiezen; en zo nodig bladeren kiezen, als VNX er niet bij staat, tot je het exe-bestand van VNX vindt (ergens bij program files).
Je kunt NEF maar aan één programma koppelen.
Je kunt NEF maar aan één programma koppelen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Henkk,
Precies datgene wat je zegt.
Ik kan via eigenschappen het programma kiezen.
Maar als ik die keuze maak dan wordt het niet uitgevoerd.
ViewNX komt gewoon niet in de lijst voor.
Het programma staat onder Program Files(X86)
CaptureNX staat daar niet meer, die staat nu onder Program Files
Precies datgene wat je zegt.
Ik kan via eigenschappen het programma kiezen.
Maar als ik die keuze maak dan wordt het niet uitgevoerd.
ViewNX komt gewoon niet in de lijst voor.
Het programma staat onder Program Files(X86)
CaptureNX staat daar niet meer, die staat nu onder Program Files
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Jan,
Hoe je via eigenschappen het programma kunt kiezen, weet ik niet. Ik doe het via "openen met ..".
Een andere manier is in windowsverkenner, extra, mapopties, bestandstypen.
Maar zie je vervolgens dus wel via "bladeren" in program files ViewNX2.exe ? En als je dat selecteert en op openen klikt, gebeurt er dan niks? Het moet dan in het lijstje te kiezen programma's komen te staan en zo te selecteren zijn, evt. als standaard als je het vinkje daarvoor aanzet.
Het staat waarschijnlijk onder program files x86 omdat het (kennelijk?) geen 64 bits programma is of als zodanig wordt herkend. Maar ik denk niet dat dat wat uitmaakt.
Groet, Henk
Hoe je via eigenschappen het programma kunt kiezen, weet ik niet. Ik doe het via "openen met ..".
Een andere manier is in windowsverkenner, extra, mapopties, bestandstypen.
Maar zie je vervolgens dus wel via "bladeren" in program files ViewNX2.exe ? En als je dat selecteert en op openen klikt, gebeurt er dan niks? Het moet dan in het lijstje te kiezen programma's komen te staan en zo te selecteren zijn, evt. als standaard als je het vinkje daarvoor aanzet.
Het staat waarschijnlijk onder program files x86 omdat het (kennelijk?) geen 64 bits programma is of als zodanig wordt herkend. Maar ik denk niet dat dat wat uitmaakt.
Groet, Henk
-
- Forumlid
Henk,
Ja ik kan via bladeren het programma selecteren, maar vervolgens gebeurt er niets.
alle andere programma's kan ik wel aan NEF toewijzen, bijv Word ( heb je wel niets aan maar het kan )
Ja ik kan via bladeren het programma selecteren, maar vervolgens gebeurt er niets.
alle andere programma's kan ik wel aan NEF toewijzen, bijv Word ( heb je wel niets aan maar het kan )
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
En gaat het via mapopties/bestandstypen ook niet? Dat is de meest directe weg.
-
- Forumlid
Henk,
Nee daar gaat het ook niet, zal vieuwNX nog eens opnieuw installeren.
Nee daar gaat het ook niet, zal vieuwNX nog eens opnieuw installeren.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoi,
Heb je het al geprobeerd via start/configuratiescherm/standaardprogramma's en dan kiezen voor "een bestandstype of protocol aan een programma koppelen"
In de lijst die dan verschijnt (kan even duren) scrollen naar .nef en daarop klikken. Rechts zie je het programma staan waar .nef momenteel aan gekoppeld is.
Dan rechtsboven klikken op "ander programma" en dan op het gewenste programma klikken (eventueel via bladeren het gewenste programma zoeken).
Ik gebruik Windows 7 Pro 64bits en bij mij werkt dat op die manier.
Succes ermee!
Heb je het al geprobeerd via start/configuratiescherm/standaardprogramma's en dan kiezen voor "een bestandstype of protocol aan een programma koppelen"
In de lijst die dan verschijnt (kan even duren) scrollen naar .nef en daarop klikken. Rechts zie je het programma staan waar .nef momenteel aan gekoppeld is.
Dan rechtsboven klikken op "ander programma" en dan op het gewenste programma klikken (eventueel via bladeren het gewenste programma zoeken).
Succes ermee!
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Wat parten kan spelen is dat Nikon programma's ook na verwijderen of nieuw installeren allerlei sporen achterlaten in het register. Een nieuwe installatie gaat dan gewoon verder met de oude registerwaarden. Oplossing is alles van Nikon netjes verwijderen (via configuratiescherm), vervolgens via regedit alles wat naar Nikon verwijst deleten uit het register (gebruik de zoekfunctie), opnieuw opstarten en dan je nieuwste Nikon programma's schoon opnieuw installeren.
