Ik hoop van ganser harte dat de nieuw eigenaar blij kan zijn, als er werkelijk iets aan de camera mankeert zit hij toch mooi in het schip. De nieuwe eigenaar zal dit topic wel niet hebben gevolgd.MattvanIJpen schreef:De nieuwe eigenaar is blij met zijn D7000, ik met mijn D90. Heb hem dankzij de schaarste en hoge huidige nieuwprijzen voor een erg mooi bedrag kunnen verkopen en kan 400 euro in de spaarpot stoppen voor een nieuw mooi objectief.
Groet, Matthieu
POLL D7000
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Re: POLL D7000
Laat duidelijk zijn dat ik de camera uiteindelijk niet verkocht heb omdat ik het idee had dat hij niet goed is, maar deze camera meer ervaring en cameraverstand eist van de gebruiker. Anders had ik wel in het begin naar NSP gereden, maar door o.a. adviezen van een aantal ervaren gebruikers waaronder Leon die aangaven dat je met heel wat zaken rekening moet houden en de D7000 je genadeloos afstraft als er ook maar 1 klein iets niet goed is, heb ik besloten de camera te verkopen en een stap teruggedaan naar de D90. Ik heb zelfs een aantal pb gehad van mede gebruikers die niet online wilde reageren vanwege sommige reacties, maar hetzelfde gedaan hadden en mij dit absoluut aanraaden.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar het geheime concept van de D90 waardoor het daarmee allemaal zo veel beter werkt. Zoals ik elders net ook aangaf, is het verschil tussen 16MP en 12 MP maar ongeveer 10% omdat je de wortels uit beide MP-getallen met elkaar moet vergelijken. Wortel 16 is zoals bekend 4 en wortel 12 is bijna 3,5. Het verschil is marginaal.
De hele D7000 discussie heeft nog steeds een hoog subjectief gehalte (niet alleen dit draadje) en bevat weinig vergelijkingen met objectief vergelijkbare instellingen. Zo hier in dit draadje weer allerlei onduidelijkheden over de gebruikte sluitertijden. En dan het pixel-peepen. In de coffie-corner heb ik net een 100% crop van een moeflon gezet omdat hij zo het best herkenbaar is maar in principe moet je toch proberen formaatvullend te werken. etc. etc.
De hele D7000 discussie heeft nog steeds een hoog subjectief gehalte (niet alleen dit draadje) en bevat weinig vergelijkingen met objectief vergelijkbare instellingen. Zo hier in dit draadje weer allerlei onduidelijkheden over de gebruikte sluitertijden. En dan het pixel-peepen. In de coffie-corner heb ik net een 100% crop van een moeflon gezet omdat hij zo het best herkenbaar is maar in principe moet je toch proberen formaatvullend te werken. etc. etc.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Dit wordt in het begin van deze topic door een aantal gebruikers uitgebreid beschreven. ( met name de 80/20 regel van de D7000) Deze info deed mij de keuze maken om een stap terug te doen naar een eenvoudigere camera die iets minder eist van de gebruiker.henkk schreef:Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar het geheime concept van de D90 waardoor het daarmee allemaal zo veel beter werkt. Zoals ik elders net ook aangaf, is het verschil tussen 16MP en 12 MP maar ongeveer 10% omdat je de wortels uit beide MP-getallen met elkaar moet vergelijken. Wortel 16 is zoals bekend 4 en wortel 12 is bijna 3,5. Het verschil is marginaal.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben zo blij met mijn D90....... Sorry maar na het lezen van de reacties en de conclusies na de foto's op die skydrive.....ik weet het allemaal niet meer. Ik heb de indruk dat Leon ernstig dicht bij de waarheid zit, in dit geval van deze specifieke d7000 bezitter.henkk schreef:Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar het geheime concept van de D90 waardoor het daarmee allemaal zo veel beter werkt.
Andere kant is dat iedereen gelukkig is weer toch, ook Mathieu, daar gaat het dan om.
Ik houd me d90 nog wel even

Bijna leeg hier....
