"Regsweeper" is typisch een bestandsnaam die door meer software bedrijven aan hun toepassingen kan worden gegeven. De bestandsnaam zegt dus op zich niets.
Waar ik het over heb is een specifiek Nikon progje dat ik een jaar of twee geleden van Nikon NL heb gekregen toen ik een probleem had met opnieuw installeren van VNX1, toen dat volgens Nikon een keer nodig was. Het doet wat het zegt: het register schonen, maar dan wel alleen van de aanwezigheid van Nikon. Het wordt dus niet met VNX of CNX meegeleverd.
Of dit progje nog steeds ongewijzigd is weet ik natuurlijk niet: ik heb het al twee jaar en ik heb het sindsdien nooit meer nodig gehad.
(
Edit: als ik zo handig was geweest om de koppeling van
henkk naar de regsweeper site van Nikon NL meteen te volgen had had ik de vorige alinea's natuurlijk niet hoeven schrijven...

)
Afgelopen nacht heb ik het verhaal al meteen aan Nikon verteld, via de klantenservice site:
Ik gebruik W7 Home Premium 64bits. Een week of zo geleden heb ik de updates van zowel ViewNX2 als CaptureNX2 geïnstalleerd. Sinds die tijd is het niet meer mogelijk om een NEF bestand rechtstreeks (dwz door dubbelklikken OF door rechtsklikken en "Openen met") te openen in ViewNX2. Om een NEF-bestand in ViewNX2 te zien moet ik dus ViewNX2 eerst openen en het bestand dáárin opzoeken!
Ik weet op welke manieren ik dat kan oplossen. Bijvoorbeeld, in het configuratiescherm klik ik op "Programma's". Vervolgens op "Een bestandstype altijd met een specifiek programma openen". Het venster dat vervolgens geopend wordt heet dan "een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen".
MAAR: als ik daarin "nef" selecteer en dan zorgvuldig de vereiste stappen zet om View NX2 eraan te koppelen (bladeren en viewNX2.exe selecteren in de map C:\program files (x86)\Nikon\ViewNX 2\) is het resultaat nihil. Alles blijft hetzelfde als toen ik ermee begon. Mijn handelingen worden genegeerd. NEF blijft gekoppeld aan Capture NX2 (en tegenwoordig ook Windows Photo Viewer) maar niet aan View NX2. Hetzelfde kan ik ook bereiken via rechtsklikken op een nef-bestand en dan "openen met". Met hetzelfde gebrek aan resultaat.
Opmerkelijk is inderdaad dat ik in al deze pogingen telkens naar de map "Program Files" wordt gestuurd, waar Capture NX2 sinds de laatste update gehuisvest is, terwijl ik dan om ViewNX2.exe aan te wijzen weer in de map "Program Files (x86)" moet spitten. (Kan dit ermee te maken hebben??)
Hoe het ook zij, het is een bug en het moet toch kunnen worden opgelost?
Ik kom erop terug zodra ik antwoord heb.