Of bel Nikon support, want het wordt toch te gek dat dit nog steeds zo zou moeten.
Groet, Henk.
Of bel Nikon support, want het wordt toch te gek dat dit nog steeds zo zou moeten.
Groet, Henk.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
JanR's probleem ervaar ik sinds de laatste C en V updates ook, net zo.andIc schreef:Hoi,
Succes ermee!
Ik gebruik W7 Home Premium 64bits. In het configuratiescherm staat hier onder "Programma's" alleen "Programma verwijderen", maar als je op "Programma's" klikt verschijnt er o.a. "Een bestandstype altijd met een specifiek programma openen". Het venster dat vervolgens geopend wordt heet dan inderdaad "een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen".
Als ik daarin "nef" selecteer en dan zorgvuldig de vereiste stappen zet om View NX 2 eraan te koppelen is het resultaat nihil. Alles blijft hetzelfde als toen ik ermee begon: nef blijft gekoppeld aan Capture NX2 (en - tegenwoordig - Windows Photo Viewer!) maar niet aan View NX2. Hetzelfde heb ik al verscheidene malen geprobeerd door rechtsklikken op een nef-bestand en dan "openen met". Met hetzelfde gebrek aan resultaat.
Opmerkelijk is inderdaad dat ik in al deze pogingen telkens naar de map "Program Files" wordt gestuurd, waar Capture NX2 sinds de laatste update gehuisvest is, terwijl ik dan om ViewNX2.exe aan te wijzen weer in de map "Program Files (x86)" moet spitten.
Allemaal erg irritant. Ik zal dit verhaaltje ook maar even naar Nikon sturen.
@henkk: regedit inschakelen om Nikonrestanten te verwijderen zou niet nodig zijn, want Nikon heeft daar een speciaal tooltje voor (regtool.exe, als ik mij niet vergis). Maar dat zou wel vervelend zijn, want dan zou ik b.v. ook al mijn bestandsnaam-instellingen voor Nikon Transfer weer opnieuw moeten opbouwen.
Waarom zijn al die Nikon toepassingen en updates toch steeds op beta-niveau...

EDIT: het heet niet "regtool", maar "regsweeper".
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Forumlid
Jaap,
Klopt precies met wat ik ervaar.
Ergens is er iets niet goed met de installatie van beide paketten.
Het lijkt er sterk op dat Capture iets in het register doet wat niet meer te wijzigen is, althans niet op de normale manier.
Kan mijn NEF bestanden wel makkelijk koppelen aan LR, maar ook daarna lukt koppelen aan NX niet.
Klopt precies met wat ik ervaar.
Ergens is er iets niet goed met de installatie van beide paketten.
Het lijkt er sterk op dat Capture iets in het register doet wat niet meer te wijzigen is, althans niet op de normale manier.
Kan mijn NEF bestanden wel makkelijk koppelen aan LR, maar ook daarna lukt koppelen aan NX niet.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Jaap, Jan,
Inderdaad regsweeper heb ik ook wel over gelezen maar dat zou een product-specifiek programma zijn dat met de oorspronkelijke software is meegeleverd. Ik heb het bij ViewNX2 niet aangetroffen en ook niet bij CNX2.
Wat Jaap zegt dat andere Nikon-instellingen dan ook verdwijnen, is uiteraard waar. Misschien is er een manier om die te bewaren? Wellicht staan die niet in het register maar ergens in de programma-instellingen van CNX2 en kun je het bewuste bestand tijdelijk elders bewaren (bijv. de individuele aanpassingen (zoals verscherping) in CNX2 staan ook ergens in een bestand).
Groet, Henk
Inderdaad regsweeper heb ik ook wel over gelezen maar dat zou een product-specifiek programma zijn dat met de oorspronkelijke software is meegeleverd. Ik heb het bij ViewNX2 niet aangetroffen en ook niet bij CNX2.
Wat Jaap zegt dat andere Nikon-instellingen dan ook verdwijnen, is uiteraard waar. Misschien is er een manier om die te bewaren? Wellicht staan die niet in het register maar ergens in de programma-instellingen van CNX2 en kun je het bewuste bestand tijdelijk elders bewaren (bijv. de individuele aanpassingen (zoals verscherping) in CNX2 staan ook ergens in een bestand).
Groet, Henk
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Kun je het programma opnieuw installeren maar dan als administrator? Dat wil nog wel eens helpen. Ook heb je de mogelijkheid in Window 7 te installeren in de compabiliteitsmode.
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
henkk schreef:Jaap, Jan,
Groet, Henk
Regsweeper is volgens mij een onderdeel van Norton.
-
- Forumlid
De vorige versie van ViewNX gaf dit specifieke probleem niet.
En als admin installeren is helaas ook niet de oplossing.
En als admin installeren is helaas ook niet de oplossing.