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Sorry maar kun je wat concreter worden, ik zie in het begin van dit draadje alleen maat tevreden D7000 gebruikers reageren. En wat is nou het concrete verschil in instelling (of niet) tussen de D90 foto's en de D7000 foto's. Het blijft allemaal erg vaag.MattvanIJpen schreef:henkk schreef:Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar het geheime concept van de D90 waardoor het daarmee allemaal zo veel beter werkt.
Dit wordt in het begin van deze topic door een aantal gebruikers uitgebreid beschreven. ( met name de 80/20 regel van de D7000) Deze info deed mij de keuze maken om een stap terug te doen naar een eenvoudigere camera die iets minder eist van de gebruiker.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Robert
- Clublid
- Contacteer:
Hierbij een link die ik ergens op dit forum tegen kwam waarbij ongeveer dezelfde bevindingen als uit dit draadje geconstateerd en toegelicht worden:
http://mansurovs.com/nikon-d7000-review-follow-up
Slechts een deel van de D7000's hebben een fabricagefout dat is waarschijnlijk minder dan 10%.
Mijn eigen bevindingen met de D7000 zijn goed. Ik schiet wel eens mis maar kan achteraf altijd een oorzaak vinden en die ligt altijd bij mij zelf. Objectieven goed afstellen met AF-finetunig is een must. Elk van mijn objectieven heeft een afwijking. Daarna kan er goed scherpgesteld worden. Gebruik geen standaard af-afwijking want dan gaat er iets fout wanneer je hoger dan f4 diafragmeerd (zeg ik dat goed?). Dus alleen af-finetuning per objectief instellen.
Het afstellen van zoom objectieven is lastig, alleen afstellen mbv een focus-chart is niet voldoende en alleen op te lossen door in de praktijk te testen en bij te stellen.
Ik verwacht dat toekomstige modellen met een soortgelijke of hogere pixel dichtheid soortgelijke problemen op kunnen leveren. Let wel kunnen, want uiteindelijk bepaald de ervaring en het vakmanschap van de gebruiker in hoeverre je daar last van hebt.
Wat mij zeer geholpen heeft is de af-on techniek zoals die onderstaande link uitgelegd wordt:
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... ore-480url
Daarna veel oefenen en handleidingen lezen.
Wil je dat niet dan ben je waarschijnlijk met een D90 beter uit.
http://mansurovs.com/nikon-d7000-review-follow-up
Slechts een deel van de D7000's hebben een fabricagefout dat is waarschijnlijk minder dan 10%.
Mijn eigen bevindingen met de D7000 zijn goed. Ik schiet wel eens mis maar kan achteraf altijd een oorzaak vinden en die ligt altijd bij mij zelf. Objectieven goed afstellen met AF-finetunig is een must. Elk van mijn objectieven heeft een afwijking. Daarna kan er goed scherpgesteld worden. Gebruik geen standaard af-afwijking want dan gaat er iets fout wanneer je hoger dan f4 diafragmeerd (zeg ik dat goed?). Dus alleen af-finetuning per objectief instellen.
Het afstellen van zoom objectieven is lastig, alleen afstellen mbv een focus-chart is niet voldoende en alleen op te lossen door in de praktijk te testen en bij te stellen.
Ik verwacht dat toekomstige modellen met een soortgelijke of hogere pixel dichtheid soortgelijke problemen op kunnen leveren. Let wel kunnen, want uiteindelijk bepaald de ervaring en het vakmanschap van de gebruiker in hoeverre je daar last van hebt.
Wat mij zeer geholpen heeft is de af-on techniek zoals die onderstaande link uitgelegd wordt:
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... ore-480url
Daarna veel oefenen en handleidingen lezen.
Wil je dat niet dan ben je waarschijnlijk met een D90 beter uit.
groeten Robert
Excuus voor de onduidelijkheid: Een aantal citaten waardoor het mij duidelijk werd dat de D7000 voor mij een te gecompliceerde camera is en ik de verkeerde keuze gemaakt heb:
Bedenk dat de pixeldensiteit van de D7000 zodanig hoog is, dat elke lensfout, instellingsfout, bewegingsonscherpte wordt afgestraft.
