sensor smerig (gemaakt)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
kalkman007

sensor smerig (gemaakt)

Bericht door kalkman007 » zo jan 08 2012 4:18 pm

Ik heb bij de fotovakhandel in Capelle ad IJssel een reinigingsset gekocht voor de D 7000. Normaal werkte dit zonder problemen bij mijn D70s, maar in plaats van sensor cleaner heb ik een flesje sensor BRUCH cleaner (zeep) meegekregen en op de sensor gesmeerd. resulteerd in erg veel strepen op de foto. Bij een prof fotograaf geweest en gereinigd met ECLIPSE E 2 maar er blijven strepen op de sensor. Nu alleen zichtbaar bij F22 met macroflits. Erg zichtbaar :frown:

Iemand nog enig idee? Ik ga morgen retour foto zaak en wil niet zomaar weggestuurd worden...!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: sensor smerig (gemaakt)

Bericht door Cees » zo jan 08 2012 4:21 pm

Schoon laten maken bij NSP, Beverwijk, of bij ChipClean in Heumen.
Kosten declareren bij je fotozaak.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo jan 08 2012 4:27 pm

en vooral niet te lang wachten anders hoeft het niet meer.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

kalkman007

Bericht door kalkman007 » zo jan 08 2012 4:35 pm

morgen al "vrij"genomen, heb camera ook voor mijn werk nodig dus...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo jan 08 2012 4:36 pm

Beste K,

Welkom op dit forum.

Waarom smeer je iets op de sensor va jouw kamera dat je niet kent?

Overigens: eens met het advies naar Beverwijk te gaan, dat zijn de enigen die ik echt vertrouw.
Overigens 2: bij kleine lensopeningen als F22 is het meest zichtbaar, bij grote openingen kan een stofje in de onscherpte verdwijnen.
Overigens3: kijk eens op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan diverse tips over sensor-check etc.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 08 2012 4:48 pm

chip54 schreef:Kosten declareren bij je fotozaak.
Waarom? De gebruiker had zelf zijn sensor al vies gemaakt. De fotozaak heeft het alleen niet kunnen verhelpen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

kalkman007

Bericht door kalkman007 » zo jan 08 2012 4:57 pm

gijs sandberg schreef:Beste K,

Welkom op dit forum.

Waarom smeer je iets op de sensor va jouw kamera dat je niet kent?

Overigens: eens met het advies naar Beverwijk te gaan, dat zijn de enigen die ik echt vertrouw.
Overigens 2: bij kleine lensopeningen als F22 is het meest zichtbaar, bij grote openingen kan een stofje in de onscherpte verdwijnen.
Overigens3: kijk eens op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan diverse tips over sensor-check etc.

Groeten, Gijs
Beste Gijs, ik ging er vanuit de de verkooper het juiste flesje had meegegeven, het staat er ook niet echt duidenlijk op vermeld. Helaas te laat opgemerkt. Mijn D70 heb ik op dezelfde manier met de juiste vloeistof vele malen met succes schoon gemaakt.

PS: Een mooi forum! werk al jaren zonder problemen met Nikon dus nooit aangemeld! :D

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 08 2012 6:22 pm

Sensor brush is om je kwast mee schoon te maken. Ik heb het hier ook liggen maar nog nooit gebruikt. Hieronder volgens mij wat er moet gebeuren met plaatjes erbij, ik denk dat je dit in de winkel hebt meegekregen.

Als je het mij vraagt dan geef je de camera af en zou ik hem niet eerder terugnemen voordat hij spic en span in orde is. Heb je overigens wel Sensor Clean afgerekend gekregen ?

Dit is het schoonmaakmiddel voor de kwast
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=501" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Dat wordt nog wel een klus om schoon te krijgen vrees ik. Eerst maar eens aan de gang met Smear away om de viezigheid eraf te halen. Hiermee haal je bv. ook vetspettertjes weg

http://www.visibledust.com/products3.php?pid=303" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

En daarna met deze weer oppoetsen

http://www.visibledust.com/products3.php?pid=301" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

veel succes !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

kalkman007

Bericht door kalkman007 » zo jan 08 2012 6:41 pm

@ a90 dit is precies wat er gebeurd is! STOM STOM STOM :roll:

Daniël

Bericht door Daniël » zo jan 08 2012 9:19 pm

de tip die ik kreeg van een Beverwijk mannetje was dat je bij de nieuwere type's geen alcohol moet gebruiken. Dit veroorzaakt juist strepen.
Niet meer doen dus.

Succes met het herstel

kalkman007

Bericht door kalkman007 » ma jan 09 2012 5:17 pm

Vanochtend terug gegaan en ze hebben alle vlekken keurig weggepoetst! Dit was al vaker gebeurd dus... :D

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”