Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 12:15 am

Ik was zondagmiddag bij een optreden van een plaatselijke band. Leuke gelegenheid om te fotograferen, zeker als je twee leden kent. Het licht was echter niet erg goed. Niet alleen te weinig, veel meer links dan rechts, maar ook verschillende kleuren. Blauw in de achtergrond, oranje/geel in de voorgrond. Niet echt ideaal dus, maar met de ISO stoer op 3200 toch aan de slag gegaan.

Met name rood/oranje/geel licht vind ik verschrikkelijk bij mee te werken. De foto's zien er eigenlijk niet uit. De huid van je onderwerp wordt een egale massa van een bizarre kleur. Dat heb ik al vaker ervaren bij concerten.

Een en ander zorgt er dus voor dat ik ze naar zwart-wit om moet zetten. Dat is op zich niet erg, maar kleur heeft natuurlijk ook wat.

Heeft iemand een manier om de camera anders in te stellen of zo, of een manier om met die vreemde kleuren toch wat aan te vangen? Tijdens het fotograferen zelf, of in de nabewerking.

Ik heb er al een paar hier staan. Er komen er meer nog bij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door a90 » di jan 10 2012 8:13 am

Patrick,

Ik heb best wel eens bands gefotografeerd met podiumlicht. Inderdaad niet eenvoudig om een goede kleur te krijgen.

Om er tijdens het fotograferen een juiste instelling voor te maken is nogal moeilijk. In de nabewerking lukt het soms om de WB naar een geheel andere positie te brengen om er nog wat van te maken, wellicht een instelling die je anders nooit zou kiezen kan uitkomst bieden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Bea » di jan 10 2012 8:15 am

Hallo Patrick,

Het valt inderdaad niet mee om vooral geel licht te corrigeren. Van Lawrence kreeg ik ooit de tip om als eerste bewerking de verzadiging flink terug te draaien. Daarna kun je met wat bewerking een aardig eind komen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di jan 10 2012 8:48 am

Ik gebruik in dit soort situaties soms de witbalans instelling natriumlampen.
(camerainstellingen / witbalans in NX2; uiteraard alleen met NEF)
Beetje schuiven met de fijninstelling en je krijgt soms redelijke resultaten.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di jan 10 2012 9:59 am

Verzadiging omlaag inderdaad, en even schuiven met de witbalans. Iets 'echts' kun je er niet mee doen, dus het is gewoon proberen. Vaak zet ik de witbalans behoorlijk koud om tot een goed resultaat te komen, maar als er ook blauw licht gebruikt is betwijfel ik of dat gaat werken.

Omzetten naar grijstinten is de weg van de minste weerstand.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 11:35 am

Dank zover. Ik ga nog eens kijken naar een paar hopeloze gevallen in de nabewerking aan de hand van wat ik hier langs zie komen.

Mijn resultaten zijn trouwens hier te vinden. Kijk even naar deze om een indruk te krijgen van mijn probleem. Met name jammer dat er een scheiding zat tussen de zanger en zangeres wat betreft licht. Het scheelde zeker een a twee stops als ze een beetje uit elkaar bewogen. Dat is best heel veel! :roll:

De zijkanten waren helemaal dramatisch. Wel ben ik aangenaam verrast wat de D300s bij ISO 3200 produceert. Zelf op 100% bekeken valt het mee, verkleind zoals op mijn site zie je de ruis nog amper terug.

Meer tips natuurlijk van harte welkom!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 11:37 am

Tom schreef:Omzetten naar grijstinten is de weg van de minste weerstand.
Als het lelijke foto's in bruikbare foto's verandert, dan kan ik er vrede mee hebben. :wink:

Nadeel is wel dat je heel vreemde huidjes krijgt met weinig contrast; ze zijn veelal totaal overbelicht met geel/oranje licht terwijl de rest van het onderwerp daar veel minder last van heeft. Dat zie je ook na de omzetting naar zwart-wit nog terug.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jan 10 2012 11:53 am

Patrick schreef: Kijk even naar deze om een indruk te krijgen van mijn probleem. Met name jammer dat er een scheiding zat tussen de zanger en zangeres wat betreft licht. Het scheelde zeker een a twee stops als ze een beetje uit elkaar bewogen. Dat is best heel veel! :roll:!
Patrick,

Heb je het al met kleursturingspunten (in RGB-modus) in NX2 geprobeerd? Ik heb even gespeeld met jouw voorbeeld, waarbij ik op het hoofd van de zanger de R en G-sliders wat heb verlaagd en op het hoofd van de zangeres (op het rode gedeelte van de linkerkaak) de groen-slider heb verhoogd. Hiermee kon ik de kleur en contrast van de zanger en zangeres wat meer naar elkaar toe brengen. Misschien het proberen waard?
Jur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di jan 10 2012 12:08 pm

Dat voorbeeld valt me alles mee. Even de schaduwen optrekken in je favo bewerkingsprogramma en het is zo goed als goed. Goed.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 2:06 pm

Dat voorbeeld wat ik aangaf was het geheel. Je kan zien wat het licht deed over het hele podium. De foto op zich niet niet echt het probleem.