Alleen met toplenzen haal je de allerbeste kwaliteit eruit, en dat alleen dan nog onder de meest gunstige instellingen.
De pixeldensiteit is zodanig hoog dat je vanaf pakweg F5.6 (dus bij f8 en hoger) de optimale scherpte al niet meer haalt door diffractie
Doordat de D7000 in staat is om grotere beelden te nemen dan de D90 zie je veel eerder dan bijvoorbeeld bij de D90 (of de b camera van 7 tientjes), de effecten van de kwaliteit. Alles wordt vastgelegd met een enorme resolutie waarbij de meest kleine zaken opvallen, zelfs zaken die bij de D90 ook zo waren maar je het eenvoudigweg niet kon zien.
Meer pixels is niet per definitie garantie voor betere foto's. Integendeel, het wordt steeds moeilijker. Als je dat als beperking ziet tov. de D90 dan begrijp ik je stelling beter en ben ik het zelfs wel met je eens.
Misschien moet de stelling in de Poll dan niet alleen zijn of de camera al dan niet tegenvalt maar of deze wellicht te geavanceerd is voor het segment waar het in is geplaatst.
Met een standaard camera maak je 90% gelukte foto's en met een dure camera slechts 10% waarvan 1% schitterende. Ik denk dat vele teleurgestelde D7000 niet op die ene superfoto zitten te wachten. Wellicht iets voor Nikon om over na te denken en dit soort apparatuur meer via de reguliere fotohandel te laten lopen in plaats van via "dit is mijn winkel". Dit betoog is niet bedoeld om gebruikers te vertellen dat ze sukkels/newbees/dom of weet ik wat zijn, maar om eens wat mensen wakker te schudden en ervoor te zorgen dat meer mensen van dit mooie merk kunnen genieten.
Bedenk dat de pixeldensiteit van de D7000 zodanig hoog is, dat elke lensfout, instellingsfout, bewegingsonscherpte wordt afgestraft.
Alleen met toplenzen haal je de allerbeste kwaliteit eruit, en dat alleen dan nog onder de meest gunstige instellingen.
De pixeldensiteit is zodanig hoog dat je vanaf pakweg F5.6 (dus bij f8 en hoger) de optimale scherpte al niet meer haalt door diffractie
Doordat de D7000 in staat is om grotere beelden te nemen dan de D90 zie je veel eerder dan bijvoorbeeld bij de D90 (of de b camera van 7 tientjes), de effecten van de kwaliteit. Alles wordt vastgelegd met een enorme resolutie waarbij de meest kleine zaken opvallen, zelfs zaken die bij de D90 ook zo waren maar je het eenvoudigweg niet kon zien.
Meer pixels is niet per definitie garantie voor betere foto's. Integendeel, het wordt steeds moeilijker. Als je dat als beperking ziet tov. de D90 dan begrijp ik je stelling beter en ben ik het zelfs wel met je eens.
Misschien moet de stelling in de Poll dan niet alleen zijn of de camera al dan niet tegenvalt maar of deze wellicht te geavanceerd is voor het segment waar het in is geplaatst.
