Mini fotostudio

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Mini fotostudio

Bericht door Léon Obers » zo jan 08 2012 1:18 pm

KirstenLindeboom schreef:Dus die lampen zijn niks, begrijp ik?
Dan gaat het dus alleen om de "kubus" zelf. Het gaat mij erom dat de achtergrond mooi egaal is en dat je dus op de foto geen kreukels en vouwen ziet..
Tja, ik begrijp die interesse in zo'n tentje en zo'n kubus eigenlijk niet. Het geeft meestal weinig contrast, oninteressant licht op een product. Zonder fatsoenlijke licht/donker verhoudingen worden producten er "plat" van, zonder ruimtelijkheid.
Het heeft mij nooit kunnen bekoren in de jarenlange studiofotgrafie wat ik heb gedaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo jan 08 2012 1:19 pm

Jij prefereert een tafel?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » zo jan 08 2012 1:27 pm

Léon Obers schreef:
KirstenLindeboom schreef:Dus die lampen zijn niks, begrijp ik?
Dan gaat het dus alleen om de "kubus" zelf. Het gaat mij erom dat de achtergrond mooi egaal is en dat je dus op de foto geen kreukels en vouwen ziet..
Tja, ik begrijp die interesse in zo'n tentje en zo'n kubus eigenlijk niet. Het geeft meestal weinig contrast, oninteressant licht op een product. Zonder fatsoenlijke licht/donker verhoudingen worden producten er "plat" van, zonder ruimtelijkheid.
Het heeft mij nooit kunnen bekoren in de jarenlange studiofotgrafie wat ik heb gedaan.
Hhhmm.. Maar hoe zou ik het dan kunnen doen? Het probleem is dat ik op de manier hoe ik producten nu fotografeer (wit papiertje als ondergrond en witte muur als achtergrond) steeds de achtergrond niet helemaal mooi egaal krijg. Of de ziet de donkere rand waar het papiertje tegen de muur aanligt. Ik heb al geprobeerd om én een wit papiertje op een bureau te leggen én een wit papiertje tegen de muur aan als achtergrond, maar dat blijft dan weer niet staan..

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » zo jan 08 2012 2:22 pm

Kijk hier maar eens na. Ik gebruik dan wel 2 flitsers, maar daar kun je ook 2 bouwlampen van de gamma voor gebruiken. Vaak in de aanbieding voor 12,50 - 15,00. De Ikea bak kost 4 euro en als steuntjes kun je natuurlijk ook iets anders gebruiken (wc rollen b.v.)

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ea#p412379

En hier de link waar ik het weer vandaan heb.

http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html

Succes, en inderdaad is het hartstikke leuk.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 08 2012 4:02 pm

KirstenLindeboom schreef:Het probleem is dat ik op de manier hoe ik producten nu fotografeer (wit papiertje als ondergrond en witte muur als achtergrond) steeds de achtergrond niet helemaal mooi egaal krijg. Of de ziet de donkere rand waar het papiertje tegen de muur aanligt.
Ik gebruikte matte kunststof vellen circa 90 x 130 cm. Dat is mooi strak, kun je bovendien schoonmaken. In een hoekje op tafel in een bocht hangen.
Vroeger bij Photal te krijgen, maar Photal bestaat niet meer. Misschien bij TransContinenta? http://www.transcontinenta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo jan 08 2012 4:22 pm

Bij de kantoorvakhandel kun je buraeuleggers krijgen in alle kleuren..... Ook in die grote afmetingen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo jan 08 2012 4:28 pm

Weliswaar geen antwoord op de vraag van de TS, maar mijn inziens een goed Engels stukje over productfotografie door Alex Koloskov.

Staar je niet bind op de lampen die hij gebruikt, zoals hij zelf schrijft: "similar results can be relatively easily repeated with ordinary tungsten lights, DIY diffusers and snoots". "So don’t make excuses for yourself if don’t have the professional lighting". "Experiment with the lights you already own". "This same shot can be done with the lights you already have in your home".
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » zo jan 08 2012 4:56 pm

Hans Braakhuis schreef:Vergeet die lampen. Dan kun je nog beter een halogeen bureau lampje op een zijkant laten schijnen en de kleur ervan corrigeren met de WB (witbalans) mogelijkheden van je camera menu.
Ik gebruik die lampen als bij verlichting op mijn computer buro, daar zijn ze nog goed voor
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”