Ik zal later vanavond een paar moeilijke gevallen neerzetten op Dropbox. Kunnen jullie meestoeien. Ter leering ende vermaeck. :)

Ik heb ze trouwens vrij snel bewerkt. Dan is zwart-wit wel zo makkelijk, maar je blijft die huiden houden met weinig detailering als je niets bijzonders doet.

@Tom: de schaduwen zijn het probleem niet. Ik vind het zelfs wel mooi als ze vrij donker zijn. Het is meer een probleem om twee mensen bij elkaar te krijgen wat betreft belichting. En kleur.

@Jur: heb ik inderdaad met een paar erge gevallen in het begin naar gekeken. Ik kreeg het niet natuurlijk, alleen minder vreemd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 10 2012 2:17 pm

Patrick schreef: Mijn resultaten zijn trouwens hier te vinden. Kijk even naar deze om een indruk te krijgen van mijn probleem. Met name jammer dat er een scheiding zat tussen de zanger en zangeres wat betreft licht. Het scheelde zeker een a twee stops als ze een beetje uit elkaar bewogen. Dat is best heel veel! :roll:
In Nikon Capture NX2 heb je veel gereedschappen ter beschikking om het toch aanvaardbaar aan te passen.
- Allereerst de witbalans zo goed mogelijk als gemiddelde afregelen.
- "Schaduwen" bij Snel hertellen + D-Lighting om schaduwen op te helderen
- Verschil in helderheid rechts is met een "Niveaus & Curves" aan te passen met het extra "Verloop" gereedschap, afzwakkend naar de linkerkant tot ongeveer het zangeresje
- Vergelijkbaar verlopende correctie voor een gedeelte aan de linkerkant.
- De rest is met sturingspunten aan te passen. Je kunt met de R, G, B waarden spelen, maar ook met "Kleurtoon", "Warmte", "Verzadiging", "Helderheid"en "Contrast".
- Eventueel staat je nog het LCH-gereedschap ter beschikking die je met het penseel plaatselijk corrigerend eroverheen schildert.

Algemene correcties (Niveaus, Curves, D-Lighting, Verscherping etc.) kun je overigens ook op gedeelten van een beeld met het penseel toepassen, en er zachtjes inpoetsen (of weer uitpoetsen als het teveel was). Gebruik je tevens Nik Plugins zijn ook die plaatselijk met het penseel toe te passen.
Het verschil met correcties door stuurpunten is, dat stuurpunten min of meer kleurtint gerelateerd / gevoelig zijn en de correcties als "cirkel" effectief is.
Het inpoetsen met een penseel heeft als basis betrekking op alle kleuren en helderheden op die gedeelten waar je poetst.
Patrick schreef:Het is meer een probleem om twee mensen bij elkaar te krijgen wat betreft belichting. En kleur.
@Jur: heb ik inderdaad met een paar erge gevallen in het begin naar gekeken. Ik kreeg het niet natuurlijk, alleen minder vreemd.
Echt 100% natuurlijk is ook moeilijk realiseerbaar, omdat in basis simpelweg bepaalde tinten in het spectrum ontbreken.
Om het extreem te stellen, 's avonds een verlichte straat door oranje natriumverlichting ziet alles er oranje uit. Dat is helemaal monochromatisch. Dat is niet zomaar met een algemene kleurcorrectie aan te passen, of je moet elk onderdeel kunstmatig erbij gaan schilderen. Wil je iemand met een groene jas er goed laten uitzien, zul je voor de jas (die onder natriumlicht er zowat "zwart" uitziet), groen in moeten poetsen, voor het gezicht gelden weer hele andere tinten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 3:04 pm

Heb de foto's een paar keer bekeken en vind de kleuren niet storend, erbij horend.
Ik denk dat als je de huidtinten gaat bewerken je snel een rare combie krijgt met de omgeving.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 3:16 pm

george013 schreef:Heb de foto's een paar keer bekeken en vind de kleuren niet storend, erbij horend.
Ik denk dat als je de huidtinten gaat bewerken je snel een rare combie krijgt met de omgeving.
De echte probleemgevallen zijn nu zwart-wit. 8) Ik plaats wel wat echte lelijke. Dan weet je waar ik het over heb.

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 10 2012 6:04 pm

Hoort dat niet gewoon bij de charme van kleine optredens?
Ik denk het wel.

Wel jamer dat het licht niet zo mooi is neegezet maar, wel een registratie van de werkelijkheid, toch?
Dat is wat het publiek te zien krijgt en de band wil uitdragen, gok ik op.

Eventueel zou je invulflits kunnen gebruiken, als daar geen bezewaar tegen is door band of zaal exploitant, om de huidtinten goed te krijgen maar, dan verdwijnt er ook weer iets van de sfeer.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 6:27 pm

Tuihanti schreef:Eventueel zou je invulflits kunnen gebruiken, als daar geen bezewaar tegen is door band of zaal exploitant, om de huidtinten goed te krijgen maar, dan verdwijnt er ook weer iets van de sfeer.
Heb ik na de pauze gedaan. Dat werkt op zich wel, maar neemt wel wat sfeer weg. En ik had even een "flits-verzachter" moeten meenemen. Nu zie je toch wel schaduwen, hoe zacht ik ook flitste.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”