Met een standaard camera maak je 90% gelukte foto's en met een dure camera slechts 10% waarvan 1% schitterende. Ik denk dat vele teleurgestelde D7000 niet op die ene superfoto zitten te wachten. Wellicht iets voor Nikon om over na te denken en dit soort apparatuur meer via de reguliere fotohandel te laten lopen in plaats van via "dit is mijn winkel". Dit betoog is niet bedoeld om gebruikers te vertellen dat ze sukkels/newbees/dom of weet ik wat zijn, maar om eens wat mensen wakker te schudden en ervoor te zorgen dat meer mensen van dit mooie merk kunnen genieten.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
@Mattvanijpen, Ik heb dit draadje om te beginnen aandachtig gevolgd. Zelf ben ik ook in het bezit van een D7000 met een F1.8 35 mm en een 18-200 mm F3.5/5.6 lens. Dit zijn niet meest professionele lenzen die er te koop zijn. In het begin maakte ik zeker van onderwerpen die vrij dichtbij stonden nog weleens foto's met wisselende resultaten. Dit ging vaak gepaard met gebruikersfouten (te lage sluitertijd bij te snel bewegende onderwerpen, bijv. mijn zoontje die aan het spelen was). Daar kwam ik al vrij snel achter, dat de sluitertijd in de meeste gevallen toch echt sneller ingesteld moest worden, zeker wanneer ik ging inzoomen tot 200 mm bijv. Ik gebruik daarvoor nu sluitertijden van meer dan 1/1000e en die zijn nagenoeg allemaal scherp te noemen op 100% vergroting op de computer. Aldoende ik de camera meer ging gebruiken ontdekte ik vanzelf wat ik er wel en niet mee kon. Een ander issue wat ik pas geleden ontdekte, was het fenomeen dat mijn F1.8 lens een backfocus probleem had, ik heb de AF fijnafstelling voor deze lens op -15 gezet en sindsdien maak ik toch echt met deze lens messcherpe foto's op een enkele uitzondering na. Ik kan gezien het bovenstaande niet anders dan tevreden te zijn met deze camera en ik sluit mij aan bij de meeste andere gebruikers van deze camera, dat wanneer je messcherpe foto's wil hebben, je rekening moet houden met een aantal factoren, te weten.
- De snelheid van beweging van het te fotograferen onderwerp, de afweging welke sluitertijd je voor het te fotograferen onderwerp moet kiezen
- De mate van contrast wat het geselecteerde onderwerp heeft (niet contrastrijke onderwerpen laten zich moeilijker of helemaal niet autofocussen)
- De mate van trilling die de fotograaf heeft, zeker wanneer je uit de losse hand fotografeert, de mate hoe de sluiterknop wordt ontspannen (zeker bij lage sluitertijden)
- De mate waarin de lens eventueel een AF fijnafstelling nodig mocht hebben (zoals mijn F1.8 35 mm heeft ondergaan)
- De mate waarin ingezoomd wordt op het onderwerp, wat de mate van trilling aanzienlijk versterkt, waardoor in de regel nog veel hogere sluitertijden nodig zijn.
- De kwaliteit van de lens die gebruikt wordt.
Je ziet dus dat er heel wat komt kijken om een echt scherpe foto te krijgen. Dit geldt echter voor iedere camera.
Mijn vraag aan jou is, wat je er bijvoorbeeld toe bewogen hebt, waarom je met zulke lage sluitertijden hebt gefotografeerd met je D7000 (tenminste de foto's die je hier als voorbeeld getoond hebt), terwijl je ook nog eens bij sommige foto's flink inzoomde? Dit terwijl je juist met een D7000 meer mogelijkheden hebt tot hogere sluitertijden dan een D90, aangezien de ruisverhouding van een D7000 een stuk hogere kwaliteit kent dan de D90, je had dus met de D7000 veel gemakkelijker tot veel hogere sluitertijden kunnen komen, door bijv. de ISO een stuk te verhogen (wat op de D7000 ten opzichte van de D90 tot ca. ISO 1.600 gewoon ongestraft kan). Daardoor had je het torenvalkje bijv. op misschien wel 1/2000e kunnen nemen, zeker wanneer je zo extreem inzoomt (300 mm).
Volgende vraag aan jou is, waarom je met de foto's die je met je D90 hebt gemaakt en aan ons hebt getoond, wel voor veel hogere sluitertijden hebt gekozen, wat uiteraard het resultaat dramatisch ten goede komt?
Mijn slotconclusie is, dat wanneer je gaandeweg (zoals ik) tot het besef was gekomen dat je met relatief lage sluitertijden in combinatie met ver inzoomen en in sommige gevallen langzaam tot snel bewegende onderwerpen, het in de meeste niet gaat redden om altijd maar scherpe foto's te produceren en gaandeweg voor veel hogere sluitertijden was gegaan, met mogelijk wat hogere ISO, dat het eindresultaat waarschijnlijk net zo goed was geweest als nu met je D90. Het kan er namelijk bij mij niet in dat de D7000 in verhouding een zo veel andere en moeilijker te bedienen camera is. Het zijn in de meeste gevallen bijna allemaal instellingen die de basis vormen voor fotografie in zijn geheel en terugkomen in iedere camera. Wanneer je met de D90 goeie foto's maakt, moet dat met een D7000 ook lukken.
- De snelheid van beweging van het te fotograferen onderwerp, de afweging welke sluitertijd je voor het te fotograferen onderwerp moet kiezen
- De mate van contrast wat het geselecteerde onderwerp heeft (niet contrastrijke onderwerpen laten zich moeilijker of helemaal niet autofocussen)
- De mate van trilling die de fotograaf heeft, zeker wanneer je uit de losse hand fotografeert, de mate hoe de sluiterknop wordt ontspannen (zeker bij lage sluitertijden)
- De mate waarin de lens eventueel een AF fijnafstelling nodig mocht hebben (zoals mijn F1.8 35 mm heeft ondergaan)
- De mate waarin ingezoomd wordt op het onderwerp, wat de mate van trilling aanzienlijk versterkt, waardoor in de regel nog veel hogere sluitertijden nodig zijn.
- De kwaliteit van de lens die gebruikt wordt.
Je ziet dus dat er heel wat komt kijken om een echt scherpe foto te krijgen. Dit geldt echter voor iedere camera.
Mijn vraag aan jou is, wat je er bijvoorbeeld toe bewogen hebt, waarom je met zulke lage sluitertijden hebt gefotografeerd met je D7000 (tenminste de foto's die je hier als voorbeeld getoond hebt), terwijl je ook nog eens bij sommige foto's flink inzoomde? Dit terwijl je juist met een D7000 meer mogelijkheden hebt tot hogere sluitertijden dan een D90, aangezien de ruisverhouding van een D7000 een stuk hogere kwaliteit kent dan de D90, je had dus met de D7000 veel gemakkelijker tot veel hogere sluitertijden kunnen komen, door bijv. de ISO een stuk te verhogen (wat op de D7000 ten opzichte van de D90 tot ca. ISO 1.600 gewoon ongestraft kan). Daardoor had je het torenvalkje bijv. op misschien wel 1/2000e kunnen nemen, zeker wanneer je zo extreem inzoomt (300 mm).
Volgende vraag aan jou is, waarom je met de foto's die je met je D90 hebt gemaakt en aan ons hebt getoond, wel voor veel hogere sluitertijden hebt gekozen, wat uiteraard het resultaat dramatisch ten goede komt?
Mijn slotconclusie is, dat wanneer je gaandeweg (zoals ik) tot het besef was gekomen dat je met relatief lage sluitertijden in combinatie met ver inzoomen en in sommige gevallen langzaam tot snel bewegende onderwerpen, het in de meeste niet gaat redden om altijd maar scherpe foto's te produceren en gaandeweg voor veel hogere sluitertijden was gegaan, met mogelijk wat hogere ISO, dat het eindresultaat waarschijnlijk net zo goed was geweest als nu met je D90. Het kan er namelijk bij mij niet in dat de D7000 in verhouding een zo veel andere en moeilijker te bedienen camera is. Het zijn in de meeste gevallen bijna allemaal instellingen die de basis vormen voor fotografie in zijn geheel en terugkomen in iedere camera. Wanneer je met de D90 goeie foto's maakt, moet dat met een D7000 ook lukken.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Eerder (maart/april 2011) is er reeds zeer uitvoerig geschreven op het forum hoe je kwaliteiten van een D7000 en/of D90 camera met elkaar kunt vergelijken bij de draad "Aankoop D700". Daar komen vergelijkbare zaken aan bod als hier in dit draadje, maar aanzienlijk uitgebreider beschreven en de relativering tussen het een en ander. Zoals o.a.
- Bij welk afdrukformaat ga je de verschillen pas waarnemen.
- Verwijzingen naar concrete voorbeelden hoe diffractie negatieve invloed heeft op de kwaliteit van beeld.
Voor degene die deze extra achtergrondinformatie wil bestuderen zou ik willen verwijzen naar die eerder uitgewerkte draad.
Begin dan reacties te lezen vanaf pagina 3; http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
en verder diepergaande achtergrondinfo vanaf pakweg pagina 9 en opvolgende pagina's.; http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bij welk afdrukformaat ga je de verschillen pas waarnemen.
- Verwijzingen naar concrete voorbeelden hoe diffractie negatieve invloed heeft op de kwaliteit van beeld.
Voor degene die deze extra achtergrondinformatie wil bestuderen zou ik willen verwijzen naar die eerder uitgewerkte draad.
Begin dan reacties te lezen vanaf pagina 3; http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
en verder diepergaande achtergrondinfo vanaf pakweg pagina 9 en opvolgende pagina's.; http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Goedemorgen,
Ik kan door mijn werk deze week helaas pas einde vd week uitvoerig reageren, maar wat ik wel alvast even wil zeggen is dat we nu heel diep ingaan op de 300mm lens en sluitertijden. Logisch ook, omdat Leon mij vroeg voorbeelden te sturen van specifiek deze lens aangezien hij er van overtuigd was dat ik met de d90 ook niet overweg zou kunnen. Echter had ik de grootste problemen met de 16-85 op de D7000, waarbij zelfs simpele groothoek foto's overdag op 16 mm niet scherp waren en de D90 van mijn broer toen wel.
Dat staat dus los van snelle sluitertijden vanwege het grote bereik vd 300m lens met tc.
Ik hoop ook dat jullie begrijpen dat het voor mij nogal verwarrend is dat in het begin meerdere mensen aangeven dat de D7000 een moeilijke camera is en alle foutjes afstraft, een camera is waarbij je itt tot de D90 rekening moet houden met 'D7000' factoren en zeker niet bestemd is voor de beginnende fotograaf. Vervolgens neem ik deze raad aan, verkoop ik mijn D7000 en schaf een eenvoudigere camera aan waarmee ik vervolgens de plaatjes schiet die zou willen, meld dit netjes om jullie hiervan op de hoogte te brengen met daarbij een dank voor jullie hulp, krijg ik daarna weer te horen, ja maar als dit en als dat... Ik heb de D7000 niet meer en kan dus niks meer testen. Hoe erg ik jullie tijd ook waardeer, het is dus wat zonde aangezien het niet meer tot verbetering of aanpassingen kan leiden. Ik hoop aankomend weekend een aantal testen te doen met de 16-85 lens bij dezelfde moeilijke weersomstandigheden.
Groet, Matthieu
Ik kan door mijn werk deze week helaas pas einde vd week uitvoerig reageren, maar wat ik wel alvast even wil zeggen is dat we nu heel diep ingaan op de 300mm lens en sluitertijden. Logisch ook, omdat Leon mij vroeg voorbeelden te sturen van specifiek deze lens aangezien hij er van overtuigd was dat ik met de d90 ook niet overweg zou kunnen. Echter had ik de grootste problemen met de 16-85 op de D7000, waarbij zelfs simpele groothoek foto's overdag op 16 mm niet scherp waren en de D90 van mijn broer toen wel.
Dat staat dus los van snelle sluitertijden vanwege het grote bereik vd 300m lens met tc.
Ik hoop ook dat jullie begrijpen dat het voor mij nogal verwarrend is dat in het begin meerdere mensen aangeven dat de D7000 een moeilijke camera is en alle foutjes afstraft, een camera is waarbij je itt tot de D90 rekening moet houden met 'D7000' factoren en zeker niet bestemd is voor de beginnende fotograaf. Vervolgens neem ik deze raad aan, verkoop ik mijn D7000 en schaf een eenvoudigere camera aan waarmee ik vervolgens de plaatjes schiet die zou willen, meld dit netjes om jullie hiervan op de hoogte te brengen met daarbij een dank voor jullie hulp, krijg ik daarna weer te horen, ja maar als dit en als dat... Ik heb de D7000 niet meer en kan dus niks meer testen. Hoe erg ik jullie tijd ook waardeer, het is dus wat zonde aangezien het niet meer tot verbetering of aanpassingen kan leiden. Ik hoop aankomend weekend een aantal testen te doen met de 16-85 lens bij dezelfde moeilijke weersomstandigheden.
Groet, Matthieu
Nog een reactie van mijn kant en dan zal ik me niet meer met deze discussie bemoeien. Ik blijf een tevreden gebruiker van de D7000.
Mijn opmerking gaat over het verhaal van de pixeldichtheid en dat de D7000 daardoor zo gevoelig is en dat mede daardoor het maken van scherpe foto's extra kritisch is: er zijn camera's van een groot merk met een grotere pixeldichtheid op de sensor (>18MP op een heel iets kleinere sensor). Ik kan me niet herinneren dat over die camera's een dergelijke discussie heeft gelopen.
Je moet natuurlijk, zoals altijd en met elke camera, het toestel wel goed stil houden en niet bewegen tijdens het afdrukken. De D7000 heeft een erg gevoelige ontspanknop dus hard drukken hoeft niet
.
Mijn opmerking gaat over het verhaal van de pixeldichtheid en dat de D7000 daardoor zo gevoelig is en dat mede daardoor het maken van scherpe foto's extra kritisch is: er zijn camera's van een groot merk met een grotere pixeldichtheid op de sensor (>18MP op een heel iets kleinere sensor). Ik kan me niet herinneren dat over die camera's een dergelijke discussie heeft gelopen.
Je moet natuurlijk, zoals altijd en met elke camera, het toestel wel goed stil houden en niet bewegen tijdens het afdrukken. De D7000 heeft een erg gevoelige ontspanknop dus hard drukken hoeft niet

D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Feit blijft dat de foto's die je hebt ingezonden die je met je D7000, doorgaans lagere sluitertijden kende, dan de foto's behorende bij je D90. Tel daar bij op dat de D90 een lagere resolutie kent dan de D7000 en je hebt voor het grootste gedeelte verklaard waarom je foto's met een D7000 vaak niet goed uit de verf zijn gekomen. Daarnaast is de vraag aan jou of je weleens hebt onderzocht of de betreffende lenzen onderhevig waren aan het back/front focus probleem, wat met wat inspanning zo te verhelpen is. Zoals ik al eerder heb beschreven, kan het er bij mij gewoon niet in, dat je met een D90 zomaar (zonder de door mij en andere gebruikers genoemde punten in ogenschouw te nemen) veel scherpere foto's kunt maken, ten opzichte van een D7000 en dat de D7000 niet weggelegd zou zijn voor een beginner of amateur, alle principes die de regels van fotografie vormen, zitten net als alle andere camera's op dezelfde wijze in de D7000 inbegrepen.MattvanIJpen schreef:Goedemorgen,
Groet, Matthieu
Wat maakt voor jou de D90 dan tot een eenvoudiger camera? Vrijwel alle in te stellen mogelijkheden (op een enkele na) van een D90, zijn 1 op 1 overgenomen in de D7000. Daarnaast heb je het met een D7000 zelfs nog een stuk gemakkelijker om tot hogere sluitertijden te komen, daar je de ISO zonder al te veel ruisvorming een stuk hoger kan zetten dan op een D90, wanneer je lens geen lage diafragma getallen aan kan (F2.8 bijv.).
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ieder wenst je dan ook succes met de D90.MattvanIJpen schreef:Ik heb de D7000 niet meer en kan dus niks meer testen. Hoe erg ik jullie tijd ook waardeer, het is dus wat zonde aangezien het niet meer tot verbetering of aanpassingen kan leiden.
Dat er verder nog reacties achteraan komen van diverse mensen incl. mijzelf met tevens nog verwijzingen naar eerdere draadjes is vooral ook bedoeld voor eenieder die wel of geen D7000 bezitter is of hen die er een willen aanschaffen versus een D90 of ander model, om aan te geven hoe de zaken te bekijken en te relativeren. Het houdt ten slotte nog steeds de gemoederen bezig (en zal dat bij mogelijk toekomstige bezitters van de een of andere camera ook nog wel blijven doen).
Uit de reacties wat jezelf schrijft blijkt nog steeds dat je die relativering niet op juiste waarde weet in te schatten. Je schrijft hierboven op deze pagina:
"Met een standaard camera maak je 90% gelukte foto's en met een dure camera slechts 10% waarvan 1% schitterende. Ik denk dat vele teleurgestelde D7000 niet op die ene superfoto zitten te wachten."
Ik zou het anders willen stellen. Met een D7000 kun je met dezelfde moeite in ieder geval dezelfde kwaliteit foto's maken dan met een D90 als je dat bekijkt op een vaste afmeting foto-afdruk. Dus de vergelijking 90% versus 10% is dan verkeerd als je "hetzelfde" resultaat hebt op die fotoafdruk. (Je krijgt 90% versus 90%).
Om echter het volle profijt van de extra megapixels van de D7000 te kunnen benutten wat zich zou moeten vertalen in meer detaillering / meer scherpte op een grotere foto-afdruk dan met een D90, (de drijfveer van de meeste gebruikers), of de mogelijkheid om meer te kunnen croppen (vogeltjesfotografie), zul je makkelijker tegen het "verzadigingspunt" van praktische beperkingen aanlopen.
Men zal meer moeite moeten doen om dat extra niveau in detaillering te kunnen bereiken. Die beperkingen liggen dan op gebied van bewegingsonscherpte, verkeerde focus, diffractie van lenzen, lensfouten en algemene lenskwaliteit, algemene toleranties van het camerasysteem.
In deze context zou je de volgende reactie eens kunnen lezen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06#p426706" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 36#p428236" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hallo Leon,
Even heel snel een reactie vanaf mijn werk. Eerst wil ik je ( en uiteraard ook alle anderen ) bedanken voor al je uitleg en informatie en de tijd die je neemt om bepaalde zaken uit te leggen. Sommige punten waaronder diffractie is voor mij nog moeilijk om te begrijpen, maar ik probeer zo veel mogelijk op te steken van deze informatie. Wil alleen niet dat alle aandacht naar mij uitgaat, terwijl ik inmiddels een andere camera gekocht heb en problemen en vragen van anderen hierdoor mogelijk open blijven staan. Ik zal als ik weer thuis ben de linkjes door gaan lezen en zo veel mogelijk toe gaan passen.
Groeten en nogmaals dank.
Groet, Matthieu
P.S.
Onderstaande was geen opmerking van mij, maar een citaat van een mede forum gebruiker in het begin van dit topic.
"Met een standaard camera maak je 90% gelukte foto's en met een dure camera slechts 10% waarvan 1% schitterende. Ik denk dat vele teleurgestelde D7000 niet op die ene superfoto zitten te wachten."
Even heel snel een reactie vanaf mijn werk. Eerst wil ik je ( en uiteraard ook alle anderen ) bedanken voor al je uitleg en informatie en de tijd die je neemt om bepaalde zaken uit te leggen. Sommige punten waaronder diffractie is voor mij nog moeilijk om te begrijpen, maar ik probeer zo veel mogelijk op te steken van deze informatie. Wil alleen niet dat alle aandacht naar mij uitgaat, terwijl ik inmiddels een andere camera gekocht heb en problemen en vragen van anderen hierdoor mogelijk open blijven staan. Ik zal als ik weer thuis ben de linkjes door gaan lezen en zo veel mogelijk toe gaan passen.
Groeten en nogmaals dank.
Groet, Matthieu
P.S.
Onderstaande was geen opmerking van mij, maar een citaat van een mede forum gebruiker in het begin van dit topic.